موسسه تحقیقات هلندی: خبرنگاران توسط تانک اسرائیلی هدف گرفته شدند

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند در گزارشی اعلام کرد که خدمه یک تانک اسرائیلی در ماه اکتبر با شلیک دو گلوله به سمت گروهی از خبرنگاران که کاملاً قابل شناسایی بودند، یک خبرنگار رویترز را کشته و سپس «احتمالا» با مسلسل سنگین به مدت یک دقیقه و ۴۵ ثانیه به سمت آن‌ها شلیک کرده است.

آگهی

گزارش این سازمان که به سفارش رویترز برای تجزیه و تحلیل شواهد مربوط به کشته شدن عصام عبدالله، عکاس خبری رویترز در ۱۳ اکتبر تهیه شده، تأیید می‌کند که یک تانک در ۱.۳۴ کیلومتری اسرائیل با دو گلوله ۱۲۰ میلی‌متری به خبرنگاران شلیک کرده است.

بنا به این گزارش، گلوله اول عصام عبدالله ۳۷ ساله را کشت و کریستینا عسی، عکاس ۲۸ ساله خبرگزاری فرانسه را به شدت مجروح کرد.

این مؤسسه در گزارش نهایی خود که در روز پنج‌شنبه ۷ مارس منتشر شده است، فاش کرد که صدای ضبط شده توسط دوربین فیلمبرداری شبکه الجزیره در محل نشان می‌دهد که خبرنگاران با گلوله‌های کالیبر ۰.۵۰ از نوع استفاده شده توسط مسلسل‌های برونینگ که می‌توانند روی تانک‌های مرکاوای اسرائیل نصب شوند، مورد هدف قرار گرفته‌اند.

سازمان تحقیقات علمی کاربردی هلند در گزارش خود احتمال داده است که خدمه یک تانک مرکاوا از مسلسل نصب شده روی این تانک به محل استقرار خبرنگاران شلیک کرده باشند. البته این مؤسسه تصریح کرده است که این موضوع را با قطعیت نمی‌توان اعلام کرد زیرا جهت و فاصله دقیق مسلسل را نمی‌توان مشخص کرد.

قوانین بشردوستانه بین‌المللی حمله به خبرنگاران را ممنوع کرده است، زیرا آنها را مانند غیرنظامیان نمی‌توان هدف نظامی در نظر گرفت.

الساندرا گالونی، سردبیر رویترز خواستار بازخواست افرادی شد که مسئول این حادثه بوده‌اند.

فیل چتویند، مدیر اخبار جهانی خبرگزاری فرانسه هم با تأکید بر ضرورت انجام تحقیقات کامل و شفاف توسط ارتش اسرائیل، گفت که «اگر گزارش‌های مربوط به شلیک مداوم مسلسل تأیید شود، این موضوع به این نظریه که حمله هدفمند و عمدی بوده است، وزن بیشتری می‌دهد.»

احتشام هیبت‌الله، مدیر ارتباطات بین‌المللی شبکه الجزیره هم گفته این حادثه نشان‌دهنده هدف‌گیری «عمدی» بوده است.

مؤسسه تحقیقاتی هلندی در گزارش خود تصریح کرده است که این ۷ خبرنگار جلیقه و کلاه ایمنی به تن داشتند که روی بیشتر آن‌ها با حروف سفید نوشته شده بود «PRESS».

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این مؤسسه همچنین توانسته است دقیقاً مشخص کند که دو گلوله تانک دقیقاً از کجا آمده‌اند زیرا علاوه بر فایل‌های صوتی ضبط‌شده در مکان وقوع حادثه، ویدیویی از انفجار را در اختیار داشت.

تایر السودانی، عکاس خبری ۴۷ ساله رویترز، ماهر نازه، فیلمبردار ۵۳ ساله و همچنین دو خبرنگار از شبکه الجزیره و یک خبرنگار دیگر از خبرگزاری فرانسه نیز در جریان این حمله زخمی شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت زن اهل غزه از ۴۷ روز زندان؛ «اسرائیلی‌ها می‌خواستند ما را تحقیر کنند»

واکنش‌ها به تیراندازی اسرائیل در زمان تحویل مواد غذایی؛ برزیل: بشریت در حق غیرنظامیان غزه کوتاهی کرد

اسرائیل از انتقال غیرنظامیان فلسطینی به «جزایر بشردوستانه» پیش از حمله زمینی به رفح خبر داد