Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

مجارستان «دروازه ورود پکن به اروپا»؛ رئیس جمهوری چین با ویکتور اروبان در بوداپست دیدار می‌کند

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین سمت چپ و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان سمت راست.
شی جین پینگ، رئیس جمهور چین سمت چپ و ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان سمت راست. Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین، امروز پنجشنبه ۹ مه با ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، دیدار و در خصوص جنگ اوکراین و پروژه‌های زیرساختی گفتگو می‌کند. او در آخرین مرحله از سفر اروپایی خود روز چهارشنبه وارد بوداپست شد.

آگهی

روز گذشته رسانه‌های نزدیک به دولت اوربان نوشتند که مجارستان «هدف شماره یک در منطقه اروپای شرقی مرکزی برای سرمایه گذاری چین است» و آقای شی «دوستی عمیق» با سیاستمداران این کشور ایجاد کرده است.

این سومین توقف آقای شی در این سفر اروپایی است. رئیس جمهوری چین، پس از دیدار از فرانسه و صربستان وارد مجارستان شد.

او در پاریس با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا دیدار کرد. رهبران اروپایی در این دیدار از آقای شی خواستند از نفوذ خود بر روسیه برای پایان دادن به جنگ اوکراین استفاده کند.

پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه اوکراین در نشستی در اوایل هفته گفت که اوکراین در مذاکرات بوداپست نیز در دستور کار قرار خواهد داشت.

مجارستان و چین هفتاد و پنجمین سال روابط دیپلماتیک خود را جشن می‌گیرند. انتظار می‌رود این دو کشور ۱۶ تا ۱۸ قرارداد همکاری جدید امضا کنند که یکی از آنها می‌تواند یک پروژه زیرساختی در مقیاس بزرگ در پروژه بزرگ کمربند و جاده چین باشد.

مانند صربستان، مجارستان حامی طرح کمربند و جاده چین است، طرحی بلندپروازانه که توسط آقای شی یک دهه پیش به امید ایجاد زیرساخت‌های جهانی و شبکه‌های انرژی که آسیا را به آفریقا و اروپا متصل می‌کند، راه اندازی شد.

اوربان بلافاصله پس از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۰ میلادی، تلاش‌ برای نزدیک کردن کشورش به پکن را آغاز کرد. روابط گرم سیاسی این دو کشور حدود یک دهه بعد از شروع صادرات باتری و وسایل نقلیه الکتریکی چینی به مجارستان، به روابط تجاری تبدیل شد.

شرکت چینی CATL، سازنده قطعات خودرو در حال ساخت یک کارخانه باتری ‌لیتیمی ۷.۳ میلیارد یورویی (۷.۸۶ میلیارد دلار) در شهر دبرسن است. اواخر سال گذشته نیز شرکت BYD سازنده خودروهای برقی چینی اعلام کرد که در حال ساخت اولین کارخانه اروپایی خود در جنوب سِگِد، سومین شهر بزرگ مجارستان است.

تاماس ماتورا، استادیار دانشگاه کوروینوس، می‌گوید چین در گام اول تولید باتری خودرو را به اروپا آورد تا در هزینه‌های حمل و نقل صرفه جویی کند، زیرا این باتری‌ها به قدری سنگین هستند که انتقال کارخانه تولیدی به نزدیکی شرکت‌های خودروسازی مانند دایملر و بی‌ام‌و به صرفه‌تر از تولید در داخل کشور چین است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

او افزود که گام بعدی تولید خودروهای الکتریکی چینی در مجارستان است زیرا طرح‌های حمایت گرایانه اتحادیه اروپا برای استفاده از خودروهای الکتریکی روز به روز در حال گسترش است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شی جین پینگ در ۲۵امین سالگرد بمباران سفارت چین در صربستان؛ بلگراد و پکن ۲۹ توافقنامه امضا می‌کنند

اتحادیه اروپا برای مهار ایران دست به دامن چین شد

«همتاسازی» پنتاگون با چین؛ نبرد شهپادها در عصر جدید جنگ‌های دریایی با توجه به نمونه اوکراین و یمن