اتریش به رومانی و بلغارستان برای پیوستن به حوزه شنگن از طریق هوا و دریا چراغ سبز نشان داد

عکس تزئینی از فردوگاهی در اروپا
عکس تزئینی از فردوگاهی در اروپا Copyright CANVA
Copyright CANVA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بخارست روز چهارشنبه اعلام کرد که رومانی و بلغارستان با اتریش برای پیوستن به منطقه تردد آزاد اروپایی موسوم به شنگن در مارس سال آینده به توافق رسیده‌اند.

آگهی

این توافق که زمینه پیوستن جزئی دو کشور یاد شده به حوزه شنگن تنها از طریق دریا و هوا را فراهم می‌کند پیش‌تر بواسطه وتوی اتریش به مانع برخورده بود.

به گفته منابع مطلع، مذاکرات بر سر پوستن رومانی و بلغارستان به منطقه تردد آزاد اروپایی از طریق سفر‌های زمینی قرار است سال ۲۰۲۴ در پیش گرفته شود.

«مارچل چولاکو»، نخست وزیر رومانی با انتشار پیامی در فیس‌بوک نوشت: «رومانی پس از ۱۳ سال سرانجام به شنگن می‌‌پیوندد! ما به توافقی سیاسی در این زمینه دست یافتیم.»

وزارت کشور رومانی نیز در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که یک «توافق سیاسی» ( با اتریش) بر سر گسترش منطقه شنگن تا مرزهای هوایی و دریایی رومانی و بلغارستان از مارس ۲۰۲۴ به بعد منعقد شده است.

بازگشایی مرزهای زمینی منطقه تردد آزاد شنگن به روی دو کشور یاد شده موضوع گفتگوهای فشرده در سال آینده میلادی خواهد بود.

اتریش که یک سال پیش پیوستن رومانی و بلغارستان به شنگن را وتو کرده بود، به تازگی اعلام کرد که مایل است موضع خود را در این خصوص نرم‌تر کند، تغییر موضعی که بروکسل از آن استقبال کرد.

مقامات اتریش در همین راستا اوایل ماه دسامبر پیشنهادی با عنوان «شنگن هوایی» را مشروط به محقق شدن شرایطی برای بازگشایی مرزهای هوایی اتحادیه به روی دو کشور یاد شده مطرح کردند.

وین تاکید کرد در صورتی که بروکسل مرزهای خارجی اتحادیه اروپا را تقویت کند، آماده است مقررات مربوط به ترافیک هوایی با دو کشور بلغارستان و رومانی را تسهیل کند.

رومانی و بلغارستان که هر دو از سال ۲۰۰۷ به این سو عضو اتحادیه اروپا هستند، پایان سال گذشته میلادی از ورود به این منطقه تردد آزاد بزرگ که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر بدون کنترل مرزهای داخلی امکان رفت و آمد درون آنرا دارند، منع شدند.

با وتوی درخواست‌ پیوستن دو کشور یاد شده به شنگن از سوی اتریش عملا راه برای ورود آنها به منطقه تردد آزاد اروپایی مسدود شده بود.

اتریش بارها نسبت به حمایت از مهاجرت غیرقانونی نامتناسب که به اعتقاد وین بواسطه مرزهای خارجی ضعیف حوزه شنگن و «بی‌تفاوتی بروکسل» روی می‌دهد، شکایت و گلایه کرده است.

منطقه تردد آزاد افراد و کالا در اروپا که سال ۱۹۸۵ بواسطه پیمانی موسوم به شنگن ایجاد شد شامل ۲۳ کشور از ۲۷ عضو اتحادیه اروپا و همچنین همسایگان مرتبط با این کشورها یعنی سوئیس، نروژ، ایسلند و لیختن‌اشتاین است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست ویزای شنگن دیجیتالی می‌شود

اتحادیه اروپا جدول زمانی اجرای قانون جدید حوزه شنگن را اعلام کرد؛ «کنترل‌های جدید مرزی در راه است»

آغاز کارزار انتخابات پارلمان اروپا در آلمان زیر سایه جنگ اوکراین و قدرت‌گیری راست افراطی