بزرگداشت هنر مربیان بزرگ؛ جشنوارهٔ هنر رولکس در آتن

با همکاری
بزرگداشت هنر مربیان بزرگ؛ جشنوارهٔ هنر رولکس در آتن
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Katharina Rabillonیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

جشنواره هنر رولکس، با نیت بزرگداشت هنر مربیان بزرگ و انتقال میراث فرهنگی و تجلیل از هنر برپا می‌شود.

استادان و مربیان نامدار هنر به پاس دو دهه همکاری شرکت رولکس با هنرمندان برای شرکت در «جشنوارهٔ هنر رولکس» راهی آتن شده‌اند. این جشنواره طی چندین روز کانون اجرای برنامه، متن‌خوانی، گفتگو، نمایش فیلم، و نمایشگاه و اینستالیشن است.

این برنامه هنرمندان را در سبک‌ها و از ملیت‌ها و رشته‌های هنری مختلف را دورهم جمع می‌کند و امسال بیش از ۱۵۰ هنرمند در این برنامه حضور داشتند. 

هدف این برنامه آن است که هنرمندان جوان مشتاق را کنار استادان بنشاند و دانش را از نسلی به نسل دیگر منتقل کند، بزرگانی نظیر اسپایک‌لی، اسکورسیسی، و جسی نورمن اینجا حاضر بوده‌اند، هر شاگرد پیرو مربی‌ خود است، او را زیر نظر می‌گیرد، با او در اتباط است، و از او می‌آموزد و الهام می‌‌گیرد.

یورونیوز
پوچی ساساکی آهنگساز، وکلودیا توره، طراح رقص در آتنیورونیوز

برای پوچی ساساکی، هنرمند پرویی-ژاپنی همکاری با فیلیپ گلسِ آهنگساز اتفاق بزرگی بوده است. کار او در این جشنواره «آرتمیس: چشمه» نام دارد، این اجرا گزیده‌ای است از اُپرای اوست که با الهام از طرح آرتمیسِ ناسا ساخته شده، مأموریتی که بناست در آن نخستین فضانورد زن روانهٔ ماه ‌شود.

کودیا توره، رقصندهٔ سنگالی هیپ‌هاپ نیز تازه‌ترین کارش را با نام «اُره» اجرا می‌کند. مربی او کریستال پیت، ستارهٔ رقص مدرن و از تحسین‌شده‌ترین طراحان رقص دنیا بوده است. 

کریستال دراین‌باره می‌گوید: «به‌نظرم رابطهٔ استاد و شاگردی باید گفتگو و تعاملی بین دو نفر باشد، بهترین حال‌وهوای کار، وقتی ایجاد می‌شود که هر دو معتقدیم بناست چیزی بیاموزیم، و چیزی هست که بیاموزیم، و تجربهٔ من با کودیا دقیقا فرصتی برای یادگیری بود.»

یورونیوز
پیت کریستال در کنار شاگردش کودیا تورهیورونیوز

اسطورهٔ آهنگ‌ و آواز برزیل ژیلبرتو ژیل هم در این طرح سرپرستی هنری خوانندهٔ جوان مصری دیانا الودید را برعهده داشته است. ژیلبرتو که ۹ جایزهٔ گرمی در کارنامه دارد با دیانا روی صحنه رفت تا او را با این دنیا آشنا کند. 

بسیاری از این شاگردان خود مربیان قابلی شده‌اند. دیوید آرون کارپنتر، ویالونیست آمریکایی در همین جشنواره برای نوازندگان جوان ارکستر السیستما کارگاه پیشرفته برگزار می‌کند. و سوزان پلات خوانندهٔ متزو سوپرانو که پیشتر با جسی نورمن کلاس داشته امروز در حاشیهٔ این جشنواره کلاس‌های پیشرفته برگزار می‌کند.

دایان ریوز خوانندهٔ اسطوره‌ای جاز که پنج بار برندهٔ جایزهٔ گرمی شده امسال به این برنامه پیوسته است. او مربی سونگ جی شون شده، خواننده و آهنگساز جوان کره‌ای در سبک جاز.

دایان ریوز می‌گوید: «معنای مربی‌بودن برای من این است که به من چیزی داده شده و من سخت کار کرده‌ام و پرورشش داده‌ام، و حالا می‌توانم این کار را برای دیگری بکنم، این یک موهبت واقعی است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

قهرمان؛ اُپرایی در مایهٔ جاز براساس زندگی یک مشتزن استثنایی

گوستاوو دودامل؛ رهبر ارکستری بی‌مانند که مشتاق کار با جوانان است

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان