«تظاهرات قهرمانان» در بلاروس؛ صدها نفر بازداشت شدند

تظاهرات ده ها هزار نفر در مینسک، پایتخت بلاروس
تظاهرات ده ها هزار نفر در مینسک، پایتخت بلاروس Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پلیس دلیل دستگیری این افراد را استفاده از پرچم‌ها و نمادهایی دانست که متعلق به اپوزیسیون بوده است. معترضان تلاش داشتند تا خود را به مقابل ساختمان ریاست جمهوری برسانند که با ممانعت پلیس مواجه شدند.

آگهی

ده‌ها هزار نفر روز یک‌شنبه همچون دیگر یک‌شنبه‌های گذشته در مینسک، پایتخت بلاروس به خیابان‌ها آمده و در اعتراض به ادامه ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو تظاهرات کردند.

در جریان تظاهرات روز یک‌شنبه در مینسک که با عنوان «تظاهرات قهرمانان» برگزار شد، حدود ۴۰۰ نفر بازداشت شدند. پلیس دلیل دستگیری این افراد را استفاده از پرچم‌ها و نمادهایی دانست که متعلق به اپوزیسیون بوده است. معترضان تلاش داشتند تا خود را به مقابل ساختمان ریاست جمهوری برسانند که با ممانعت پلیس مواجه شدند.

خبرها از تظاهرات هزاران نفر در دیگر شهرهای بلاروس حکایت دارند. منابع خبری اعلام کرده‌اند که با وجود فشارها، حضور مردم در خیابان‌ها در روزهای یک‌شنبه کاهش پیدا نکرده است.

آخر هفته گذشته بیش از ۶۰۰ نفر در حاشیه تجمعی در مینسک و دیگر شهرهای بلاروس بازداشت شدند. همچنین ده‌ها زن شرکت کننده در راهپیمایی زنان در روز شنبه به شکل خشونت آمیزی بازداشت شدند.

سوتلانا تیخانووسکایا، نامزد انتخابات ریاست جمهوری بلاروس که خود را برنده این انتخابات اعلام کرده و اکنون در لیتوانی به سر می برد در ویدئویی از مردمی که «قهرمانانه» برای آزادی مبارزه می‌کنند، قدردانی کرد.

در پی گسترش اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات در بلاروس، تعداد زیادی از رهبران اپوزیسیون با اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت یا تبعید شده‌اند.

در حال حاضر فقط یک عضو «شورای هماهنگی» که توسط مخالفان برای مذاکره و گفتگو شکل گرفته است در بلاروس زندگی می‌کند. سوتلانا الکسیویچ، برنده جایزه نوبل ادبیات با وجود تهدیدهای زیاد از طرف مقام های حکومتی اما همچنان در بلاروس زندگی می‌کند.

با وجود گسترده بودن اعتراض ها در بلاروس، آقای لوكاشنكو كه از سال ۱۹۹۴ در راس قدرت قرار دارد، هرگونه مصالحه جدی با معترضان را رد کرده است. با این وجود او فقط اشاره ای مبهم به اصلاح قانون اساسی داشته است.

الکساندر لوکاشنکو با متهم کردن کشورهای غربی به حمایت از معترضان بلاروسی، تلاش کرده رابطه کشورش با روسیه را ترمیم کند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از کشورهای غربی برای آنچه که بهره برداری سیاسی از وضعیت کنونی بلاروس می نامد، انتقاد کرده بود.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لوکاشنکو برای جلب حمایت پوتین در برابر معترضان داخلی به روسیه رفت

سه کشور حوزهٔ بالتیک مرزهای خود را به روی مقامات بلاروس بستند

ناآرامی‌ها در بلاروس؛ بورل خواستار برگزاری مجدد انتخابات با نظارت اتحادیه اروپا شد