حوثی‌ها نفتکش بریتانیایی را به آتش کشیدند و به ناو جنگی آمریکا موشک شلیک کردند

هلی‌کوپتر حوثی‌ها پیش از فرود بر کشتی گلگسی لیدر و ربودن آن در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی
هلی‌کوپتر حوثی‌ها پیش از فرود بر کشتی گلگسی لیدر و ربودن آن در نوامبر ۲۰۲۳ میلادی Copyright AP/AP
Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حوثی‌های یمن روز جمعه ۲۶ ژانویه در حمله موشکی به یک نفتکش بریتانیایی متعلق به شرکت «ترافیگورا» باعث آتش‌سوزی در این کشتی و آسیب جدی به آن شدند.

آگهی

بنا به اعلام این شرکت کشتیرانی، حوثی‌ها نفتکش «مارلین لواندا» را به هنگام عبور از آبراه دریای سرخ هدف گرفته‌اند.

همزمان، حوثی‌های تحت حمایت ایران به ناو جنگی آمریکایی «کارنی» که در حال گشت‌زنی در خلیج عدن بود نیز حمله موشکی کردند. 

به گزارش آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، این برای اولین بار بود که حوثی‌ها مستقیماً یک کشتی جنگی آمریکا را هدف گرفتند. 

حمله موشکی به ناوشکن آمریکایی «یو اس اس کارنی» که برای اولین توسط حوثی‌ها و از آغاز جنگ حماس و اسرائیل بدین سو صورت گرفت، نشان از تشدید تنش و درگیری در دریای سرخ و رویارویی بیشتر آمریکا با «نیروهای نیابتی ایران» در خاورمیانه دارد.  

«سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، بدنبال حمله حوثی‌ها اعلام کرد که موشک ضدکشتی شلیک شده توسط شورشیان حوثی به ناوشکن «کارنی» پیش از آن که به هدف اصابت بکند، منهدم شده است. 

سرتیپ ژنرال یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، حمله به «کارنی»، ناو جنگی آمریکا را تایید نکرد، اما مدعی حمله موشکی به نفتکش «مارلین لواندا» و به آتش کشیده شدن آن شد، کشتی که به گفته وی با پرچم جزایر مارشال در حرکت بوده است. 

«المسیره»، شبکه خبری حوثی‌ها با اعلام این خبر گفت که حمله به این کشتی در نزدیکی شهر بندری حدیده صورت گرفته است.

«سنتکام» یک روز بعد از اولین حمله موشکی حوثی‌ها به ناو آمریکایی، اعلام کرد که اوایل روز شنبه نیروهای آمریکایی یک موشک ضدکشتی حوثی‌ها را که به سمت دریای سرخ نشانه رفته و آماده شلیک بود، از بین برده‌اند.

 به گزارش آسوشیتدپرس، آمریکا همزمان که سعی دارد تا در توصیف حملات حوثی‌ها اغراق نکند، می‌گوید در تلاش است تا از تبدیل شدن درگیری به یک جنگ منطقه‌ای گسترده‌تر جلوگیری کند و هدفش از حمله به حوثی‌ها «بازدارندگی» است و نه جنگی تمام عیار. 

برد بومن، مدیر ارشد «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تحلیل حمله حوثی‌ها به ناو جنگی آمریکا می‌گوید: «اذعان به حمله روز جمعه به عنوان حمله مستقیم به کشتی جنگی ایالات متحده مهم است.»

به گفته وی این پیام «صریح و رک» حوثی‌هاست که می‌گویند «همین که هست»، «بله، آنها می‌خواهند به نیروهای ما حمله کنند، می‌خواهند ما را بکشند.»

به گفته آقای بومن «تعدیل زبان و واکنش با هدف جلوگیری از جنگی گسترده‌تر، تأثیری معکوس داشته و جسارت حوثی‌ها را بیشتر کرده است.»

حوثی‌های یمن حملات خود به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را از ماه نوامبر شروع کردند و می‌گویند انتقام حمله اسرائیل به حماس در غزه و فلسطینی‌ها را می‌ستانند.

آنها که ابتدا اعلام کرده بودند کشتی‌های مرتبط به اسرائیل را هدف می‌گیرند بعدها و بدنبال حمله بریتانیا و آمریکا به مواضع خود، گفتند که کشتی‌های این دو کشور را نیز اهدافی مشروع برای خود می‌دانند.   

آمریکا می‌گوید ایران علاوه بر پشتیبانی و حمایت تسلحیاتی از حوثی‌های یمن «مستقیما» در حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ دست دارد، اتهامی که ایران آن را رد می‌کند و می‌گوید «محور مقاومت» به ابتکار خود عمل می‌کند و از تهران فرمان نمی‌گیرد.

فرمانده ارشد نیروی دریایی آمریکا در خاورمیانه اخیرا به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که حملات حوثی‌ها بدترین حملات از زمان جنگ موسوم به جنگ‌نفتکش‌ها در دهه ۱۹۸۰ میلادی است، جنگی که در آن، نبرد دریایی یکروزه واشنگتن و تهران به اوج خود رسید و آمریکا به اشتباه با حمله به یک هواپیمای مسافربری ایران باعث کشته شدن ۲۹۰ سرنشین آن در سال ۱۹۸۸ میلادی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا با تکذیب حمله به کشتی باری نظامی خود: ایران «مستقیماً» در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دخالت دارد

عیدروس الزبیدی مستقر در عدنِ یمن: عملیات زمینی علیه حوثی‌ها لازم است

حوثی‌ها تصاویر مربوط به سرنگونی یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکایی را منتشر کردند