آمریکا پیش نویس قطعنامه سازمان ملل برای آتش‌بس فوری در غزه را ارائه کرد

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا Copyright Evelyn Hockstein/AP
Copyright Evelyn Hockstein/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را ارائه کرده است. آمریکا در این قطعنامه خواستار «آتش‌بس فوری با هدف آزادی گروگان‌ها» در نوار غزه شده است.

آگهی

بلینکن شامگاه چهارشنبه در جریان سفر به عربستان سعودی برای گفتگو در مورد جنگ بین اسرائیل و حماس به رسانه سعودی الحدث گفت: «من فکر می‌کنم این کار، پیامی قوی و گویا خواهد داشت.»

بلینکن با شاهزاده فیصل بن فرحان، همتای خود در عربستان سعودی دیدار کرد و سپس بلافاصله با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی گفتگو کرد. 

 این ششمین سفر او به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ اسرائیل و حماس در ۷ اکتبر است. 

ایالات متحده، حامی اصلی اسرائیل، قبلا از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از درخواست این سازمان جهانی برای آتش بس فوری در سرزمین‌های فلسطینی استفاده کرده است. 

بلینکن در این باره گفت: «البته ما در کنار اسرائیل و حق آن‌ها برای دفاع از خود ایستاده‌ایم... اما در عین حال ضروری است که روی غیرنظامیانی که در معرض آسیب قرار دارند و به شدت رنج می‌برند هم متمرکز شویم. ما آنها، محافظت از غیرنظامیان، دریافت کمک‌های بشردوستانه به آنها را در اولویت قرار می‌دهیم.»

از زمان جلوگیری از پیش‌نویس قطعنامه الجزایر که خواستار «آتش بس فوری بشردوستانه» در غزه در پایان فوریه بود، مقامات آمریکایی در حال مذاکره بر روی متنی جایگزین با تمرکز بر تلاش‌های دیپلماتیک برای آتش‌بس شش هفته‌ای در ازای آزادی گروگان‌ها هستند.

به گفته منابع دیپلماتیک آگاه، این متن شانسی برای تایید در شورای امنیت ندارد و نسخه جدید آن روز چهارشنبه در اختیار اعضای شورای امنیت قرار گرفته است. 

پیش‌نویس اصلاح شده که توسط خبرگزاری فرانسه دیده شده، روی «نیاز به آتش بس فوری و بادوام برای محافظت از غیرنظامیان در طرفین، امکان ارسال کمک‌های بشردوستانه ضروری و کاهش درد و رنج ... همراه با آزادی گروگان‌هایی که هنوز در بازداشت هستند» تاکید می‌کند.

هنوز مشخص نیست چه زمانی قرار است این متن به رای‌گیری گذاشته شود. 

آخرین سفر بلینکن به موازات مذاکرات در قطر انجام می‌شود، جایی که میانجی‌ها در تلاشی دوباره برای تضمین آتش‌بس هستند.

طرحی که در قطر مورد بحث قرار می‌گیرد به طور موقت درگیری‌ها را متوقف می‌کند تا گروگان‌ها با زندانیان فلسطینی مبادله شوند و ارسال تجهیزات امدادی افزایش یابد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

بلینکن درباره جریان میانجیگری در دوحه گفت: «توافق نزدیک است. من فکر می‌کنم شکاف‌ها در حال کاهش و توافق امکان پذیر است.» او ادامه داد: «ما با قطر، مصر و اسرائیل همکار کردیم تا پیشنهادی قوی روی میز بگذاریم... حماس آن را نمی‌پذیرد.»

نیروهای حماس حدود ۲۵۰ گروگان را دستگیر کرده‌اند و اسرائیل معتقد است ۱۳۰ نفر از آنها در غزه نگهداری می‌شوند. همچنین گمان می‌رود ۳۳ نفر از این گروگان‌ها مرده باشند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان به جنگ غزه مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی با حضور بایدن، اوباما و کلینتون را مختل کردند

آمریکا کشته‌شدن مرد سوم حماس را تایید کرد؛ مروان عیسی که بود؟

در نخستین روز آتش بس در غزه ۱۳ گروگان اسرائیلی و ۳۹ زندانی فلسطینی آزاد شدند