«پاکت‌های پول ایران» در تونل‌های غزه؛ اسرائیل مدعی کشف اسناد کمک ۱۵۰ میلیون دلاری تهران به حماس است

نیروهای اسرائیلی در تونل‌های خان یونس در اواخر ژانویه
نیروهای اسرائیلی در تونل‌های خان یونس در اواخر ژانویه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در اعماق یکی از تونل‌های حماس در غزه، نیروهای ارتش اسرائیل پاکت‌هایی خطاب به یحیی سنوار پیدا کردند که گفته می‌شود حاوی پول‌های نقد برای رهبر حماس در نوار غزه بوده است.

آگهی

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه در جریان بازدید از تازه‌ترین یافته‌های ارتش اسرائیل از تونل‌های زیرزمینی نوار غزه، پاکت‌هایی پر از وجه نقد را نشان داد که به گفته او مستقیما از ایران برای یحیی سنوار، رهبر حماس ارسال شده است.

گالانت گفت: «نیروهای [یگان جمع‌آوری اسناد و مدارک ارتش اسرائیل] در حال پرده برداری از یافته‌هایی باورنکردنی هستند. حجم عظیمی از اسناد و مطالب در اینجا بر روی رایانه و روی کاغذ وجود دارد. اطلاعات جمع‌آوری شده به اینجا می‌آیند، توسط کارشناسان ارشد ارتش اسرائیل و سازمان شین‌بت رمزگشایی می‌شود و سپس نتایج مربوطه به نیروهای ما در میدان جنگ فرستاده می‌شود و آن‌ها را در عملیات‌ آگاه‌تر می‌کند.»

گالانت افزود: «با ارزیابی چیزهایی که در غزه به دست آورده‌ایم، متوجه می‌شویم که سنوار اول از همه از مراقبت خودش است. سازمان تروریستی حماس به جنگ ادامه می‌دهد و شهروندان غزه همچنان رنج می‌برند. در عین حال، سنوار با خانواده خود جشن می‌گرفت. این وضعیت دیگر به پایان رسیده است و سنوار یک تروریست در حال فرار است، یک فراری.»

گالانت ادامه داد که یکی از چیزهایی که اسرائیل از اسناد به دست آمده آموخته در مورد شریان مالی ایران به حماس در غزه است. وی در این باره مدعی شد که «شواهد روشنی از مقدار وجوه، زمان جابه‌جایی و اینکه به چه کسانی پرداخت شده وجود دارد. و البته آنچه مسلم است این است که یحیی سنوار در درجه اول به فکر خودش بوده است.»

گالانت در حالی که یک پاکت ویژه برای یحیی سنوار و خانواده‌اش را با ۲۰ هزار دلار داخل آن نشان می‌داد، گفت: «از میلیون‌ها دلار، [بالاخره] یک میلیون به او [سنوار] می‌رسد. از ده‌ها میلیون، او مقداری را که نیاز دارد در جیب خود می‌گذارد.»

توئیت یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در مورد پاکت ارسالی به یحیی سنوار

ارتش اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که مجموع پاکت‌های کشف شده شامل ده‌ها هزار دلار بوده که برای یحیی سنوار، رهبر حماس در نوار غزه فرستاده شده است.

دانیال هاگری، سخنگوی ارتش اسرائیل شامگاه سه‌شنبه مدعی شد که ارتش اسرائیل «اسناد رسمی حماس متعلق به سال ۲۰۲۰، از جمله جزئیات وجوهی که از ایران به حماس و یحیی سنوار بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ منتقل شده بود را پیدا کرده است. بیش از ۱۵۰ میلیون دلار از ایران به حماس منتقل شد.»

به گفته هاگاری، حماس این مبالغ را برای تداوم عملیات زیرزمینی خود و برای سرمایه‌گذاری در تقویت زیرساخت‌های خود در غزه در نظر گرفته است. وی با تاکید بر استفاده راهبردی حماس از منابع مالی برای حفظ توانایی‌های خود در بحبوحه درگیری‌های جاری با اسرائیل، اظهار داشت: «آن‌ها این پول را برای بقای زیرزمینی خود سرمایه‌گذاری کردند.»

هاگری در ادامه بر پیامدهای جهانی به گفته او حمایت ایران از تروریسم تاکید کرد و آن را به عنوان یک نگرانی مبرم فرامنطقه‌ای توصیف کرد. 

راستی‌آزمایی و اشتراک‌گذاری با شرکای اسرائیل

هاگاری سه‌شنبه بر تلاش ارتش اسرائیل برای به اشتراک‌گذاری این اطلاعات با شرکای بین‌المللی برای مقابله با این تهدید تاکید کرد و خواستار راستی‌آزمایی تراکنش‌های مالی گزارش شده شد.

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از هاگاری آورده بود که در همان مجتمع زیرزمینی، سربازان یک گاوصندوق و کیسه‌های حاوی پول نقد به ارزش ۵.۵ میلیون دلار پول پیدا کردند.

سخنگوی ارتش اسرائیل همچنین ادعا کرده بود که سربازان اسرائیلی میلیون‌ها دلار دیگر نیز در سایت‌های حماس در سراسر نوار غزه پیدا کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حماس مدعی شد که حملات اسرائیل جان ۲ نفر از گروگان‌ها را در نوار غزه گرفت

اعزام کشتی جنگی آلمان به دریای سرخ؛ برلین به ماموریت اتحادیه اروپا برای تأمین امنیت کشتیرانی پیوست

حمله احتمالی به ایران چه خطراتی برای اسرائیل خواهد داشت؟