استقبال کرملین از ابتکار دانمارک در دعوت از اپراتور روسی نورد استریم برای شناسایی شی ناشناس از دریا

عکس تزئینی حاوی پرچم‌های روسیه و اتحادیه اروپا
عکس تزئینی حاوی پرچم‌های روسیه و اتحادیه اروپا Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آخرین خط لوله سالم نورد استریم-۲ هم اکنون بلا استفاده است چرا که اروپا بیشتر روابط انرژی خود را با روسیه قطع کرده است. این خط لوله همچنان حاوی گاز است، اما اپراتور آن سال گذشته میلادی اعلام کرد که در اقدامی احتیاطی فشار درون آن را کاهش داده است.

آگهی

مقامات کرملین روز جمعه اعلام کردند که شناسایی شی کشف شده در کنار یکی از خطوط لوله انتقال گاز به اروپا، بسیار حائز اهمیت است و بر لزوم حفظ شفافیت در انجام تحقیقات جاری در مورد انفجارهای گذشته در این خطوط انتقال انرژی تاکید کردند.

دانمارک روز پنجشنبه از اپراتور روسی ناظر بر خط لوله نورد استریم-۲ دعوت کرد تا شی ناشناسی را که در نزدیکی تنها خط لوله گاز سالم در بستر دریای بالتیک است، به کمک هم بیرون بیاورند.

دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین روز جمعه به خبرنگاران گفت که دعوت دانمارک از اپراتور خط لوله نورد استریم-۲ برای کمک به بیرون کشیدن شی ناشناس در دریای بالتیک را نشانه مثبتی ارزیابی می‌کند.

در جریان حمله نظامی روسیه علیه اوکراین و تیرگی روابط مسکو با غرب، وقوع سه انفجار در ماه سپتامبر گذشته در مسیر خطوط لوله نورد استریم که برای انتقال گاز روسیه به آلمان ساخته شده بود، به نقطه عطف دیگری در سردی روابط طرفین انجامید.

این انفجارها در مناطق ویژه اقتصادی سوئد و دانمارک رخ داده بود و هر دو کشور معتقدند که عمدی در کار بوده است، اما هنوز مشخص نشده است که چه کسی مسئول این انفجارها بوده است.

تا اینکه هفته گذشته، مقامات دانمارکی اعلام کردند که یک شی استوانه‌ای‌شکل که حدود ۴۰ سانتی‌متر از کف دریا بیرون آمده است و ۱۰ سانتی‌متر هم قطر دارد، در جریان بازرسی از تنها خط لوله سالم باقی‌مانده توسط اپراتور سوئیسی نورد استریم پیدا شده است.

آژانس انرژی این کشور روز پنجشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به منظور شفاف‌سازی بیشتر ماهیت شی یافت شده، مقامات دانمارکی تصمیم گرفته‌اند با کمک از وزارت دفاع دانمارک این شی را بیرون بکشند.»

آژانس انرژی دانمارک بدین منظور از مالک خط لوله نورد استریم-۲ نیز دعوت کرده است تا در این عملیات شرکت کند.

اپراتور خط این لوله توسط شرکت دولتی گاز روسیه موسوم به گازپروم کنترل می‌شود.

بنا بر ارزیابی‌های صورت گرفته «این شی هیچ خطر فوری ندارد.»

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه هفته گذشته گفت که گازپروم توانسته است با اجاره یک کشتی، یک شی آنتن مانند در حدود ۳۰ کیلومتری محل انفجارهای پیشین بیابد. مشخص نیست که آیا این شی نیز همانی است که مقامات دانمارکی به دنبال بیرون آوردن آن هستند یا خیر.

آخرین خط لوله سالم نورد استریم-۲ هم اکنون بلاستفاده است؛ چرا که اروپا بیشتر روابط انرژی خود را با روسیه قطع کرده است. این خط لوله همچنان حاوی گاز است، اما اپراتور آن سال گذشته اعلام کرد که در اقدامی احتیاطی، فشار درون آن را کاهش داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مبدا و مقصد متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲ چه کشورهایی بودند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد

زنان سوئیسی برنده پرونده مهم تغییرات آب و هوایی در دادگاه حقوق بشر اروپا شدند