مبدا و مقصد متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا طی سال ۲۰۲۲ چه کشورهایی بودند؟

تعدادی از پناهجویان در شهر بروکسل بلژیک به تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳
تعدادی از پناهجویان در شهر بروکسل بلژیک به تاریخ ۱۶ ژانویه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در سال ۲۰۲۲ تعداد شهروندانی که از کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا برای اولین بار به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا بودند در مقایسه با سال قبل از آن، با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه شده است. پنچ کشور اصلی مبدا و مقصد متقاضیان کدامند؟

آگهی

اداره آمار کمیسیون اتحادیه اروپا (یورواستات) روز پنجشنبه بیست و سوم مارس جدیدترین آمار مربوط به درخواست‌های پناهندگی در این اتحادیه را منتشر کرد. در سال ۲۰۲۲ تعداد شهروندانی که از کشورهای غیر عضو در اتحادیه اروپا برای اولین بار به دنبال پناهندگی در اتحادیه اروپا بودند در مقایسه با سال قبل از آن، با رشد خیره‌کننده‌ای مواجه شده است.

در این بیانیه آمده است: «در سال گذشته میلادی، ۸۸۱ هزار و ۲۰۰ متقاضی پناهندگی (از شهروندان غیر اتحادیه اروپا) که "برای اولین بار" درخواست پناهندگی داده‌ بودند در مقایسه با سال ۲۰۲۱ (با ۵۳۷۴۰۰ متقاضی) ۶۴ درصد رشد داشته است.»

البته آمار چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفری شهروندان اوکراینی که به دلیل جنگ روسیه علیه اوکراین در کشورهای اتحادیه اروپا از حمایت موقت اتحادیه اروپا برخوردار شدند در این آمار گنجانده نشده است.

سه سال پیش در سال ۲۰۲۰، این آمار تنها کمی بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر بود؛ که بسیار پایین‌تر از شمار فعلی است. این تعداد در دو سال اخیر رشد چشمگیری بود. با این حال، اوج درخواست متقاضیان پناهندگی مربوط به سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بوده است که سالانه بیش از یک میلیون نفر متاثر از جنگ سوریه به اروپا پناه آوردند.

کدام تابعیت‌ها در صدر متقاضیان پناهندگی هستند؟

تقریباً نیمی (۴۶ درصد) از متقاضیان پناهندگی که برای اولین بار درخواست پناهندگی خود را در سال ۲۰۲۲ ثبت کردند، تابعیت آسیایی داشتند، در حالی که ۲۲ درصد شهروندان آفریقایی، ۱۷٪ شهروندی اروپایی (غیر اتحادیه اروپا) و ۱۴٪ شهروندی آمریکای شمالی یا جنوبی داشتند.

بنابر این آمار، اتباع سوریه همچنان در صدر فهرست ملیت‌های متقاضی پناهندگی در اروپا قرار دارند. در سال گذشته میلادی، بیش ۱۳۱ هزار سوری درخواست پناهندگی خود را ثبت کردند که ۱۵ درصد از تعداد کل اولین پرونده‌های درخواست پناهندگی را تشکیل دادند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برای چهارمین سال متوالی، افغانستان با ۱۱۳ هزار و ۴۹۵ متقاضی (معادل ۱۳ درصد از کل متقاضیان در اتحادیه اروپا) در جایگاه دوم قرار دارد.

متقاضیان از ونزوئلا (با ۵۰۰۵۰ نفر) و ترکیه (با ۴۹۷۲۰ نفر) هم هر کدام تقریباً ۶ درصد از کل متقاضیان پناهندگی را تشکیل می‌دهند.

کلمبیا پنجمین کشوری است که شهروندانش در سال ۲۰۲۲ با مجموع ۴۲۴۰۰ تقاضا، پنج درصد از کل درخواست دهندگان را تشکیل دادند.

آسوشیتدپرس
صف اتباع اوکراینی برای دریافت غذا، برلین آلمان به تاریخ هشتم مارس ۲۰۲۲.آسوشیتدپرس

۷۵ درصد متقاضیان در پنج کشور

آلمان به تنهایی یک چهارم درخواست‌های پناهندگی اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. آلمان با بیش از ۲۱۷ هزار درخواست ثبت شده، همچنان مجبوب‌ترین مقصد متقاضیان پناهندگی در اتحادیه اروپا است.

پس از آن، فرانسه با بیش از ۱۳۷ هزار متقاضی (معادل ۱۶ درصد) و اسپانیا با ۱۱۶ هزار پرونده (معادل ۱۳ درصد)، بالاتر از اتریش (۱۲ درصد) و ایتالیا (۹ درصد) قرار گرفتند.

این پنج عضو اتحادیه اروپا مجموعا سه چهارم (۷۵٪) از کل متقاضیان پناهندگی برای اولین بار در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهند.

آسوشیتدپرس
سایه متقاضیان پناهندگی در چادر انتظار برای نوبت رسیدگی، شهر برلین آلمان به تاریخ ششم ژانویه ۲۰۲۶.آسوشیتدپرس

بیشترین درصد متقاضیان نسبت به جمعیت کدام کشورها هستند؟

اگر بخواهیم تعداد متقاضیان پناهندگی را به نسبت جمعیت کشورهای میزبان در نظر بگیریم، بیشترین تعداد درخواست پناهندگی در سال ۲۰۲۲ در قبرس ثبت شده است که ۲۳ هزار و ۸۶۴ درخواست در هر میلیون نفر می‌باشد.

اتریش با ۱۱ هزار و هشتصد در هر یک میلیون نفر در جایگاه دوم، و لوکزامبورگ با ۳ هزار و ۷۱۱ نفر در هر یک میلیون در جایگاه سوم قرار دارد.

در مقابل، کمترین تعداد در مجارستان (۵ متقاضی به ازای هر میلیون نفر) و پس از آن اسلواکی (۹۲) و چک (۱۲۷) ثبت شده است.

در سال ۲۰۲۲، در کل اتحادیه اروپا، به ازای هر یک میلیون نفر، هزار و ۹۷۳ متقاضی برای اولین بار درخواست پناهندگی داده‌اند.

در پایان سال ۲۰۲۲ افزون بر ۲۱ هزار ایرانی نیز در نوبت دریافت نتیجه ارائه تقاضای پناهندگی خود به یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده‌‌اند. از این میان، ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر متقاضی پناهندگی به آلمان و هزار و ۴۰۰ تن نیز در صف انتظار پناهندگی به هلند بوده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرقت بزرگ از شلوغ ترین فرودگاه کانادا؛ محموله طلا در تورنتو ناپدید شد

استقبال کرملین از ابتکار دانمارک در دعوت از اپراتور روسی نورد استریم برای شناسایی شی ناشناس از دریا

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد