فایننشال تایمز: پکن درخواست‌های آمریکا برای فشار بر ایران جهت مهار حوثی‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است

تنش‌ها در دریای سرخ
تنش‌ها در دریای سرخ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشریه فایننشال تایمز روز چهارشنبه به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده از چین خواسته تا از تهران بخواهد که شورشیان حوثی را مهار کنند تا دیگر به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ حمله نکنند.

آگهی

با این حال و بر اساس این گزارش نشانه‌های کمی از کمک پکن در این زمینه دیده می‌شود. این نشریه گزارش داده که ایالات متحده در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقام‌های ارشد چینی در میان گذاشته است. 

به گفته این روزنامه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و جان فاینر، معاونش، در دیدارهای این ماه در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش ارتباط بین‌المللی حزب کمونیست چین، این موضوع را مورد بحث قرار دادند.

در این گزارش آمده است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز این موضوع را با همتای چینی خود در میان گذاشته و می‌افزاید که مقام‌های آمریکایی معتقدند شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار حوثی‌ها بر ایران فشار وارد کرده باشد.

با این حال چین می‌گوید عمیقا نگران تنش‌ها در دریای سرخ است و به تلاش‌های خود برای گفتگو با همه طرف‌های ذی ربط ادامه می‌دهد.  وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز چهارشنبه در یک نشست خبری گفت: «چین در ارتباط نزدیک با همه طرف‌های ذی‌ربط بوده و تلاش‌های مثبتی برای کاهش تنش در دریای سرخ انجام داده است.» 

وانگ همچنین گفت: «چین خواستار توقف ایجاد مزاحمت و حملات به کشتی‌های غیرنظامی است و از همه طرف‌های مربوطه می‌خواهد از شعله‌ور کردن آتش در منطقه خودداری کنند و امنیت و امنیت مسیر را در دریای سرخ تضمین کنند.»

اوایل روز چهارشنبه، ارتش آمریکا حملاتی را در یمن انجام داد و دو موشک ضد کشتی حوثی‌ها را آماده پرتاب به سمت دریای سرخ بودند، منهدم کرد. 

روز دوشنبه هم نیروهای آمریکایی و بریتانیایی بار دیگر حملاتی را در یمن انجام دادند و یک انبار زیرزمینی حوثی‌ها و همچنین قابلیت‌های موشکی و نظارتی این گروه یمنی را مورد هدف قرار دادند. 

وانگ همچنین به جنگ غزه اشاره کرد و آن را به تنش‌های دریای سرخ مرتبط دانست و گفت: «الویت اکنون پایان دادن به جنگ در غزه در اسرع وقت برای جلوگیری از تشدید بیشتر و جلوگیری از خارج شدن اوضاع از کنترل است. چین مایل است با همه طرف‌ها برای آرام کردن اوضاع و حفظ امنیت و ثبات در دریای سرخ همکاری کند.»

برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی کانتینری جهان و همچنین غول نفتی BP برای محافظت کشتی‌های خود از تنش‌ها در دریای سرخ به مسیر دورتر و اطراف آفریقا می‌فرستند تا بتوانند محموله‌های خود را سالم به مقصد برسانند. 

به گزارش Drewry که یک شرکت مشاوره تحقیقاتی دریایی است، حداقل ۹۰ درصد از کشتی‌های کانتینری که از کانال سوئز عبور می‌کردند، اکنون در حال تغییر مسیر در اطراف آفریقا و دماغه امید نیک هستند.

به گزارش موسسه کیل برای اقتصاد جهانی در آلمان، هزینه حمل یک کانتینر استاندارد ۴۰ فوتی از چین به شمال اروپا از ۱۵۰۰ دلار به ۴ هزار دلار افزایش یافته است. اما این مبلغ هنوز با ۱۴ هزار دلاری که در طول همه گیری مشاهده شد فاصله دارد. تأخیرها هم همچنین به کاهش ۱.۳ درصدی تجارت جهانی در ماه دسامبر منجر شده است. 

وانگ در بخش دیگری از نشست خبری خود گفت: «چین معتقد است شورای امنیت سازمان ملل متحد هرگز به هیچ کشوری اجازه استفاده از زور علیه یمن را نداده است و خواستار احترام واقعی به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورهای ساحلی دریای سرخ از جمله یمن است.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حملات حوثی‌ها تجارت دریایی بین‌المللی را مختل کرده و نگرانی‌ها از تورم جهانی را شدت بخشیده است. اقدامات این گروه همچنین نگرانی‌ها نسبت به گسترش جنگ میان اسرائيل و حماس را افزایش داده است. حوثی‌ها می‌گویند این حملات را در حمایت از فلسطینی‌هایی که زیر بمباران اسرائيل در نوار غزه هستند انجام داده و تا زمانی که حملات اسرائيل پایان نیابد به این اقدامات خود ادامه خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تهران «مذاکرات غیرمستقیم» ایران و آمریکا در عمان درباره رفع تحریم‌ها را تأیید کرد

دو کماندوی آمریکایی چگونه جانشان را حین بازرسی از لنج حامل تسلیحات ایران برای حوثی‌ها از دست دادند؟

آمریکا با تکذیب حمله به کشتی باری نظامی خود: ایران «مستقیماً» در حملات حوثی‌ها به کشتی‌ها دخالت دارد