پیروزی سوپرلیگ؛ دیوان دادگستری اروپا، یوفا و فیفا را به سواستفاده از قدرت محکوم کرد

یوفا
یوفا Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دیوان دادگستری اروپا در حکمی اعلام کرد که تصمیم فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا و کنفدراسیون فوتبال اروپا، یوفا در ممانعت از برگزاری مسابقات سوپرلیگ در سال ۲۰۲۱ بر خلاف مقررات و اقدامی ضدرقابتی بوده است.

آگهی

حواشی پیرامون تشکیل مسابقات سوپر لیگ که چندین باشگاه بزرگ اروپایی به دنبال راه‌اندازی آن بودند، به ویژه از سوی مدیران باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا پیگیری می‌شد. این تیم‌ها به همراه باشگاه‌های کشورهای ایتالیا، انگلستان و فرانسه قصد داشتند مسابقاتی را راه‌اندازی کنند که جایگزین لیگ قهرمانان اروپا شود. اما با تهدید یوفا، کم کم تمام تیم‌هایی که برای حضور در این پروژه اعلام آمادگی کرده بودند، کناره‌گیری کردند و ماجرای تشکیل این مسابقات شروع نشده به پایان رسید. 

پس از آن رئال مادرید و بارسلونا با طرح شکایتی در دیوان دادگستری اروپا فیفا و یوفا را متهم کردند که در حال سواستفاده از اختیارات خود هستند. این پرونده در نهایت با صدور رای به ضرر این دو نهاد بزرگ فوتبال جهان به نتیجه رسید. در حکم صادر شده از این نهاد قضایی اروپایی آمده است: «احکام صادرشده از سوی فیفا و یوفا مبنی بر این که هرگونه رقابت بین باشگاهی، از جمله پروژه‌ موسوم به سوپرلیگ، باید به تایید این دو نهاد برسد، بر خلاف قوانین اتحادیه اروپا است زیرا دو قانون رقابت و آزادی فراهم‌سازی خدمات را نقض می‌کند.» 

همچنین دیوان دادگستری تاکید کرده که سازمان‌دهی هرگونه مسابقات فوتبال را یک فعالیت تجاری می‌داند و نهادهای برگزارکننده‌ این رقابت‌ها باید از قوانین گوناگون مرتبط با آزادی، از جمله آزادی رقابت تجاری، پیروی کنند. بر این اساس دادگاه حکم داده که اقدامات فیفا و یوفا مصداق سواستفاده آنها از قدرت خود بوده است. 

در این حکم البته تاکید شده که این به معنای تایید راه‌اندازی یک تورنمنت تازه مانند سوپرلیگ نیست و دیوان دادگستری تنها در خصوص آرای صادر شده از سوی فیفا و یوفا ابراز نظر می‌کند و در خصوص پروژه‌هایی مانند سوپرلیگ حکمی صادر نمی‌کند. 

پس از صدور این حکم باشگاه‌های طرفدار این ایده یعنی رئال مادرید و بارسلونا بسیار از اعلام آن ابراز خرسدندی و تاکید کردند که توانسته‌اند فوتبال را از زیر سلطه یوفا خارج کنند. فلورینتینو پرز، رئیس باشگاه رئال مادرید پس از اعلام این حکم در بیانیه‌ای گفت: «امروز ما، فوتبال، هوداران و آزادی برنده شدند. این یک روز بزرگ برای تاریخ فوتبال است. فوتبالی که دیگر انحصاری نخواهد بود. سوپر لیگ با مسابقات ملی سازگار خواهد بود و همه باشگاه‌ها می‌توانند در آن شرکت کنند.» 

پرز در ادامه با اشاره به اینکه پروژه جدید سوپرلیگ پایداری اقتصادی را برای تیم‌ها به ارمغان خواهد آورد اضافه کرد که پایان دادن به این انحصار پس از چندین دهه کار آسانی نبود. 

در مقابل اما یوفا در بیانیه‌ای ضمن تاکید بر اینکه به این حکم احترام می‌گذارد تاکید کرد که این حکم به معنای تایید یا اعتبار دادن به مسابقاتی تحت عنوان «سوپر لیگ نیست بلکه نشان‌دهنده وجود نقص‌هایی در چهارچوب فعلی یوفا است و این مجموعه تلاش می‌کند آن‌را برطرف سازد.»

در ادامه واکنش‌ها برند ریچارد مدیرعامل پروژه سوپرلیگ پس از صدور رای گفت: «ما حق رقابت را به دست آورده‌ایم و دیگر انحصار یوفا به پایان رسیده است. حالا فوتبال آزاد است و باشگاه‌های دیگر نباید از تحریم‌ها و مجازات‌های یوفا بترسند. آنها اکنون می‌توانند آینده خود را تعیین می‌کنند و سود خود را در این مسابقات تضمین نمایند.» 

با وجود صدور این حکم، پروژه سوپر لیگ از همان ابتدا هم اعتراضات و انتقادات بسیاری را از سوی طرفداران فوتبال به همراه داشت. پس از رونمایی از این پروژه تظاهرات‌های گسترده‌ای از سوی هواداران تیم‌های مختلف در ایتالیا و انگلستان علیه این پروژه صورت گرفت و بیشتر کانون‌های هودارای باشگاه‌ها هم هم آن‌را طرحی برای باشگاه‌‌های بزرگ معرفی کردند که هدفش کسب منافع مالی است و فوتبال را بیش از قبل غیرمردمی خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

با این حال مدیران سوپرلیگ وعده داده‌اند که تغییراتی را در این ایده ایجاده می‌کنند تا بتوانند به انتقادها پاسخ دهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارت آبی در فوتبال حرفه‌ای؛ جیانی اینفانتینو مخالفت کرد

با حکم دادگاه اروپا سوپرلیگ اجرایی می‌شود؟ همه‌چیز درباره فرمت جدید مسابقات سوپرلیگ

پرز: با سوپرلیگ فوتبال را نجات می‌دهیم؛ یوفا: این تف کردن به صورت فوتبال است