انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی؛ نامزد طرفدار اوکراین و سیاستمدار طرفدار روسیه به دور دوم راه یافتند

انتخابات اسلواکی
انتخابات اسلواکی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در انتخابات ریاست جمهوری اسلواکی و پس از شمارش حدود ۹۹.۹ درصد آرا ایوان کراک، نامزد طرفدار غرب با کسب ۴۲.۴۴ درصد آرا پیشتاز است و توانسته از پیتر پلگیرینی، نخست وزیر پیشین که حدود ۳۷ درصد رای داشته، پیشی بگیرد.

آگهی

این انتخابات از آنجایی حائز اهمیت است که سیاست دو نامزد در قبال جنگ اوکراین کاملا با یکدیگر متفاوت بود و در حالی که کراک بر لزوم ادامه حمایت از کی‌یف در جنگ با مسکو تاکید دارد، رقیب او بخشی از اردوگاه حاکم طرفدار روسیه به رهبری نخست وزیر، رابرت فیکو است که حاکمیت اوکراین را زیر سوال برده و خواستار صلح با روسیه شده است. 

هرچند جایگاه ریاست جمهوری در اسلواکی عمدتا تشریفاتی است و وظیفه این مقام به تصویب معاهدات بین‌المللی، تعیین قضات عالی و فرماندهان کل نیروهای مسلح محدود است با این حال نتیجه انتخابات می‌تواند تصویری از دیدگاه جامعه اسلواکی در خصوص این موضوع چالش‌برانگیز یعنی مساله اوکراین به جهانیان ارائه دهد. 

رئيس جمهوری این کشور عضو ناتو و اتحادیه اروپا با جمعیت ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری همچنین می‌تواند قوانین تصویب شده توسط پارلمان را وتو کند. 

کراک که از سوی مخافان حمایت می‌شود مانند رئيس جمهوری فعلی، زوزانا کاپوتوا، منتقد دولت و طرفدار سرسخت اوکراین است. 

کراک که در صورت انتخاب شدن احتمالا با مخالفت شدید آقای فیکو رو به رو می‌شود که گفته است دوست دارد پیش از دور دوم انتخابات ریاست جمهوری که قرار است روز ۶ آوریل برگزار شود با همه رای‌دهندگان صحبت کند. 

در این انتخابات ۹ نامزد حضور داشتند. کراک و پلگیرینی در دور دوم با یکدیگر رقابت خواهند کرد. پلگیرینی پس از اعلام نتایج در سخنانی گفت: «بسیاری از رای‌دهندگان به نامزدهای ملی‌گرا رای‌دادند و این نتیجه یک موفقیت بزرگ است. نتایج نشان می‌دهد که اکثر مردم اسلواکی یک رئيس جمهوری لیبرال و ترقی خواه نمی‌خواهند بلکه از ایده‌های ملی‌گرایانه حمایت می‌کنند.» 

آقای پلگیرینی که طرفدار روسیه است، همچنین در ادامه افزود: «بیشتر اسلواکیایی‌ها رئیس جمهوری را می‌خواهند که از منافع ملی اسلواکی دفاع کند و به دنبال کشاندن کشور به جنگ نباشد. او باید در مورد صبح صحبت کند و کسی باشد که منافع اسلواکی را در اولویت قرار دهد.» 

پاول بابوش، تحلیلگر ساکن براتیسلاوا در خصوص نتایج انتخابات گفت که به باور او به احتمال زیاد پلگرینی در دور دوم به عنوان متحد ائتلاف دولتی به رهبری رابرت فیکو ایفای نقش خواهد کرد. او همچنین در ادامه افزود: «این دو سال‌هاست که متحدان سیاسی بوده اند و فیکو در طول سال ها پلگرینی را به سمت های مختلف از جمله سخنگوی پارلمان و وزیر آموزش و پرورش منصوب کرده است. همچنین پلگرینی در سال ۲۰۱۸ پس از برکناری فیکو از نخست وزیری، رئیس دولت شد.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در مقابل کراک وزیر خارجه پیشین اسلواکی که سابقه دیپلماتیک پررنگی دارد، بیشتر دیدگاه‌های غربی دارد و تاکید می‌کند که باید از اوکراین در مقابل روسیه حمایت کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی دبیر شورای امنیت اوکراین را برکنار کرد

نخست وزیر اسلواکی پس از جنجال نقشه «مجارستان بزرگ» شال جدیدی به ویکتور اوربان داد

نخست وزیر پیشین ضد واکسیناسیون اسلواکی بازداشت و آزاد شد