روسیه و نروژ اختلافات در «کرانه سرما» را کنار گذاشتند

تصویری از جاده برفی در مجمع الجزایر سوالبارد نروژ مربوط به سال ۲۰۱۲
تصویری از جاده برفی در مجمع الجزایر سوالبارد نروژ مربوط به سال ۲۰۱۲ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مریم عباسی‌زاده با استفاده از  AP
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک سخنگوی دولت نروژ به خبرگزاری فرانسه گفته که راه حل بدست آمده «یک گام به عقب» نیست و پس از «گفتگوهای خوب» با روسیه حاصل شده است.

آگهی

مقامات روسی و نروژی می‌گویند که اختلاف بر سر ارسال محموله به معدن زغال‌‌سنگ در سوالبار (سوالبارد) را حل و فصل کرده‌اند. مجمع الجزایر سوالبار یا «کرانه سرما» واقع در منطقه شمالگان اقیانوس منجمد شمالی، شمالی‌ترین منطقه تحت حاکمیت نروژ است. اداره معدن بارنسبورگ روسیه در امور اکتشافی معادن این منطقه فعال است.

مسکو نروژ را متهم کرده بود که مانع رسیدن محموله‌های مواد غذایی به معدنچیان روس شاغل در این منطقه از طریق سرزمین اصلی نروژ شده است؛ مسئله‌ای که در بحبوحه جنگ روسیه در اوکراین و تحریم‌های بین‌المللی و اروپایی علیه کرملین، به یک‌هفته تنش بین مسکو و اسلو منجر شد.

اکنون سرگئی گوشکین، کنسول روسیه در سوالبارد از موافقت طرف نروژی برای انتقال محموله مورد مناقشه و تحویل آن به معدنچیان روس خبر می‌دهد. او در تلویزیون روسیه گفت: «تمام این روزها تماس نزدیکی بین وزارت خارجه روسیه و نروژ وجود داشت و در نهایت موضوع حل شد. انتظار می‌رود این محموله روز جمعه با کشتی به شهرک بارنتسبورگ برسد.»

همزمان یک سخنگوی دولت نروژ به خبرگزاری فرانسه گفته که راه حل بدست آمده «یک گام به عقب» نیست و پس از «گفتگوهای خوب» با روسیه حاصل شده است.

این درحالیست که روسیه پیش‌تر نروژ را به محاصره قطب شمال متهم و تهدید به انتقام کرده بود.

طبق برخی گزارش‌ها مقامات محلی نروژ ماه گذشته از ورود ۲۰ تن کالای روسی در مرز زمینی بین دو کشور جلوگیری کردند.

تنها چند ساعت بعد، بسیاری از وب‌سایت های دولتی و خصوصی در نروژ هک شدند. این حمله سایبری که موجب اختلال موقتی فضای مجازی در نروژ شد به یک «گروه تبهکارهوادار روسیه» نسبت داده شد.

این حمله سایبری تنها چند روز پس از آن صورت گرفت که حمله مشابهی به وب‌سایت‌ها در لیتوانی صورت گرفته بود. لیتوانی هم بر سر ترانزیت کالا از طریق خاک اتحادیه اروپا به منطقه کالینینگراد روسیه با کرملین اختلاف پیدا کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

باکتری‌های مرموز در قطب شمال می‌توانند نفت و گازوئیل را تجزیه کنند

رزمایش نظامی روسیه در قطب شمال با تصاویر ماهواره‌ای آمریکا رصد شد

پارلمان نروژ تهدید به بمب‌گذاری شد؛ پلیس خیابان‌های مجاور را بست