ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان: با برگزاری انتخابات موافقم

ولید جنبلاط، رهبر حزب سوسیالیست ترقی‌خواه لبنان: با برگزاری انتخابات موافقم
Copyright 
نگارش از یورونیوز
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ولید جنبلاط، رهبر اقلیت دروزی لبنان در این گفتگو اعلام کرد که خواستار برگزاری انتخابات و ایجاد دولتی جدید است؛ همان خواسته‌ای که از سوی معترضان نیز مطرح شده است. او دولت سعد حریری را متهم به فروش بخش دولتی می‌کند؛ کاری که باعث فقیرتر شدن لبنان شده است.

آگهی

شش روز از دور جدید اعتراض‌ها در لبنان می گذرد؛ اعتراضاتی که به سراسر کشور گسترش یافته و بحران سیاسی و اجتماعی شدیدی را در پی داشته است.

معترضان خواستار پاسخگویی دولت هستند و دولت سعد حریری نخست‌وزیر این کشور را که در ۱۷ اکتبر خبر تحمیل سیاست‌های جدید ریاضت اقتصادی از جمله اعمال مالیات برای استفاده از پیام‌رسان واتس‌اپ را اعلام کرد، سرزنش می‌کنند.

معترضان در بیروت و دیگر شهرها خواستار پاسخگویی همۀ طبقات سیاسی به مشکلات ریشه‌ای این کشور از جمله فساد مالی و اداری، زیرساخت‌های ضعیف، بیکاری و بدهی عظیم دولت معادل ۱۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی هستند.

در این باره خبرنگار یورونیوز با ولید جنبلاط، سیاستمدار لبنانی و رئیس حزب «سوسیالیست ترقی‌خواه» لبنان گفتگو کرده است.

ولید جنبلاط، رهبر اقلیت دروزی لبنان در این گفتگوی کوتاه اعلام کرد که خواستار برگزاری انتخابات و ایجاد دولتی جدید است؛ همان خواسته‌ای که از سوی معترضان نیز مطرح شده است. او دولت سعد حریری را متهم به فروش بخش دولتی می‌کند؛ کاری که باعث فقیرتر شدن لبنان شده است.

یورونیوز: آقای جنبلاط شما عضو پیشین پارلمان و وزیر پیشین دولت لبنان هستید و هم اکنون نیز حزب شما دو وزیر در دولت حریری دارد. لبنانی‌ها در خیابان خواستار برکناری همه رهبران سیاسی هستند و شعار می‌دهند که «همه آنها باید بروند». آیا شما نیز جزو این سیاستمداران محسوب می‌شوید و از شکایات و مطالبات معترضان نگرانی ندارید؟

ولید جنبلاط: «البته که نگرانم اما برای حفظ ثبات کشور، قصد ترک دولت را نداریم. ما به تلاش‌هایمان ادامه خواهیم داد تا زمانی که تصمیم دیگری بگیریم. سعی خواهیم کرد که دولت را برای انجام اصلاحات از درون تحت فشار بگذاریم. از یک طرف به دنبال ایجاد دولت جدید و خواستار تغییر کابینه هستیم و این که نمادهای فساد از دولت دور شوند و از طرف دیگر، درخواست معترضان برای انتخابات جدید را پذیرفته‌ایم زیرا این تنها راه برای رهایی یافتن از طبقۀ سیاسی موجود است.»

یورونیوز: نظر شما دربارۀ بسته اصلاحات اعلام شده توسط نخست‌وزیر حریری چیست؟

ولید جنبلاط: «این بسته اصلاحات، چیز مهمی نیست. آنچه حریری پیشنهاد می‌دهد فروش بخش دولتی است و من از همان ابتدا به عنوان فردی که سنتا سوسیالیت است، مخالف فروش دارایی‌های مردم بودم. دولت جدید باید این دارایی‌ها را اداره کند که در میان آنها بخش‌های موفقی از جمله شرکت هواپیمایی خاورمیانه نیز وجود دارند. من مخالف فروش این دارایی‌ها به سرمایه‌داران و به تازه‌واردان هستم. زیرا این کار لبنان را فقیر و فقیرتر می‌کند و باعث می‌شود که یک درصد از نخبگان کشور بیشترین ثروت را در اختیار بگیرند.»

یورونیوز: آیا شما از بازگشت دارایی‌های غیرقانونی که خواسته معترضان است حمایت می‌کنید؟

ولید جنبلاط: «البته که حمایت می‌کنم. من همچنین طرفدار پاسخگویی همۀ طبقات سیاسی هستم.»

بیشتر بخوانید:

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بحران و آشوب در لبنان؛ حریری تصویب اصلاحات اقتصادی را اعلام کرد

حزب‌الله در واکنش به حمله هوایی به کنسولگری ایران در دمشق: منطقه وارد «مرحله‌ای جدید» می‌شود

واکنش‌ها به کشته‌شدن مرد شماره ۲ حماس؛ اسرائیل: این حمله نه به لبنان و حزب‌الله بلکه به حماس بود