تظاهرات مخالفان اسد در سیزدهمین سالگرد قیام؛ چهار کشور غربی: جنگ در سوریه تمام نشده است

Syria War Anniversary
Syria War Anniversary Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هزاران نفر طی تظاهراتی در شمال‌غرب سوریه که تحت کنترل شورشیان است، روز جمعه ۱۵ مارس، سیزدهمین سال قیام خود را جشن گرفتند.

آگهی

آنها به خیابان‌های محل سکونتشان آمدند و به مناسبت سیزدهمین سالگرد تظاهرات دموکراسی‌خواهانه خود، علیه بشار اسد رئیس جمهور سوریه همچنین حاکمان اسلامگرای افراطی منطقه شعار سر دادند.

قیام مردم سوریه علیه حکومت موروثی خاندان اسد در سال ۲۰۱۱ میلادی، سرکوب خونینی را از سوی دولت بشار اسد در پی داشت و آغازگر یک جنگ داخلی بود که بیش از نیم میلیون کشته برجای گذاشت و زمینه را برای ورود شبه‌نظامیان اسلامگرا به این کشور همچنین چندپاره شدن سوریه فراهم کرد.

در حال حاضر «هیئت تحریر شام» که در گذشته از گروههای وابسته به القاعده بود، بخش قابل توجهی از شمال‌غرب سوریه را در کنترل دارد. در هفته‌های اخیر صدها نفر در این منطقه به خیابان‌ها آمده بودند و به دلیل خشم از مرگ مردی که در بازداشت این گروه بود، علیه ابومحمد جولانی، رهبر «هیئت تحریر شام» شعار سر دادند.

محمد هارنوش ۳۵ ساله که یکی از این معترضان بود، روز جمعه در جریان برگزاری مراسم سیزدهمین سالگرد قیام مردم سوریه، طی سخنانی در میدان اصلی شهر گفت: «این سالگرد، یادآور انقلابمان علیه هرگونه ظلم است؛ هم ظلم اسد و هم جولانی.... این مردم نباید با آهن و آتش اداره شوند.»

منطقه تحت کنترل شورشیان در اطراف ادلب، میزبان حدود سه میلیون نفر است که بسیاری از آنها از سایر مناطق کشور که تحت کنترل دولت اسد است، گریخته‌اند.

خالدیه آقا ۷۲ ساله، که نیروهای دولتی سوریه یکی از پسرانش را کشتند و دو پسر دیگرش نیز شش سال پیش در زندان‌های «هیئت تحریر شام» ناپدید شدند، یکی دیگر از معترضان به حکومت اسد و جولانی بود.

او در جریان راهپیمایی روز جمعه، در حالی که چشمانش پر از اشک بود گفت: «امروز اعتراض می‌کنم زیرا فرزندانم زندانی هستند... تنها چیزی که می‌خواهم این است که آنها را ببینم و بدانم کجا هستند.»

او می‌گوید از زمان زندانی شدن فرزندانش، دیگر هیچ خبری از آنها ندارد.

تظاهرات در شهر سویدا و بیانیه کشورهای غربی

در شهر جنوبی «سویدا» که تحت کنترل دولت اسد است نیز صدها نفر برای بزرگداشت سیزدهمین سالگرد این قیام به خیابان‌ها آمدند.

منطقه سویدا، مرکز اقلیت دروزی سوریه است و راهپیمایی روز جمعه پس از حدود هفت ماه تظاهرات ضد دولتی در آنجا برگزار شد.

بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای مشترک به مناسبت این سالگرد اعلام کردند که اعتراضات سویدا «نشان می‌دهد که مطالبات صلح، آزادی و کرامتی که ۱۳ سال پیش منجر به تظاهرات شد، همچنان پابرجاست».

این چهار کشور با اشاره به بمباران مناطق تحت کنترل شورشیان توسط نیروهای دولتی، همچنین تداوم حملات داعش در این کشور اعلام کردند که «جنگ در سوریه تمام نشده است».

آنها همچنین تاکید کردند که هرگونه عادی سازی روابط با رژیم بشار اسد را (که سال گذشته دوباره به اتحادیه عرب پذیرفته شد) تا زمانی که «پیشرفتی واقعی، معنادار و پایدار به سوی راه حل سیاسی دیده نشود» رد می‌کنند.

جنگ سوریه منجر به آوارگی حدود ۷.۲ میلیون نفر در داخل سوریه و فرار میلیون‌ها نفر به دیگر کشورها شد.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، حدود ۹۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند و تنها در سال جاری میلادی ۱۶.۷ میلیون نفر در سوریه «به نوعی محافظت یا کمک بشردوستانه نیاز دارند» که بیشترین تعداد از زمان آغاز درگیری‌ها در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای متناقض ایران و مخالفان بشار اسد؛ موشک‌های سپاه پاسداران کجای سوریه فرود آمد؟

واکنش‌ها به حملات موشکی سپاه پاسداران به کردستان عراق و سوریه؛ بغداد سفیرش را از ایران فراخواند

ترکیه پس از کشته شدن ۹ سرباز حملات هوایی را علیه شبه‌نظامیان کرد در عراق و سوریه انجام داد