قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی ماندگار احتمال ابتلا به سرطان در زنان را بیشتر می‌کند

تست آب آشامیدنی ایالات متحده برای بررسی حضور مواد شیمیایی ماندگار
تست آب آشامیدنی ایالات متحده برای بررسی حضور مواد شیمیایی ماندگار Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض گروهی از مواد شیمیایی، احتمال ابتلا به سرطان‌های هورمونی در زنان را افزایش می‌دهد.

آگهی

سال‌هاست که دانشمندان نسبت به رواج گسترده گروهی از ترکیبات پرمصرف موسوم به «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند.

مشتقات پلی‌فلوروالکیل یا مواد شیمیایی ماندگار دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره، مانند رنگ، مواد نچسب و عایق، ظروف و البسه، ظروف غذای یک‌بار مصرف، کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی)، مبلمان و غیره استفاده می‌شوند.

این ترکیبات که امروزه ردپایی از آن‌ها حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال نیز یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت نیز مواد شیمیایی «ماندگار» لقب گرفته‌اند.

در گذشته خطر اینگونه مواد در پاره‌ای پژوهش‌ها نشان داده شده بود، حالا اما نتایج یک تحقیق جدید که در ایالات متحده انجام گرفته است نشان می‌دهد که زنان در معرض این ترکیبات شیمیایی، با افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های تخمدان و سایر انواع سرطان‌ها نظیر سرطان پوست (ملانوم) روبرو هستند.

محققان در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گویند زنانی که در معرض این مواد قرار داشتند، با افزایش نرخ ابتلا به سرطان‌های هورمونی روبرو بوده‌اند.

در این مطالعه داده‌های سلامت و سطح این ترکیبات شیمیایی در آزمایش خون و ادرار مربوط به ۱۰ هزار نفر از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۸ مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

پژوهشگران همچنین میان سر و کار داشتن زیاد با ترکیبات فنول‌ها (که معمولاً در بسته‌بندی مواد غذایی، رنگ‌ها و محصولات مراقبت شخصی استفاده می‌شوند) و بالا رفتن نرخ ابتلا به سرطان در زنان ارتباط معناداری یافته‌اند.

به گفته دانشمندان، این مواد شیمیایی احتمالا با مختل کردن عملکرد هورمون‌های خاص زنانه باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان‌های هرمونی می‌شوند که گونه‌ای رایج و البته صعب‌العلاج از سرطان در زنان به شمار می‌روند.

عکس: آسوشیتد پرس
گروه‌های حامی محیط‌ زیست خواهان حذف مواد شیمیایی ماندگار از بسته‌ها و ظرف‌های غذا در رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد شده بودندعکس: آسوشیتد پرس

مکس آنگ، استادیار بهداشت محیط در دانشکده پزشکی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و نویسنده ارشد این مطالعه، در این باره می‌گوید: «مردم باید به این موضوع اهمیت دهند زیرا می‌دانیم انسان‌ها به صورت گسترده در معرض این مواد شیمیایی قرار دارند و ما داده‌های مستندی در این مورد داریم.»

آقای آنگ اضافه کرد: «این مواد شیمیایی می‌توانند خطر پیامدهای مختلف برای سلامتی را افزایش دهند و همچنین می‌توانند سازوکارهای سلولی و بیولوژیکی شما را تغییر دهند. از این جهت دانستن خطرات آنها موضوعی مهم است تا بتوانیم بهتر از آنها اجتناب کنیم و خطرات را کاهش دهیم.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در حالی است که کارشناسان می‌گویند پرهیز از قرار گرفتن در معرض ترکیبات شیمیایی ماندگار کاری تقریبا غیرممکن است چرا که این مواد به طور گسترده‌ای در آب، خاک، هوا و غذا پخش شده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده پیشتر تخمین زده بود که ۹۷ درصد از آمریکایی‌ها این ترکیبات شیمیایی را در خون خود دارند. این در حالی است که سازمان زمین شناسی آمریکا نیز گفته بود ۴۵ درصد از منابع آب آشامیدنی در این کشور به این ترکیبات آلوده هستند.

تحقیقات پیشین نشان داده بود که مواد شیمیایی ماندگار ممکن است شانس بارداری زنان را تا ۴۰ درصد کاهش دهند.

دانشمندان می‌گویند ارتباط مشابهی بین سر و کار داشتن با اینگونه مواد شیمیایی و بالا رفتن نرخ ابتلا به سرطان در مردان پیدا نکرده‌اند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Journal of Exposure Science & Environmental Epidemiology» منتشر شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دانشمندان با تکنیک «مولکول‌های ارتعاشی» موفق به نابودی ۹۹ درصد از سلول‌های سرطانی شدند

مطالعات جدید؛ دئودورانت ضدعرق شما ممکن است باعث سرطان پستان شود

چرا چپ دست یا راست دست به دنیا می‌آییم؟