سوئیسی‌ها در یک همه‌پرسی به افزایش میزان مستمری بازنشستگی رای دادند

عکس تزئینی از سوئیس
عکس تزئینی از سوئیس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رای‌دهندگان سوئیسی در یک همه‌پرسی سراسری که با تمرکز بر معیارهای زندگی سالمندان برگزار شد به پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگی سالانه به میزان یک ماه حقوق اضافی رای موافق دادند.

آگهی

این تصمیم در پی نگرانی‌ها از افزایش هزینه‌های زندگی و با هدف تضمین امنیت مالی بیشتر برای جمعیت سالمند این کشور اتخاذ شد.

دولت سوئیس پیش‌تر هشدار داده بود که افزایش میزان این پرداخت‌ها (مستمری‌های بازنشستگی) برای کشور بسیار پر هزینه خواهد بود.

با این حال، در همه‌پرسی روز یکشنبه، تقریباً ۶۰ درصد از رای‌دهندگان به این طرح رای مثبت دادند. همچنین، ۷۵ درصد با افزایش سن بازنشستگی از ۶۵ به ۶۶ سال مخالفت کردند.

حداکثر حقوق ماهانه دولتی برای بازنشستگان در سوئیس ۲۵۵۰ یورو (معادل ۲۷۶۰ دلار) است که به گفته بسیاری از آنها برای زندگی در این کشور کافی نیست.

هزینه زندگی در سوئیس، به ویژه در شهرهایی مانند زوریخ و ژنو، در بین بالاترین هزینه‌های زندگی در جهان قرار دارد.

حق بیمه‌های درمانی که برای همه شهروندان اجباری است، به سرعت در حال افزایش بوده و گاهی اوقات افراد مسن برای پرداخت آن با مشکل مواجه می‌شوند.

زنان، به ویژه آندسته از آنها که برای بزرگ کردن فرزندان خود وقفه‌هایی در کار داشته‌اندو همچنین مهاجرانی که دهه‌ها پیش برای کار در کارخانه‌ها، رستوران‌ها یا بیمارستان‌های سوئیس استخدام شده‌اند گاه برای تامین مخارج زندگی خود با مشکلات جدی روبرو می‌شوند.

با افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری از افراد مجبورند تا دهه ۷۰ سالگی از سن خودو حتی فراتر از آن هم کار به اجبار کنند. در عین حال، استرس و فرسودگی شغلی در میان نسل جوان رو به افزایش گزارش شده است.

پیشنهاد افزایش حقوق بازنشستگی از سوی اتحادیه‌های کارگری مطرح شد؛ این پیشنهاد اما با این استدلال که برای کشور بسیار پرهزینه خواهد بود با مخالفت دولت، پارلمان و رهبران بخش تجارت سوئیس همراه شد.

با این حال، رای‌دهندگان در سوئیس بارها نشان داده‌اند که در مسائل مالی به توصیه‌های دولت توجه می‌کنند؛آنها در همین راستا چند سال پیش حتی از پیشنهادی مبنی اختصاص یک هفته تعطیلات اضافی در سال دست کشیدند.

اما این بار، رأی‌دهندگان با استفاده از قدرتی که سیستم دموکراسی مستقیم سوئیس در اختیار آنها قرار می‌دهد، به این نتیجه رسیدند که دیگر «کافی است» و با آرایی که در صندوق‌ها ریختند، یک ماه حقوق بازنشستگی اضافی در سال برای خودشان در نظر گرفتند.

این ابتکار همچنین با کسب اکثریت دوگانه مورد نیاز در بدست آوردن آرای مردمی و همچنین اکثریت آرا در اغلب ۲۶ ایالت این کشور همراه شد.

آویوو، یک انجمن سوئیسی حامی حقوق بازنشستگان، از نتیجه حاصله در این همه‌پرسی به عنوان «پیروزی تاریخی برای بازنشستگان» یاد کرد.

این اقدام، حقوق بازنشستگی دولتی را با سیستم حقوق و دستمزد سوئیس همسو می‌کند، که در آن نیز ۱۳ ماه حقوق برای هر سال در نظر گرفته شده است؛ به این معنی که کارمندان در ماه نوامبر حقوق دو برابری دریافت می‌کنند.

چنین ابتکاری در ابتدا برای کمک به مردم پیش از جشن‌ها و تعطیلات کریسمس و نیز پرداخت مالیات سالانه طراحی شده بود.

همانطور که بازنشستگان سوئیسی اشاره کردند، از حقوق بازنشستگی نیز مالیات گرفته می شود و تفریحات کریسمس در ۶۵ سالگی متوقف نمی شود.

همانطور که بازنشستگان سوئیسی به آن اشاره کردند، مستمری‌ها نیز مشمول مالیات است و از سویی تفریحات کریسمس در ۶۵ سالگی متوقف نمی‌شود.

سوئیسی‌ها همچنین با اکثریت قاطع، افزایش سن بازنشستگی را رد کردند که نشانه‌ای دیگر از علاقه آن‌ها به تعادل بین کار و زندگی است.

آگهی

دولت سوئیس پیش از به رای گذاشته شدن پیشنهاد افزایش مستمری بازنشستگان بارها اعلام کرده بود که برای اجرای این آرای مردمی باید هزینه‌ای پرداخت شود.

با این حال، رای‌دهندگان با اشاره به اقتصاد پررونق سوئیس که موفقیت آن تا حد زیادی مدیون تلاش سخت خود آن‌ها است، به طور واضح معتقدند که کشورشان توانایی پرداخت این هزینه‌ها را دارد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در این شهرها می‌توانید بازنشسته شوید و با هزار و ۵۰۰ دلار در ماه زندگی راحتی داشته باشید

«مجمع عقلا» فرانسه بر اصلاحات بازنشستگی مهر تأیید زد؛ اعتراضات از سرگرفته شد، ماکرون شبانه امضا کرد

سوئیس در پی بحث‌های مرتبط با جنگ اوکراین سیاست بی‌طرفی خود را به همه‌پرسی می‌گذارد