از روسیه تا ایران و امارات؛ سیل در افغانستان ده‌ها قربانی گرفت و پروازهای فرودگاه دبی را مختل کرد

سیل در پاکستان
سیل در پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وقوع بارندگی‌های شدید طی چند روز گذشته در دو کشور پاکستان و افغانستان جان بیش از یکصد نفر را گرفته و هزاران تن را آواره کرده است. همزمان روسیه و قزاقستان و امارات نیز با سیل ناگهانی دست به گریبان شدند.

آگهی

ملا جانان سایق، سخنگوی وزارت مبارزه با بلایای طبیعی طالبان، گفته است در نتیجه سیلاب‌های شش روز اخیر در مناطق مختلف افغانستان دستکم ۲۵۰۰ خانه به طور کامل یا جزئی ویران شده و بیش از ۲ هزار حیوان نیز تلف شده‌اند.

به گفته وی تا کنون ۷۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند و ۵۶ نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند. این مقام حکومت طالبان همچنین تخریب بیش از ۹۵هزار جریب زمین کشاورزی را تایید کرده است.

همزمان بارش شدید باران در پاکستان نیز خسارت و ویرانی گسترده‌ای برجا گذاشته و حداقل ۳۲ نفر در ایالت خیبر پختونخوا در شمال غربی این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گفته مقامات ایالتی پاکستان، هشت نفر دیگر نیز در استان بلوچستان در جنوب غربی این کشور کشته شده‌اند. در حالی که نزدیک به ۱۷۰ خانه به طور کامل ویران شده و بیش از ۱۲۵۰ خانه دیگر نیز آسیب دیده‌ است.

باران‌های شدید در این فصل از سال برای منطقه غیرمعمول است، زیرا پاکستان معمولاً باران‌های موسمی خود را از ژوئن تا سپتامبر تجربه می‌کند.

در همین حال جاری شدن سیل در روسیه و قزاقستان نیز خسارات قابل‌توجهی را به این کشورها وارد کرده است.

«قاسم ژُمارت توکایف»، رئیس‌جمهور قزاقستان، در روز سه‌شنبه سیل در شمال این کشور را به عنوان یک «فاجعه ملی» توصیف کرد و به دولت دستور داد تا با کاهش هزینه‌های سایر نقاط بودجه خود را برای کمک‌های امدادی به مناطق سیل‌زده آزاد کند.

بیش از ۱۰ هزار نفر در قزاقستان در نتیجه این سیل خانه‌های خود را تخلیه کرده‌اند و مقامات انتظار دارند تا ۱۰ روز آینده وضع بحرانی باقی بماند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وقوع سیل در روسیه
وقوع سیل در روسیهعکس: آسوشیتد پرس

در روسیه نیز که گرفتار یکی از بدترین سیل‌های چند سال اخیر خود است، ۲۰۰ هزار نفر به درخواست مقامات و از بیم شکستن سدها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

سطح آب رودخانه‌ها در بخش‌هایی از مناطق اورال و جنوب غربی سیبری روسیه و همچنین مناطق مجاور قزاقستان همچنان به سرعت در حال افزایش است و این نگرانی وجود دارد که وضعیت وخیم‌تر نیز بشود.

سیل در ایران و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

همزمان با بارش و سیل در کشورهای همسایه، در ایران نیز هفت استان ایران دچار سیل و آبگرفتگی شد.

بنا به گزارش‌ها، روز چهارشنبه، مدارس در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان و نیز استان کرمان غیرحضوری و راه‌های ارتباطی شماری از روستا مسدود شد.

جاری شدن سیل در امارات عربی متحده در روز چهارشنبه ۱۷ آوریل
جاری شدن سیل در امارات عربی متحده در روز چهارشنبه ۱۷ آوریلJon Gambrell/Copyright 2024 The AP. All rights reserved

بارندگی شدید در برخی از کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز باعث جاری شدن سیل‌های ناگهانی شد و راه‌ها و جاده‌ها را مسدود کرد.

در برخی از این کشورهای بیابانی و با آب و هوای خشک، در یک روز معادل یک سال باران بارید.

سیل ناگهانی در امارات عربی متحده، فرود پروازهای ورودی در فرودگاه دبی، یکی از پرترددترین فرودگاه‌های جهان را ناممکن کرد و هواپیماها مجبور به تغییر مسیر شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سیل دبی نتیجه تغییرات آب و هوایی بود یا باروری ابرها؟

سیل استان سیستان و بلوچستان ایران؛ خطر حضور گاندوها همزمان با نبود مواد غذایی در شماری از روستاها

نجات یک زن سیل‌زده پس از ۱۵ ساعت سرگردانی روی خودروی واژگون‌شده در آمریکا