تحولات جنگ اوکراین؛ حملات تلافی‌جویانه روسیه به اودسا؛ مزدوران واگنر به نظامیان بلاروس آموزش می‌دهند

راکت‌انداز ارتش اوکراین
راکت‌انداز ارتش اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اوکراین پس از حملات اخیر به پل ارتباطی و استراتژیک میان شبه جزیره کریمه با روسیه با اقدامات تلافی‌جویانه مسکو روبرو است.

آگهی

وزارت دفاع روسیه مدعی است که دوشنبه شب حملاتی تلافی جویانه را علیه اوکراین انجام داده و مواضعی را در اودسا به عنوان محل آماده‌سازی حملات اخیر به پل کرچ هدف قرار داده است.

از سوی دیگر، اوکراین اعلام کرده است که ۲۵ پهپاد روسی و ۶ موشک کروز شلیک شده به سوی بندر اودسا در دریای سیاه را منهدم کرده است.

به گفته مسئولان اوکراینی، لاشه پهپادها و موشک‌های منهدم شده و ضربات حاصل از انفجار و سقوط آنها بخش‌هایی از تاسیسات بندری و ساختمان های مسکونی در اودسا را تخریب کرده است.

این حمله پس از آن صورت گرفت که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز دوشنبه وعده «پاسخ» تلافی جویانه به حملات اخیر صورت گرفته به پل کریمه را داده بود.

به ادعای آقای پوتین، اگر غرب پهپادها و اطلاعاتی را که در حمله به پل کرچ از آنها استفاده شده، تهیه کرده باشد «همدست» این حمله محسوب می‌شود.

یک منبع آگاه در سرویس امنیتی اوکراین پیش‌تر گفته بود که حمله به پل کریمه با استفاده از پهپادهای دریایی، توسط نیروهای ویژه و نیز یگان نیروهای دریایی اوکراین انجام شده است.

مسکو مدعی سرنگونی هواپیماهای بدون سرنشین اوکراینی شد

وزارت دفاع روسیه مدعی است که پدافند هوایی این کشور دوشنبه شب ۲۸ پهپاد اوکراینی را بر فراز کریمه سرنگون کرده است.

این وزارتخانه همچنین در بیانیه‌ای که فرماندار محلی منصوب مسکو در کریمه نیز از آن حمایت کرد،‌ مدعی شد که حملات پهپادی شب گذشته اوکراین «هیچ تلفات یا خسارتی در پی نداشته است.»

کریمه که سال ۲۰۱۴ به صورت غیرقانونی از نگاه جامعه بین‌الملل ضمیمه خاک روسیه شد پس از آغاز حمله نظامی مسکو به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ مدام هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین هوایی و دریایی قرار گرفته است.

این شبه جزیره واقع در دریای سیاه، یک مرکز مهم و حیاتی تدارکاتی برای آندسته از نیروهای ارتش روسیه به حساب می‌آید که در جنوب اوکراین می جنگند.

«تغییر مواضع» و پیشروی در خط مقدم

وزارت دفاع روسیه مدعی است که ارتش این کشور در «عملیات تهاجمی» صورت گرفته در یکی از جبهه‌های نبرد در نزدیکی کوپیانسک، واقع در شمال شرقی اوکراین، ۱.۵ کیلومتر پیشروی کرده است.

با این حال، معاون وزیر دفاع اوکراین با انتشار پیامی در تلگرام اعلام کرد که مواضع هر دو طرف درگیر در جنگ در امتداد خط مقدم شرقی «چندین بار در روز» تغییر کرده است.

مقامات اوکراینی روز دوشنبه اعلام کردند که درگیری‌ها در این منطقه به دلیل حمله روسیه به بخش شمال شرقی کوپیانسک تشدید شده است. این منابع همچنین از تشدید فعالیت نیروهای روسیه در نزدیکی شهر لیمان خبر دادند.

ارتش اوکراین چند هفته پیش عملیات ضد تهاجمی را برای بازپس گیری سرزمین های اشغال شده توسط روسیه در جنوب و جنوب شرق این کشور آغاز کرد.

این در حالیست که به گفته یک سخنگوی نظامیان اوکراینی، ارتش روسیه بیش از۱۰۰ هزار سرباز وحدود یک هزار تانک در این مناطق عملیاتی مستفر کرده بود.

بر اساس گزارشی که در نیویورک تایمز منتشر شد، اوکراین در پی از دست دادن حدود ۲۰ درصد از تسلیحات خود در ابتدای عملیات ضد تهاجمی، اکنون در حال تجدید نظر در استراتژی خود است.

اتهام کرملین به کی‌یف: استفاده از کریدورغلات برای اهداف نظامی

کرملین، کی‌یف را متهم کرده است که از کریدور بشردوستانه‌ در نظر گرفته شده برای صادرات غلات اوکراینی به منظور«مقاصد نظامی» استفاده کرده است.

بیانیه کرملین در این خصوص چند ساعت پس از آن منتشر شد که روسیه از پایان یافتن توافق صادرات غلات با اوکراین خبر داد.

آگهی

این توافق که پیش‌تر با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل متحد میان روسیه و اوکراین حاصل شده بود برای تامین امنیت مواد غذایی و جلوگیری از افزایش بهای آن در جهان بسیار مهم قلمداد می‌شود.

گفته می‌شود که بر اساس این توافق پیش‌ از این حدود ۳۶.۲ میلیون تن غلات و محصولات کشاورزی از اوکراین به دیگر نقاط جهان از جمله به کشورهای در حال توسعه صادر شده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه به خبرنگاران گفت: « دیگر برای کسی پوشیده نیست، این یک واقعیت آشکار است که رژیم کی‌یف از این منطقه برای اهداف نظامی استفاده می کند.»

مزدوران واگنر نیروهای دفاعی بلاروس را آموزش می دهند

دولت بلاروس ادعا کرده است که مزدوران گروه پیمانکاری نظامی واگنر در حال آموزش نیروهای دفاعی این کشور هستند.

بر این اساس گزارش شده است که اغلب مزدوران گروه واگنر به موجب معامله‌ای که الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس میانجی‌ و واسطه آن بود، وارد این کشور شده‌اند.

آگهی

یک شبکه تلویزیونی تحت کنترل دولت در بلاروس، تصاویری از مزدوران واگنر را در حالی که ماسک سیاه به صورت داشته و مشغول آموزش سربازان این کشور هستند، پخش کرده است.

در تصاویر ویدئویی دیده می‌شود که مزدوران واگنر نحوه تیراندازی و همچنین ارائه کمک‌های پزشکی را به سربازان بلاروس آموزش می‌دهند. یورونیوز نمی تواند به طور مستقل این گزارش تصویری را تأیید کند.

به ادعای وزارت دفاع بلاروس، آموزش‌های نظامی یاد شده در منطقه‌ای واقع در حدود ۹۰ کیلومتری جنوب مینسک،‌ پایتخت این کشور برگزار شده است.

برخی گزارش‌های تایید نشده نیز از حرکت بیش از ۱۰۰ وسیله نقلیه حامل پرچم روسیه و نشان واگنر به سمت اردوگاه آموزشی مزدوران واگنر حکایت دارد.

توییتر یورونیوز فارسی را دنبال کنید

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا تایید کرد پنهانی سامانه موشکی دوربرد پیشرفته به اوکراین داده است

ارتش روسیه می‌گوید چندین فروند جنگنده‌ و هواپیماهای ترابری اوکراین را در فرودگاهی منهدم کرده است

چتربازان روسیه در شرق «چاسیو یار» مستقر شدند؛ اهمیت تصرف این شهر اوکراین در چیست؟