بلینکن: خاورمیانه در خطرناک‌ترین وضعیت خود از سال ۱۹۷۳ به بعد قرار دارد

آنتونی بلینکن
آنتونی بلینکن Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده هشدار داده که خاورمیانه با خطرناک ترین شرایط خود از سال ۱۹۷۳ مواجه است و واشنگتن در حال بررسی پاسخ مناسب به حمله‌ای است که روز یکشنبه در اردن به نیروهای آمریکایی انجام شد.

آگهی

آقای بلینکن که در یک نشست خبری مشترک با ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در واشنگتن این صحبت‌ها را بیان می‌کرد همچنین در ادامه گفت: «من می‌توانم استدلال کنم که دست‌کم از سال ۱۹۷۳ و حتی پیش از آن وضعیتی به خطرناکی شرایطی که امروز در سراسر منطقه با آن رو به رو هستیم ندیده‌ایم.» 

اظهارات وزیر خارجه آمریکا بر نگرانی‌ها در خصوص گسترش درگیری‌ها دامن زده و بسیاری نگران هستند که منطقه بیش از قبل دچار تنش و آشوب شود. 

در سال ۱۹۷۳ و در پی جنگ  کشورهای عربی علیه اسرائيل موجی از تنش و ناامنی در کل منطقه خاورمیانه به راه افتاد که اثرات آن تا سال‌ها نه تنها در خاورمیانه که در کل جهان مشاهده شد. 

آقای بلینکن همچنین ادامه داد که آمریکا حتما به حمله به پایگاه خود در اردن پاسخ خواهد داد. او در این خصوص گفت: «ما پاسخ خواهیم داد و این پاسخ می‌تواند چند سطحی و چند مرحله‌ای باشد و همچنین در طول زمان نیز پایدار بماند.» وزیر خارجه آمریکا البته تاکید کرد که این کشور می‌خواهد از تشدید تنش خودداری کند. 

پیش از این، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفته بود که بایدن پس از دیدار با تیم امنیت ملی خود در روز یکشنبه و دوشنبه، واکنش آمریکا به این حمله را سنجیده است. 

همچنین پولتیکو به نقل از منابع خود نوشته است که بایدن، تمایل آشکاری برای محدود کردن درگیری‌ها و اجتناب از کشاندن ایالات متحده به یک جنگ دیگر در خاورمیانه دارد و به تیم خود دستور داده تا در پاسخ به حمله اخیر، گزینه‌های نظامی طراحی کنند. به گفته مقامات، از جمله گزینه‌های روی میز پنتاگون، حمله به نیروهای ایرانی در سوریه یا عراق یا کشتی‌های ایران در خلیج فارس بوده است.

بر اساس این گزارش مقامات می‌گویند که به محض دستور رئیس جمهوری، حمله انتقام جویانه آمریکا احتمالا در دو روز بعد آغاز و علیه طیف وسیعی از اهداف انجام خواهد شد.

همچنین سی‌ان‌ان با اشاره به اینکه دولت جو بایدن برای پاسخ به این حمله تحت فشار فزاینده‌ای قرار دارد، به نقل از چندین مقام آمریکایی گزارش داده که این بار پاسخ واشنگتن شدیدتر خواهد بود. این گزارش البته اضافه کرده واشنگتن از تشدید تنش‌ها اجتناب دارد. ضمن اینکه پنتاگون و کاخ سفید مراقب بوده‌اند که هیچ نشانه‌ای درباره چگونگی این پاسخ بروز ندهند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقام‌های دفاعی ایالات متحده گفتند که حمله روز یکشنبه علاوه بر کشته شدن سه سرباز همچنین باعث زخمی شدن حداقل ۴۰ نیروی نظامی این کشور شد. این حمله به پایگاه برج ۲۲ در نزدیکی مرز اردن با سوریه که در آنجا ۳۵۰ پرنسل نظامی  آمریکایی به عنوان بخشی از ائتلاف علیه داعش در آن مستقر هستند، حمله کرد. مقامات گفته‌اند که این پهپاد در اوایل صبح در منطقه‌ای که نیروهای نظامی در آن زندگی می‌کردند و در آن می‌خوابیدند، حمله کرد و همین مسئله از دلایل بالا بودن تلفات بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان: بدون ایجاد کشور فلسطین هیچ رابطه‌ای با اسرائیل وجود نخواهد داشت

روسیه نسبت به حملات احتمالی آمریکا به ایران واکنش نشان داد

ارتش آمریکا از دفع حمله موشکی حوثی‌ها به ناو «یواس‌اس کارنی» خبر داد