نیروهای آمریکا در کدام کشورهای منطقه خاورمیانه حضور دارند؟

نیروهای آمریکایی در منطقه
نیروهای آمریکایی در منطقه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی حمله پهپادی به پایگاه نظامی ایالات متحده در اردن موسوم به برج ۲۲ سه سرباز آمریکایی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. این مکان تنها یکی از پایگاه‌های متعددی است که ایالات متحده در خاورمیانه دارد. سایر پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه چیست و در هر کدام از آنها چه تعداد نیروهای نظامی حاضرند؟

آگهی

اما آمریکا در خاورمیانه چه پایگاه‌هایی دارد و در هر کدام از آنها چه تعداد نیروهای نظامی حاضر هستند؟ خبرگزاری رویترز در گزارشی مفصل این پایگاه‌ها را مورد بررسی قرار داده است. 

پایگاه‌های ایالات متحده در خاورمیانه کجا هستند؟

ایالات متحده چندین دهه است که پایگاه‌هایی در سراسر خاورمیانه دارد. در اوج خود، بیش از صد هزار نیروی آمریکایی در افغانستان در سال ۲۰۱۱ و بیش از ۱۶۰ هزار نیرو هم در سال ۲۰۰۷ در عراق حضور داشتند. 

در حالی که این تعداد پس از خروج آمریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱ بسیار کمتر شده اما همچنان حدود ۳۰ هزار سرباز آمریکایی در سراسر منطقه خاورمیانه حضور دارند.  علاوه بر این، از زمان آغاز جنگ اسرائیل و غزه در ماه اکتبر، ایالات متحده به طور موقت هزاران نیروی اضافی از جمله با کشتی‌های جنگی را به منطقه اعزام کرده است.

بزرگترین پایگاه ایالات متحده در خاورمیانه در قطر واقع شده که به نام پایگاه هوایی العدید شناخته می‌شود. پایگاهی که در سال ۱۹۹۶ در این کشور عربی حاشیه خلیح فارس ساخته شد.  سایر کشورهایی که ایالات متحده در آنها حضور دارد عبارتند از بحرین، کویت، عربستان سعودی و امارات عربی متحده.

ایالات متحده تقریبا ۹۰۰ سرباز هم در سوریه دارد که در پایگاه‌های کوچکی مانند میدان نفتی العمر و الشدادی عمدتا در شمال شرق این کشور قرار دارند. یک پایگاه کوچک در نزدیکی مرز این کشور با عراق و اردن وجود دارد که به پادگان التنف معروف است.

۲ هزار و ۵۰۰ نیروی آمریکایی هم در عراق وجود دارند که در اطراف تأسیساتی مانند اتحادیه ۳ و پایگاه هوایی عین‌الاسد پراکنده شده‌اند، اگرچه مذاکرات درباره آینده این نیروها ادامه دارد و دولت عراق خواستار خروج کامل آنها از این کشور شده است. 

چرا نیروهای آمریکایی در منطقه مستقر هستند؟

نیروهای آمریکایی به دلایل مختلف در خاورمیانه مستقر هستند و در بیشتر این موارد با مجوز هر دولت در آنجا حضور دارند. در برخی از کشورها مانند عراق و سوریه، نیروهای آمریکایی برای مبارزه با شبه‌نظامیان داعش در آنجا حضور دارند و همچنین به نیروهای محلی کمک می‌کنند. اما در سالهای اخیر درخواست‌ها برای خروج این نیروها از سوی دولت عراق افزایش یافته و حملات هم از سوی نیروهای تحت حمایت ایران به این پایگاه‌ها شدت یافته است. 

اردن، متحد کلیدی ایالات متحده در منطقه، صدها مربی آمریکایی دارد و تمرینات نظامی گسترده‌ای را در طول سال برگزار می‌کنند.

در موارد دیگر، مانند قطر و امارات، نیروهای آمریکایی برای اطمینان بخشیدن به متحدان، انجام آموزش حضور دارند و در صورت نیاز در عملیات در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

آیا پایگاه های نظامی خارجی در ایالات متحده وجود دارد؟

در حالی که متحدان واشنگتن گاهی نیروهای خود را برای آموزش یا کار با نیروهای آمریکایی می‌فرستند، هیچ پایگاه نظامی خارجی در داخل ایالات متحده وجود ندارد.

برج ۲۲

برج ۲۲، جایی که حمله هواپیمای بدون سرنشین یکشنبه رخ داد و سه سرباز ذخیره ارتش آمریکا را کشت، یک مکان استراتژیک مهم دارد چرا که در شمال شرقی ترین نقطه‌ای که مرزهای این کشور به سوریه و عراق می‌رسد ساخته شده است. 

برج ۲۲ در نزدیکی پادگان التنف قرار دارد که در آن سوی مرز در سوریه قرار دارد و تعداد کمی از نیروهای آمریکایی را در خود جای داده است. تنف در مبارزه با داعش نقشی کلیدی داشت وهمچنین به گفته مقام‌های آمریکایی  به عنوان بخشی از استراتژی این کشور برای مهار تقویت نظامی ایران در شرق سوریه نقش آفرین بود. 

آیا پایگاه‌های ایالات متحده در منطقه اغلب مورد حمله قرار می‌گیرند؟

پایگاه‌های ایالات متحده دارای تجهیزات بسیار محافظت شده هستند، از جمله دارای سیستم‌های دفاع هوایی برای محافظت در برابر موشک‌ها یا هواپیماهای بدون سرنشین. تاسیسات در کشورهایی مانند قطر، بحرین، عربستان سعودی، کویت معمولا مورد حمله قرار نمی‌گیرند.

اما نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه در سال‌های اخیر بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند. از ۷ اکتبر، نیروهای آمریکایی بیش از ۱۶۰ بار توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران مورد حمله قرار گرفته‌اند که به زخمی شدن حدود ۸۰ سرباز آمریکایی منجر شده است. این آمار البته پیش از حمله روز یکشنبه به برج ۲۲ است که در آنجا ۴۰ سرباز دیگر آمریکایی مجروح شدند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

موج جدیدی از خشونت در خاورمیانه از ۷ اکتبر و بعد از حمله گروه حماس به اسرائيل که به کشته شدن هزار و ۲۰۰ نفر اسرائيلی انجامید، آغاز شده است. اسرائيل هم بلافاصله با حملاتی گسترده، نوار غزه را تقریبا با خاک یکسان کرده و بیش از ۲۶ هزار انسان را کشته‌است. حملاتی که یک بحران انسانی شدید را در این باریکه ایجاد کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جوروزالم پست: اگر اسرائیل در جنگ غزه بر حماس پیروز می‌شود پس چرا راکت‌ها از آسمان می‌ریزند؟

منابع اطلاعاتی آمریکا: ایران و گروه‌های نیابتی‌اش، از ایجاد جنگی گسترده‌تر با اسرائیل پرهیز می‌کنند

اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد