مصرف ماری‌جوانا در کدام کشورهای اروپایی قانونی است؟

تجمع جوانان در دروازه براندنبورگ واقع در برلین آلمان در حالی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، آوریل ۲۰۲۴
تجمع جوانان در دروازه براندنبورگ واقع در برلین آلمان در حالی که ماری‌جوانا مصرف می‌کنند، آوریل ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

خرید ماری‌جوانا یا پرورش آن به صورت محدود پس از اعلام رسمی دولت آلمان از روز یکم آوریل در این کشور قانونی شد. با این قانون جدید، آلمان به جمع دو کشور دیگر اروپایی پیوست که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ مصرف ماری‌جوانا را به طور تفریحی قانونی کردند.

آگهی

پس از تصویب این قانون در ۲۷ فوریه در پارلمان آلمان، این کشور مصرف تفریحی ماری‌جوانا را قانونی کرد و از یکم آوریل، خرید ماری‌جوانا به صورت آزاد و با محدودیت ۲۵ گرم در روز امکان پذیر خواهد بود. همچنین پرورش این گیاه برای استفاده شخصی نیز مجاز اعلام شد.

مواجهه با در اختیار داشتن ماری‌جوانا برای مقاصد تفریحی توسط قوانین متفاوتی در سراسر قاره اروپا صورت می‌گیرد. قوانینی که در اکثر موارد به طور گسترده به سرکوب استفاده از آن می‌پردازند. اما برخی از کشورهای اروپایی نیز به جای قانونی کردن مسیر جرم‌زدایی را در پیش گرفته‌اند و پیشگیری و نظارت را به سرکوب ترجیح می‌دهند.

اکنون آلمان در کنار مالت و لوکزامبورگ تنها سه کشور اروپایی هستند که مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کردند. بنابراین هنوز این قانون در جمع اقلیتی اروپایی در حال اجراست و مصرف آن از سوی سایر کشورها به شدت تحریم می‌شود.

مالت و لوکزامبورگ

مالت اولین کشور اروپایی بود که کشت و مصرف ماری‌جوانا را قانونی کرد. این قانون در دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی برای کمک به مبارزه با بازار غیرقانونی ماری‌جوانا تصویب شد، اما در اختیار داشتن آن به هفت گرم برای هر نفر محدود می‌شود. در این کشور قاچاق مواد مخدر همچنان غیرقانونی است و به شدت توسط قانون مجازات می‌شود.

لوکزامبورگ نیز در ماه ژوئیه سال ۲۰۲۳ از این روش پیروی کرد و اجازه کشت و همچنین مصرف شخصی ماری‌جوانا را در حوزه خصوصی داد. این کشور کشت حداکثر چهار گیاه را در یک خانوار مجاز‌می‌داند. قانونی که با هدف کاهش خطرات سلامتی و پیشگیری از وقوع جرم به تصویب رسید.

یک داروی عمدتا غیرقانونی در اروپا

درحالی‌که آلمان، مالت و لوکزامبورگ یک شبکه انحصاری را در مورد قانونی کردن ماری‌جوانا تشکیل داد‌ه‌اند، سه کشور سوئیس، جمهوری چک و هلند مصرف آن را جرم‌زدایی کرده‌اند. لوایح مربوط به قانونی شدن احتمالی آن در دانمارک نیز در حال طی مراحل تصویب است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در اسپانیا، از سال ۲۰۰۶، مالکیت، مصرف و همچنین کشت آن در مکان های خصوصی مجاز دانسته شده، اما قانون‌گذار مصرف آن را در مکان‌های عمومی ممنوع کرده است. قوانینی مشابه در بلژیک، ایتالیا و پرتغال نیز وجود دارد که دولت‌ها در مورد مصرف خصوصی آن مدارا می‌کنند.

مصرف ماری‌جوانا به ویژه در فرانسه کاملا غیرقانونی است و هر مصرف کننده حداکثر به یک سال حبس و پرداخت جریمه‌ای معادل ۳۷۵۰ یورو محکوم می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلمان مصرف ماری‌جوانا را قانونی اعلام کرد

کاکائو گرانتر از مس شد؛ علت رکوردشکنی قیمت‌ها و تاثیر آن بر بازار شکلات چیست؟

افزایش ۵ درصدی دستمزد هر ساعت کار در اتحادیه اروپا؛ حقوق ساعتی در کدام کشورها بالاتر است؟