هشدار سازمان ملل: برای جلوگیری از فاجعه آب و هوایی افزایش دمای زمین باید به ۱.۵ درجه محدود شود

 Petros Karadjias/Copyright 2021 The Associated Press
Petros Karadjias/Copyright 2021 The Associated Press Copyright Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد: «به نظر می‌رسد که ما نشست کوپ۲۶ گلاسکو را با یک خوش‌بینی ساده لوحانه ترک کرده‌ایم.»

آگهی

هیأت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی وابسته با سازمان ملل، در آخرین گزارش خود بار دیگر هشدار داده است که باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان به نصف کاهش یابد تا به این ترتیب از وقوع بدترین بحران آب و هوایی جهان جلوگیری شود.

این گزارش بار دیگر اعلام می‌دارد که اجرای تعهدات کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس، تنها راه موثر برای جلوگیری از وقوع این فاجعه است و هشدار می‌دهد که حرکت کشورها در مسیر خطرناک کنونی، باعث می‌گردد که ۳ درجه سانتی‌گراد دیگر به سطح کنونی گرمایش جهانی افزوده شود که دو برابر بیشتر از آستانۀ ۱.۵ درجۀ تعیین شده در نشست «کوپ۲۱ پاریس» است.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ میلادی

تحقق اهداف نشست پاریس در صورتی ممکن است که انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان دست‌کم از سال ۲۰۲۵ میلادی به بعد روند نزولی پیدا کند و سطح متان نیز به یک سوم میزان کنونی کاهش یابد.

در گزارش اخیر هیأت بین‌دولتی تغییرات آب و هوایی آمده است: «ما بر سر یک دوراهی قرار داریم. تصمیمی که اکنون می‌گیریم، زندگی ما در آینده را تضمین خواهد کرد. ما هم ابزار و هم دانش لازم برای محدود کردن سطح گرمایش زمین را داریم.»

بنا بر این گزارش، بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ میلادی میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای در سراسر کره زمین، در بالاترین سطح در کل تاریخ بشر بوده است و همزمان در همین دوره، هزینه انرژی‌های تجدیدپذیر تا ۸۵ درصد کاهش یافته است.

به گفتۀ هوسونگ لی، رئیس هیأت بین‌‌دولتی تغییرات اقلیمی، اکنون وضعیت کمی تغییر یافته است و در سراسر جهان بار دیگر برای مقابله با جنگل‌زدایی و بهره وری از انرژی‌های تجدیدپذیر تلاش می‌شود.

او می‌گوید: «اقدامات اقلیمی که در بسیاری از کشورها انجام می‌شود، امیدوارکننده است. اگر این برنامه‌ها بطور گسترده‌تر اجرا شوند، از نوآوری‌ها حمایت شود و تدابیر قضایی نیز برای مقابله با انتشار گازهای گلخانه‌ای به کمک بیاید، می‌توان انتظار کاهش قابل توجه سطح گازهای آلاینده را داشت.»

واکنش گوترش؛ ضرورت اجرای فوری تعهدات

گزارش همچنین هشدار داد که با وجود تعهداتی که کشورها در جریان نشست «کوپ ۲۶» پذیرفته‌اند، ادامه روند کنونی باعث خواهد شد که رویای کاهش ۴۵ درصدی سطح انتشار گازهای گلخانه‌ای تا پایان دهه کنونی، عملی نشود.

بر این اساس آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به نظر می‌رسد که ما نشست کوپ۲۶ گلاسکو را با یک خوش‌بینی ساده لوحانه ترک کرده‌ایم.»

او تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای در سراسر جهان را نیز نکوهش کرد که تعهدات خود را نادیده گرفته‌اند و به اندازه کافی در راستای عمل به وعده‌هایی که داده‌اند، گام برنداشته‌اند.

گوترش در این بیانیه گفت: «گاه فعالان آب و هوا را افراطگرایانی خطرناک معرفی می‌کنند. اما افراطگرایان واقعا خطرناک کشورهایی هستند که تولید سوخت‌های فسیلی را افزایش می‌دهند... سرمایه گذاری‌های جدید در زیرساخت‌های سوخت‌های فسیلی، یک جنون اخلاقی و اقتصادی است.»

او «دروغ‌های» برخی دولت‌ها و شرکت‌های تجاری در مبارزه با تغییرات آب و هوایی را نیز محکوم کرد و با ابراز نگرانی از هشدارها دربارۀ «انقراض یک میلیون گونه» و افزایش «موج گرمای بی‌سابقه، طوفان‌های وحشتناک و کمبود آب» افزود: «این یک پرونده بی‌شرمانه از وعده‌های پوچ است که درنهایت ما را در مسیری غیرقابل برگشت قرار می‌دهد؛ مسیری که منتهی به جهانی می‌شود که دیگر زندگی در آن ممکن نیست.»

او با اشاره به عاملان اصلی افزایش گرمای جهانی گفت: «آنها در راستای منافع خود و با سرمایه گذاری‌های عظیم در سوخت‌های فسیلی، سیاره ما را خفه می‌کنند، آنهم در حالیکه راه حل‌های متعددی برای استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و ارزان قیمت وجود دارد؛ انرژی‌هایی که باعث ایجاد مشاغل سبز، امنیت انرژی و ثبات در قیمت‌ها می‌شوند.»

گوترش در پایان پیام خود بار دیگر خواستار پایان دادن به تامین مالی سوخت زغال سنگ و «انتقال سرمایه‌گذاری‌ها و یارانه‌ها از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیدپذیر» شد و افزود: «انتخاب‌ امروز کشورها باعث می‌شود که یا تعهد ۱.۵ درجه سانتی‌گراد عملی گردد و یا در راه از بین بردن زمین گام برداشته شود. اکنون زمان آن است که وعده‌ها و برنامه‌ها به واقعیت و عمل تبدیل شوند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلایای آب و هوایی از سال ۱۹۸۰ جان نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر را در اروپا گرفته است

آیا افزایش استفاده از انرژی اتمی می‌تواند مانع از گرمایش فاجعه بار زمین شود؟

گرمایش زمین «عامل اصلی آتش‌سوزی‌های غرب آمریکا» بوده است