حملات روسیه به بنادر اوکراین همزمان با هشدار مسکو به کشتی‌های بین‌المللی ادامه یافت

 a grain port in Izmail, Ukraine
a grain port in Izmail, Ukraine Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حملات روسیه به بنادر اوکراین روز پنج‌شنبه نیز پس از هشدار مسکو به کشتی‌هایی که به سمت این بنادر در حرکت هستند، ادامه یافت. در هشدار مسکو آمده بود که ممکن است این کشتی‌ها اهداف نظامی تلقی شوند.

آگهی

وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد که کشورهایی که کشتی‌های رهسپار بنادر اوکراین با پرچم آنها سفر می‌کنند، درگیر در این درگیری و متحد اوکراین محسوب می‌شوند.

به نظر می‌رسد این اقدام، واکنشی به کی‌یف باشد که درصدد راه اندازی مسیر جدیدی برای صادرات غلات به سایر کشورها است. 

اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که در پی تصمیم روسیه مبنی بر خروج از توافقی که امنیت محموله‌های جهانی غلات اوکراین را تامین می‌کند، در حال ایجاد یک مسیر کشتیرانی موقت از طریق رومانی، کشور همسایه دریای سیاه برای انتقال غلات است.

واسیل شکوراکوف، سرپرست وزارت جوامع، مناطق و توسعه زیرساخت‌های اوکراین گفت هدف از این کار، رفع موانع در راه رفت و آمد کشتی‌های بین‌المللی در بخش شمال غربی دریای سیاه است.

تشدید حملات به بنادر اوکراین

اوکراین و روسیه هر دو از بزرگترین صادرکنندگان غلات در جهان هستند و پس از اینکه آخرین کشتی حامل غلات اوکراین یکشنبه گذشته در چارچوب این توافق دریای سیاه را ترک کرد، روسیه حملات سنگین خود را به بندرهای اودسا آغاز کرد. سه بندر این منطقه تنها بندرهایی بودند که تحت قرارداد غلات در اوکراین فعالیت داشتند.

بنا بر اعلام مقامات اوکراینی، حملات جدید روسیه به مناطق بندری میکولایف و اودسا حدود ۲۰ زخمی برجای گذاشته است.

در پی این حملات همچنین پایانه‌های صادرات غلات و یک مرکز صنعتی، انبارها، مراکز خرید، ساختمان‌های مسکونی و اداری و خودروها در میکولایف و اودسا آسیب دیدند.

فرماندهی ارتش جنوب اوکراین نیز اعلام کرد که روسیه در حملاتش برای ضربه زدن به زیرساخت‌های بندر اودسا، از موشک‌های مافوق صوت، از جمله Kh-22 که برای از بین بردن ناوهای هواپیمابر طراحی شده بود، استفاده کرده است.

گفته می شود تا کنون در جریان این حملات حدود ۶۰ هزار تن غله نابود شدند.

در واکنش به این حملات ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: «در بنادری که مورد حمله قرار گرفتند، حدود یک میلیون تن مواد غذایی ذخیره شده بود. دقیقاً همان مقداری که باید به کشورهای مصرف کننده در آفریقا و آسیا از جمله چین تحویل داده می‌شد.»

هشدار کاخ سفید درباره حمله احتمالی روسیه به کشتی‌های غیرنظامی

کاخ سفید روز چهارشنبه هشدار داد که ارتش روسیه برای حملات احتمالی به کشتی‌های حمل و نقل غیرنظامی در دریای سیاه آماده می‌شود.

آدام هاج، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی ایالات متحده گفت که بنا بر اطلاعات دریافت شده، روسیه مین‌های دریایی بیشتری را در نزدیکی بنادر اوکراین کار گذاشته است که به نظر می‌رسد «تلاشی برای توجیه هرگونه حمله به کشتی‌های غیرنظامی در دریای سیاه و مقصر دانستن اوکراین برای این حملات» است.

آسوشیتد پرس نیز می‌نویسد که وزارت دفاع روسیه آب‌های بین‌المللی در بخش‌های شمال غربی و جنوب شرقی دریای سیاه را برای کشتیرانی «خطرناک» اعلام کرده و این هشدار در پی اعلام تعهد اوکراین برای ادامه ارسال محموله‌های غلات با وجود خروج روسیه از توافق صادر شده است.

وزارت دفاع روسیه هشدار داده که هر کشتی ورودی را مملو از محموله نظامی می‌داند.

هشدار صندوق بین‌المللی پول

صندوق بین‌المللی پول روز چهارشنبه اعلام کرد خروج روسیه از این توافق، ناامنی غذایی جهانی را تهدید می‌کند و می‌تواند قیمت مواد غذایی را به‌ویژه در کشورهای فقیر افزایش دهد.

در واکنش به محکومیت‌های جهانی اقدام روسیه در خروج از این توافق، ولادیمیر پوتین اعلام کرد که اگر شرایط مسکو برآورده شود، روسیه فوراً به این پیمان باز خواهد گشت و صادرات مواد غذایی و کودهای شیمیایی خود را کاهش می‌دهد.

کشورهای غربی خروج روسیه از این توافق را تلاشی برای استفاده از اهرم منابع غذایی برای تضعیف تحریم‌های مالی می‌دانند؛ آنهم درحالی که در چهارچوب همین تحریم‌ها نیز روسیه همچنان می‌تواند مواد غذایی خود را بفروشد.

تداوم حملات در جنوب و شرق اوکراین

فراتر از مناطق بندری اوکراین نیز درگیری میان نیروهای روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. 

آگهی

اوکراین طی شبانه‌روز گذشته سعی داشت با ضدحملاتش سرزمین‌های اشغال شده بیشتری را پس بگیرد و روسیه نیز یک خط مقدم مستحکم ایجاد کرده بود.

انتظار می‌رود بار دیگر وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز پنجشنبه در بروکسل درباره اختصاص ۲۰ میلیارد یورو بودجه برای تامین تسلیحات، مهمات و سایر کمک‌های نظامی مورد نیاز اوکراین گفتگو کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آتش گرفتن کشتی باری در هلند؛ نگرانی از وقوع یک فاجعه زیست محیطی

جنگ اوکراین؛ لندن نزدیک به ۳ میلیارد پوند برای تقویت ذخایر نظامی خود هزینه می‌کند

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد