نواز شریف با وعده تشکیل دولت ائتلافی مدعی پیروزی در انتخابات پاکستان شد

نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان
نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نواز شریف، نخست‌وزیر پیشین پاکستان روز جمعه مدعی پیروزی در انتخابات پارلمانی این کشور شد.

آگهی

حزب مسلم لیگ متعلق به نواز شریف تاکنون ۶۴ کرسی در پارلمان آینده پاکستان به دست آورده است. این در حالی است که تاکنون ۹۲ کرسی نصیب نامزدهای مستقل شده است که اکثرشان مورد حمایت عمران خان، نخست‌وزیر سابق پاکستان که در زندان به سر می‌برد، هستند. 

نواز شریف می‌گوید که حزب مسلم لیگ بزرگترین حزب پارلمان آینده خواهد بود و به این ترتیب تلاش خواهد کرد تا ضمن ائتلاف با دیگر گروه‌ها دولت آینده را تشکیل دهد. 

حزب مسلم لیگ به وضوح در هدف خود برای کسب اکثریت مطلق کرسی‌های پارلمان ناکام مانده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز بپیوندید

برگزاری انتخابات روز پنجشنبه پاکستان تحت الشعاع حملات گروه‌های مسلح قرار گرفت که ۲۸ کشته برجای گذاشت. پاکستان علاوه بر اینگونه حملات خشونت‌بار با بحران اقتصادی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. 

دومین حزب بزرگ پارلمان آینده پاکستان حزب مردم به رهبری بلاول بوتو زرداری، پسر بی‌نظیر بوتو، دیگر نخست‌وزیر پیشین پاکستان خواهد بود. حزب مردم از مجموع ۲۲۵ کرسی پارلمان که تاکنون تکلیف آن مشخص شده ۵۰ کرسی به دست آورده است.

نواز شریف، ۷۴ ساله تجربه سه دوره نخست‌وزیری پاکستان را دارد. او سال گذشته از چهار سال تبعید خودخواسته در بریتانیا به کشورش بازگشت. او به دلیل محکومیت قضایی هنگام برگزاری انتخابات پارلمانی دوره قبل در زندان بود. 

یکی از دستیاران ارشد عمران خان گفته است که رهبران حزب او برای بررسی نتیجه رای‌گیری تشکیل جلسه خواهند داد و با شخص عمران خان نیز در تماس خواهند بود. 

نمایندگان مستقل پارلمان آینده در چهارچوب قوانین پیچیده انتخاباتی در پاکستان، به تنهایی امکان تشکیل دولتی ائتلافی را نخواهند داشت چراکه برخی از کرسی‌های پارلمان تنها مختص احزاب است. نمایندگان مستقل که اکثر آنها با حمایت حزب عمران خان به پارلمان راه یافتند می‌توانند پس از تشکیل مجلس به هر کدام از احزاب حاضر در پارلمان بپیوندند. 

حزب عمران خان از رقابت در انتخابات پارلمانی محروم شده بود و به این ترتیب هواداران او به عنوان نامزدهای مستقل در انتخابات شرکت کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حجاب، الکل، کلوب‌های شبانه، نفت، پوشاک و روپیه؛ از پاکستان تنها همسایه هسته‌ای ایران چه می‌دانیم؟

انتخابات پاکستان؛ آیا اسلام‌آباد با حامیان شریف یا خان از بحران عبور می‌کند یا گرفتار می‌شود؟

دادگاهی در پاکستان حکم زندان عمران خان به دلیل فروش هدایای دولتی را به حالت تعلیق درآورد