شرکت نورالینک ایلان ماسک اولین تراشه مغزی را در سر یک انسان کاشت

ایلان ماسک در مراسم رونمایی از محصولات نورالینک
ایلان ماسک در مراسم رونمایی از محصولات نورالینک Copyright Steve Jurvetson/Flickr
Copyright Steve Jurvetson/Flickr
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایلان ماسک، میلیاردر آمریکایی و مدیرعامل شرکت اسپیس‌ایکس، روز دوشنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) اعلام کرد که استارت‌آپ او «نورالینک» اولین ایمپلنت مغزی خود را که اندازه‌ای معادل یک سکه دارد درون سر یک بیمار قرار داده است.

آگهی

این شرکت مستقر در ایالت کالیفرنیای ایالات متحده، پیشتر در ماه مه چراغ سبز آزمایش بالینی جدید بر روی داوطلبان را از آژانس تنظیم مقررات دارو و تجهیزات پزشکی آمریکا دریافت کرده بود.

ایلان ماسک در حساب خود در شبکه اجتماعی ایکس، توییتر سابق، با بیان اینکه این تراشه «تله‌پاتی» نام دارد گفت: «نتایج مقدماتی حاکی از فعالیت‌های عصبی اسپایکی امیدوارکننده‌ای هستند.»

او اضافه کرد که حال فرد دریافت‌کننده تراشه خوب است و وی در مسیر بهبودی قرار دارد.

نورالینک اعلام کرده است از طریق کاشت چنین تراشه‌هایی در مغز افراد قصد دارد کاری کند که بیماران فلج دوباره راه بروند، بینایی را به نابینایان بازگرداند و حتی بیماری‌هایی مانند افسردگی، آلزایمر و پارکینسون را درمان کند.

ایلان ماسک از سال ۲۰۱۹ تا کنون دست‌کم چهار مرتبه از امکان قریب‌الوقوع ورود به فاز انجام آزمایش‌های انسانی خبر داده بود. این شرکت در اوایل سال ۲۰۲۲ به دنبال تایید سازمان غذا و داروی آمریکا رفت با این حال در ابتدا و به دلیل دغدغه‌های سلامت و ایمنی، این آژانس دارویی درخواست نورالینک را رد کرده بود.

طبق گزارش رسانه‌های آمریکایی در ماه نوامبر، هزاران داوطلب برای دریافت اولین تراشه مغزی نورالینک در سر خود ثبت‌نام کرده‌ بودند.

این شرکت قبل از این تراشه خود را در مغز یک ماکاک قرار داده بود. این نخستی‌سان آزمایشگاهی پس از کاشت تراشه در مغزش توانسته بود یک بازی ویدیویی را بدون کنترل یا صفحه کلید انجام دهد.

این اولین بار نیست که شرکتی یک تراشه را در مغز افراد کاشته است. پیشتر در اوایل سال ۲۰۱۹ محققان در موسسه «گرونوبل کلیناتک» فرانسه ایمپلنتی را ساخته و نصب کرده بودند که به یک فرد مبتلا به فلج چهاراندام اجازه داده بود بازوهای خود را حرکت دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

نورالینک اخیراً حدود ۳۲۳ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران جذب کرده است.

ایلان ماسک گفته است قصد دارد ایمپلنت خود را به عموم ارائه دهد تا مردم بتوانند ارتباط بهتری با رایانه‌ها داشته باشند و به گفته او «خطر برای تمدن ما» ناشی از هوش مصنوعی را مهار کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مصاحبه پرحاشیه ایلان ماسک؛ از تایید استفاده از داروی کتامین تا ملاقات با دونالد ترامپ

شرکت ایلان ماسک برای یک آژانس اطلاعاتی آمریکا شبکه‌ای از ماهواره‌های جاسوسی می‌سازد

نورالینک در پی کاشت تراشه در مغز میمون برای قادر کردن حیوان به انجام بازی‌‌ ویدیوئی