فوران دوباره آتشفشان ایسلند؛ وقتی گدازه‌ها تا ۸۰ متر به هوا پرتاب شدند

فوران آتشفشانی در ایسلند
فوران آتشفشانی در ایسلند Copyright Marco Di Marco/AP
Copyright Marco Di Marco/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آتشفشانی در جنوب غربی ایسلند روز پنجشنبه برای سومین بار از دسامبر گذشته فوران کرد و گدازه‌هایی را تا ارتفاع ۸۰ متری به هوا پرتاب و زندگی در شبه جزیره ریکیانس مختل کرد.

آگهی

ویدئوهای منتشر شده فواره‌های سنگ مذاب نارنجی رنگ را نشان می‌دهد که از شکاف‌های زمین در هنگام روشن شدن هوا بیرون می‌جهند.

فوران‌های آتشفشانی در شبه جزیره ریکیانس به اصطلاح فوران‌های شکافی هستند که معمولا باعث انفجارهای بزرگ یا پراکندگی قابل توجه خاکستر در استراتوسفر [دومین لایه بزرگ اتمسفر] نمی‌شوند.

با این حال دانشمندان بیم آن را دارند که این فعالیت برای سال‌ها ادامه پیدا کند. مقامات ایسلندی در حال حاضر شروع به ساخت مسیرهایی برای منحرف کردن جریان‌های گدازه‌های سوزان از خانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی کرده‌اند.

اداره هواشناسی ایسلند می‌گوید که آخرین شکاف فوران تقریبا سه کیلومتر طول داشته است.

در جریان این رویداد طبیعی فعالیت زمین لرزه‌ای شدید حوالی ساعت ۵:۳۰ صبح به وقت محلی آغاز شد و در نهایت ۳۰ دقیقه بعد فوران‌ها شروع شد.

به گفته اداره هواشناسی ایسلند، یک ستون از دود تا ارتفاع سه کیلومتر به هوا بلند شد. فوران قبلی در این منطقه در ۱۴ ژانویه آغاز شده بود و تقریبا دو روز به طول انجامید. جریان گدازه‌ها در آن زمان به حومه شهر گرینداویک رسید که حدود چهار هزار از سکنه آن تخلیه شده بودند. این گدازه‌ها برخی از خانه‌ها را به آتش کشید.

ایسلند که تقریبا به اندازه ایالت کنتاکی آمریکا است دارای بیش از ۳۰ آتش‌فشان فعال است و این جزیره اروپای شمالی را به مقصد اصلی برای گردشگران علاقه‌مند به این رویداد طبیعی تبدیل می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فوران آتشفشان در ایسلند با شگفتی و غافلگیری همراه نشد

کوه آتشفشان در ایسلند پس از زمین لرزه‌های متوالی فوران کرد

ویدئویی از فعالیت گدازه‌های آتشفشانی ایسلند پس از چهارمین فوران در چند ماه گذشته