پرواز موفقیت‌آمیز تاکسی‌پرنده در چین؛ پکن به حمل‌ونقل هوایی در ارتفاع پایین می‌اندیشد

تاکسی‌هوایی در چین
تاکسی‌هوایی در چین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یک هواپیمای الکتریکی به نام «تاکسی هوایی» با موفقیت نخستین پرواز خود را بین دو شهر شنژن و جوهای، در جنوب شرقی استان گوانگ‌دونگ چین انجام داد. استفاده از این هواپیمای الکتریکی با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین می‌تواند مسیر ماشین‌رو ۲.۵ تا ۳ ساعته میان شنژن و جوهای را به ۲۰ دقیقه کاهش دهد.

آگهی

این هواپیمای الکتریکی را یک شرکت فناوری در شانگهای ساخته است. ظاهر این تاکسی پرنده بسیار شبیه به هلیکوپترهای سنتی است. طراحی داخلی آن نیز تا حدودی یادآور کابین‌های هوشمند خودروهای الکتریکی جدید است. 

در بخش جلوی محفظه آن یک پلتفرم کنترل هوشمند وجود دارد. همچنین صندلی‌هایی برای یک نیروی تامین ایمنی پرواز و چهار سرنشین  تعبیه شده است. این «تاکسی هوایی» می‌تواند تا حداکثر ۲۰۰ کیلومتر در ساعت پرواز کند.

خبر خوش درباره امکان این تاکسی هوایی این است که قابلیت برخاستن و فرود عمودی به آن اجازه می‌دهد تا در فرود نیازی به باند نداشته باشد.

کنترل دقیق هوایی و الزامات ایمنی تولید و راه‌اندازی
خطوط مرتبط با تاکسی‌هوایی را بسیار محدود کرده است.

اما قیمت آمد و شد با این تاکسی هوایی چه میزان است؟

برآیندها تا کنون نشان می‌دهد که انتظار می‌رود قیمت بلیت تک ‌نفره مسیر پرواز آزمایشی، با مدت زمان پرواز ۲۰ دقیقه، ۳۰۰ یوان (حدود ۴۲ دلار آمریکا) باشد.

نکته مثبت دیگر استفاده از این تاکسی هوایی در حمل و نقل شهری این است که مانند نمونه‌های کلاسیک سر و صدای زیادی به راه نمی‌اندازد.

تاکسی هوایی در چین
تاکسی هوایی در چینAP Photo

در حال حاضر در اطراف شانگهای ۸ شرکت هواپیماسازی با تاکید بر طراحی هواپیماهای با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین مستقر هستند. 

با وجود اشتیاق شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری و طراحی در این زمینه، کنترل دقیق هوایی و الزامات ایمنی تولید و راه‌اندازی خطوط مرتبط با تاکسی‌هوایی را بسیار محدود کرده است.

خبر خوش درباره امکان این تاکسی هوایی این است که قابلیت برخاستن و فرود عمودی به آن اجازه می‌دهد تا در فرود نیازی به باند نداشته باشد.
تاکسی‌هوایی
تاکسی‌هواییAP Photo

پرواز آزمایشی موفقیت‌آمیز این تاکسی پرنده شاهدی بر محبوبیت روزافزون «پروازهای در ارتفاع پایین» است. بدین معنا که در سال‌های اخیر شاهد رشد علاقه شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های اقتصادی هوانوردی در ارتفاع زیر ۳ هزار متر هستیم. 

هواپیماهای بدون سرنشین، هلیکوپترها و هواپیماهای الکتریکی با قابلیت برخاست و فرود عمودی در این زمره قرار می‌گیرند. 

برآوردها نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری چین در صنعت هوانوردی با قابلیت پرواز در ارتفاع زیر ۳ هزار متر سال گذشته از ۵۰۰ میلیارد یوان فراتر رفته و انتظار می‌رود این سرمایه‌گذاری تا سال ۲۰۳۰ به ۲ تریلیون یوان برسد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آینده‌ای متفاوت در انتظار صنعت هوایی؛ آسمان شهرها بزودی پُر از «تاکسی‌های پرنده» می‌شود؟

ویدئو؛ رونمایی از تاکسی هوایی «ای‌وتول» آلمانی در پاریس

تاکسی هوایی اوبر در دسترس عموم قرار گرفت