گوستاوو دودامل؛ رهبر ارکستری بی‌مانند که مشتاق کار با جوانان است

با همکاری
گوستاوو دودامل؛ رهبر ارکستری بی‌مانند که مشتاق کار با جوانان است
Copyright euronews
نگارش از Andrea Buringیورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button

گوستاوو دودامل؛ رهبر ارکستری بی‌مانند که مشتاق کار با جوانان است

ابهت و جذبهٔ گوستاوو دودامل ستارهٔ موسیقی کلاسیک الهامبخش نوازندگان جوانی شده که بناست از موسیقی برای ایجاد تغییر در جامعه استفاده کنند.

گوستاوو مشتاق کار با جوانان است دراین‌باره می‌گوید: «کار با جوانان فوق‌العاده است چون آنها در حال کشف همه چیزند. آنها بیش از چیزی که به آنها می‌دهید به شما می‌دهند، و این ارزشمند است.»

اِنکوئنتروس؛ برنامه‌ای که زندگی نوازندگان جوان را عوض می‌کند

یکصد نوازندهٔ جوان از سراسر دنیا راهی لس‌آنجلس می‌شوند تا در کارگاه اِنکوئنتروس شرکت کنند، ارکستری از جوانان که به همت این استاد نامدار برپا شده، دودامل می‌خواهد به‌یاری بنیاد خود وحدت فرهنگی، برابری و زیبایی و احترام را ترویج کند.

دانش‌جویان در کارگاه‌های ویژه‌ای آموزش می‌بینند که استادانش هنرمندان برجستهٔ بین‌المللی‌اند. نوازندگان جوان، بناست پس از دو هفته با هم بودن و تمرین و همنوازی، به رهبری استاد نامدارشان در سالن افسانه‌ای هالیوود بال کنسرت بدهند.

خوان یکی دیگر از این نوازندگان جوان است که از پورتوریکو می‌آيد. او دربارهٔ همکاری با دودامل می‌گوید: «گوستاوو سرشار از قدرت است، ورودش حال‌وهوا را عوض می‌کند، کاریزما و قدرت این رهبر ارکستر را جایی نمی‌بینید، به‌نظرم او با موسیقی کاری می‌کند که همه لذت می‌برند، نه‌تنها نوازندگان بلکه آنهایی که روی صحنه نیستند.»

در طول این سالها صدها نوازندهٔ جوان از آمریکا، آسیا و اروپا در برنامهٔ گووستاوو و همسرش ماریا وِالورده شرکت کرده‌اند تا قدرت موسیقی را برای تغییر اجتماع کشف کنند. دودامل خود دربارهٔ این نوازندگان جوان می‌گوید:‌«این که آنها از ۲۲ کشور می‌آیند و همه یک هویت دارند به نظرم یکی از مهمترین نکات است، این بچه‌ها هرکدام گذشتهٔ متفاوتی دارند، و وقتی دورهم جمع ‌شوید شوق و انگیزهٔ شما هم بیشتر می‌شود.»

پل‌زدن میان فرهنگ‌ها به یاری موسیقی کلاسیک

گوستاوو که اهل ونزوئلا بود طی نوجوانی در برنامهٔ مشابهی شرکت کرد که نوازندگی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی را توأمان داشت، او بعدها گفت که آن برنامه زندگی‌اش را نجات داده است.

دودامل به یاری لافیلارمونیکِ لوس‌آنجلس طرح یولا را راه‌اندازی کرده تا به کودکان بی‌بضاعت کمک کند، اینجا ساز و آموزش رایگان به نوجوانان ارائه می‌شود. نام این برنامه یعنی یولا مخفف نام ارکستر جوانان لوس‌آنجلس است. حدود ۱۷۰۰ کودک و نوجوان ۶ تا ۱۸ ساله در این شهر و حومهٔ آن از آن بهره‌مند می‌شوند.

سارا ویلز، یکی از استادان موسیقی این برنامه می‌گوید: «کار ما پل زدن بین افراد است، یعنی پیوند فرهنگ‌های مختلف، بعضی از این بچه‌ها گذشتهٔ تلخ و تاریکی داشته‌اند، اما برخی‌شان هم پشتوانه خوب، معلمان ممتاز و تجربهٔ اجرا داشته‌اند، همه از هم می‌آموزند.»

گوستاوو دودامل درانتها دربارهٔ هدف اصلی خود از اجرای چنین طرحی می‌گوید می‌گوید:‌«این کار مرا دوباره به خودِ جوانی‌ام برمی‌گرداند، گوستاوویی که اینجا کنار دوستانش نشسته و رؤیای این را دارد که لذت ببرد و دل مردم را شاد کند، فکر می‌کنم نهایتاً هدف اصلی همین است.»

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

بزرگداشت هنر مربیان بزرگ؛ جشنوارهٔ هنر رولکس در آتن

ماجراهای آمادگی برای اجرای یک نقش جذاب و پیچیدهٔ اپرا برای اولین بار

رقابت فینالیست‌های جایزهٔ هربرت فون‌کارایان برای رهبر ارکستر جوان