سه کشور حوزهٔ بالتیک مرزهای خود را به روی مقامات بلاروس بستند

تصویری از تظاهرات یکشنبه در بلاروس
تصویری از تظاهرات یکشنبه در بلاروس Copyright آسوشیتد پرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بناست سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان دولت کنونی بلاروس، روز ۴ سپتامبر در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند.

آگهی

سه کشور حوزهٔ دریای بالتیک یعنی استونی، لتونی و لیتوانی روز دوشنبه اعلام کردند به ۳۰ مقام ارشد بلاروس، از جمله الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور اجازهٔ سفر به خاک خود را نخواهند داد.

مقامات کشورهای فوق معتقدند در انتخابات بلاروس تخلف شده و رفتار پلیس با تظاهرکنندگان را در این کشور محکوم می‌کنند. پیشگامی این کشورها در تحریم مقامات بلاروس و به‌ویژه گنجاندن الکساندر لوکاشنکو در این تحریم با این انگیزهٔ صورت گرفته که دیگر کشورهای اروپایی را به اقدام علیه او ترغیب کنند.

از سوی دیگر بناست سوتلانا تیخانووسکایا، رهبر مخالفان دولت کنونی بلاروس، به دعوت استونی،‌ روز ۴ سپتامبر در شورای امنیت سازمان ملل سخنرانی کند. خانم تیخانووسکایا که رقیب انتخاباتی آقای لوکاشنکو بود پس از انتخابات ناگزیر به ترک بلاروس شد و به استونی در همسایگی این کشور رفت.

رهبر اپوزیسیون بلاروس سخنان خود را طی تماسی ویدئویی ایراد خواهد کرد. تیم خبری وی همچنین اعلام کرده است که وی روز ۸ سپتامبر نیز بناست در نشست پارلمان اروپا سخنرانی کند.

از سوی دیگر ولادیمیر پوتین، رئيس جمهوری روسیه اخیرا در تماسی تلفنی از الکساندر لوکاشنکو دعوت کرد تا از مسکو بازدید کند، حرکتی که تازه‌ترین نماد پشتیبانی مسکو از حکومت فعلی مینسک به‌شمار می‌رود.

ده‌ها هزار تظاهرکننده در بلاروس، برای سومین یکشنبهٔ پیاپی، خیابان‌های مرکزی مینسک پایتخت این کشور را اشغال کردند تا اعتراض خود را نسبت آنچه تخلف در انتخابات این کشور می‌خوانند نشان دهند.

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تظاهرات قهرمانان» در بلاروس؛ صدها نفر بازداشت شدند

لوکاشنکو دو هفته دیگر در کرملین با پوتین دیدار می‌کند

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت