درخواست نمایندگان آمریکا از جو بایدن: نفتکش توقیف شده ایران را سریع‌تر تخلیه کنید

کانال هیوستون
کانال هیوستون Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

قانونگذاران آمریکایی از هر دو حزب سیاسی، از جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده خواسته‌اند که تاخیر چندماهه در انتقال محموله نفتکش توقیف شده ایران در آب‌های تگزاس را حل کند.

آگهی

نفتکش «سوئز راجان» از ۳۰ ماه مه در نزدیکی شهر گالوستون در ۸۰ کیلومتری هیوستون گیر کرده است و شرکت‌های کشتیرانی نگران هستند که تخلیه بار این نفتکش باعث اجتناب خریداران نفت در سفرهای آینده آنها شود. این کشتی توسط آمریکا و در جریان عملیات اجرای تحریم‌ها علیه ایران توقیف شده است. 

البته دلیل دیگر تاخیر در تخلیه این محموله نیز ترس از پیامدهایی است که ممکن است از جانب ایران متوجه این شرکت‌های نفتی شود. یکی از فرماندهان ارشد نیروی دریایی سپاه پاسداران ماه گذشته گفته بود که ایران در برابر هر شرکت نفتی که نفت‌های ایران را توقیف کند، یک نفکتش شرکت مذکور را توقیف خواهد کرد. 

چند سناتور آمریکایی از جمله جونی ارنست جمهوریخواه و ریچارد بلومنتال دموکرات به همراه گروهی دیگر از نمایندگان و سناتورهای دو حزب، در نامه‌ای که به رؤیت خبرگزاری رویترز رسیده گفته‌اند اجرای تحریم‌های نفتی با وجود ترس شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی از انجام اقدامات تلافی‌جویان ایران، کاری بیهوده خواهد بود.

 آنها در این نامه همچنین اضافه کرده‌اند که دولت آمریکا باید به صراحت اعلام کند که ایران و سایر سازمان‌های تروریستی نمی‌توانند مانع دولت این کشور در روند اجرای قانون توسط کاخ سفید شوند. 

این نمایندگان و سناتورها همچنین از دولت بایدن خواستند درباره پیشرفت موضوع انتقال نفت از این نفتکش‌ها اطلاع‌رسانی کند. کاخ سفید هنوز در این خصوص اظهارنظر نکرده است. 

این نامه در حالی نوشته شده که تهران و واشنگتن به دنبال توافقی برای آزاد کردن شهروندان ایرانی-آمریکایی از زندان‌های ایران هستند و قرار است ایالات متحده در قبال چنین توافقی اجازه دهد که ۶ میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در کره جنوبی آزاد شود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

امضاکنندگان این نامه ارزش نفت این نفتکش توقیف شده را ۵۶ میلیون دلار برآورد کردند. قرار است این پول در صندوق قربانیان تروریسم در آمریکا نگهداری شود و پول آن به کسانی که گفته می‌شود قربانی هستند اختصاص یابد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادگاهی در تهران به توقیف «محموله نفتی» کشتی «آمریکایی» به نفع بیماران پروانه‌ای حکم داد

رویارویی ایران و آمریکا در دریای عمان؛ تهران: برای توقیف نفتکش شورون حکم قضایی داریم

گزارش نیویورک تایمز از توافق «غیرمکتوب» ایران و آمریکا؛ تهران و واشنگتن چه تعهداتی داده‌اند؟