حراج آنلاین برای فروش کارتون جنجالی پیامبر اسلام به پایان رسید

حراجی جنجالی
حراجی جنجالی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حراج آنلاین نسخه اصلی یک کارتون دانمارکی که طرحی از پیامبر اسلام را به تصویر کشیده و منجر به شورش‌های خشونت‌آمیز در کشورهای مسلمان شد، روز جمعه به پایان رسید.

آگهی

این کارتون که در سپتامبر ۲۰۰۵ به همراه ۱۱ طرح دیگر توسط روزنامه محافظه‌کار دانمارکی Jyllands-Posten تحت عنوان «چهره محمد» منتشر شد، پیامبر را با عمامه‌ای به شکل بمب نشان می‌دهد.

این حراجی اعلام کرد که کرت وستگارد، خالق اثر سال‌ها طرح اصلی را به‌صورت خصوصی نگه داشته است و «اکنون برای اولین بار به طور رسمی به فروش گذاشته می‌شود.»

این حراج در ۲۵ فوریه آغاز شد و قرار است ساعت ۴:۰۰ بعد از ظهر به وقت گرینویچ در وبسایت حراجی آنلاین kwicons.com به پایان برسد.

وستگارد از اواسط دهه ۱۹۸۰ به عنوان تصویرگر در این روزنامه کار می‌کرد. او در سال ۲۰۲۱ در سن ۸۶ سالگی و پس از گذراندن بیش از ۱۵ سال تحت حفاظت پلیس در یک مکان مخفی درگذشت.

به گزارش روزنامه برلینگسکه، این کارتون پیش از این یک بار چاپ شده بود و جنجال زیادی به پا نکرده بود.

این طرح‌ها زمانی که توسط روزنامه دانمارکی در سال ۲۰۰۵ منتشر شدند در ابتدا مورد توجه قرار نگرفتند اما پس از دو هفته معترضان علیه آن‌ها در کپنهاگ تظاهرات کردند و سفرای کشورهای اسلامی مستقر در دانمارک به این موضوع اعتراض کردند.

این خشم در فوریه ۲۰۰۶ به خشونت در سراسر جهان اسلام تبدیل شد. مردان مسلح در سال ۲۰۱۵، ۱۲ نفر را در هفته نامه طنز شارلی ابدو در پاریس کشتند. این هفته نامه در سال ۲۰۱۲ کارتون‌ها را تجدید چاپ کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

القاعده به‌دنبال بازنشر کاریکاتور پیامبر اسلام کارکنان شارلی ابدو را تهدید کرد

«شارلی اِبدو» و کاریکاتورهای پیامبر اسلام؛ تصاویر مجله و دادگاه متهمان

اظهارات نخست‌وزیر هند درباره مسلمانان خشم مخالفان دولت مودی را برانگیخت