دانشمندان: تعداد جلسات پرتودرمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات را می‌توان کاهش داد

سرطان پروستات
سرطان پروستات Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که تعداد جلسات پرتودرمانی برای مردان مبتلا به سرطان پروستات را می‌توان کاهش داد.

آگهی

پژوهشگران بریتانیایی در بررسی‌های آزمایشی خود به این نتیجه رسیدند که دُزهای پرتودرمانی برای مبتلایان به سرطان پروستات می‌تواند تا ۷۵ درصد کاهش یابد. به گفته آنها پنج دُز بالاتر پرتودرمانی به اندازه ۲۰ دُز کمتر که طی چند هفته انجام می‌شود کارایی دارد.

از سوی دیگر دانشمندان دریافتند که ۹۶ درصد از مردانی که پنج دُز رادیوتراپی چند شعاعی دریافت کرده‌اند پس از پنج سال دیگر نشانه‌ای از ابتلا به بیماری سرطان ندارند. این رقم برای کسانی که ۲۰ دُز کمتر دریافت کرده بودند ۹۵ درصد است. 

محققان در این پژوهش وضعیت نزدیک به ۹۰۰ بیمار مبتلا به بیماری سرطان پروستات (بدون متاستاز) را بررسی کردند. به نظر می‌رسد نتیجه این تحقیق مسیر را برای کاهش تعداد جلسات پرتودرمانی مبتلایان به سرطان پروستات و صرفه‌جویی در وقت و هزینه هموار خواهد کرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان است. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار مرد در سراسر جهان هر سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. 

سرطان پروستات در ابتدا و هنگامی که توده سرطانی هنوز کوچک است نشانه‌ای ندارد. در صورت عدم تشخیص بیماری و گسترش آن به اطراف غده پروستات ممکن است علائمی همچون اخلال در نعوظ، مشاهده خون در ادرار یا مایع منی و مشکلات ادراری مانند ادرار کردن مکرر و ادرار کردن آهسته و کم‌فشار بروز کند. 

با این حال باید در نظر داشت که هرچند بیش از نیمی از مردان بالای ۵۰ سال نوعی از مشکلات ادراری را تجربه می‌کنند اما دلیل این مشکلات اغلب ابتلا به سرطان پروستات نیست. هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات یا «بی پی اچ» از دلایل رایج بروز مشکلات ادراری در مردان بالای ۵۰ سال است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

موارد ابتلا به سرطان پروستات در سراسر جهان تا سال ۲۰۴۰ دو برابر می‌شود

دانشمندان با تکنیک «مولکول‌های ارتعاشی» موفق به نابودی ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی شدند

چرا بسیاری از مردان از دکتر فراری هستند؟