افزایش موارد ابتلا به آنفلوانزا و کووید در کشورهای اروپایی؛ اسپانیا استفاده از ماسک را بررسی می‌کند

شیوع آنفولانزا در اروپا
شیوع آنفولانزا در اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با افزایش موارد ابتلا به کووید و آنفلوانزا دولت اسپانیا پیشنهاد داده استفاده از ماسک در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های بهداشتی الزامی شود.

آگهی

موارد ابتلا به بیماری‌های تنفسی، کووید و آنفلوانزا در اروپا رکورد زده و ایتالیا هم اعلام کرده برای مقابله با این موج شدید باید اقدامات هماهنگی در نظر گرفته شود. 

در همین رابطه مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری‌ها توصیه کرده که افراد در این قاره در صورتی که احساس بیماری می‌کنند در خانه بمانند و همچنین توصیه کرده در مراکز شلوغ و درمانی نیز از ماسک استفاده شود. در همین رابطه اعلام شده که شیوع آنفلوانزا مانند همیشه در این فصل از سال افزایش یافته اما برخی از کشورهای اروپایی به شکل شدیدتری با آن درگیر شده‌اند. در این بیانیه همچنین آمده که اروپایی‌ها باید دستورالعمل‌های ملی در واکسیناسیون گروه‌های آسیب‌پذیر را رعایت کنند. 

آنفلوانزا در حال حاضر در سطوح بالاتری نسبت به سایر پاتوژن‌های رایج تنفسی، از جمله ویروس سارس و کووید ۱۹ در کشورهای اروپایی در حال گردش است و این موارد به ویژه در ایتالیا رکورد زده است. 

در اسپانیا هم در چندین منطقه مرکزی این کشور به بیماران، کارکنان بیمارستان‌ها و همچنین ملاقات کنندگان دستور داده شده که از ماسک استفاده شود. دولت مرکزی اسپانیا هم روز دوشنبه پیشنهاد کرد که این الزام در سراسر کشور در نظر گرفته شود. با این حال مقام‌های منطقه‌ای این پیشنهاد را رد کرده‌اند. انتظار می‌رود روز چهارشنبه دولت اسپانیا در این خصوص تصمیم مشخصی بگیرد. 

مونیکا گارسیا، وزیر بهداشت اسپانیا در یک گفتگوی تلویزیونی در این خصوص گفت: «عقل سلیم به ما می‌گوید که استفاده از ماسک از افراد آسیب‌پذیر محافظت می‌کند و در نتیجه این اقدام که چه از نظر علمی اثبات شده و چه به طور گسترده از سوی عموم پذیرفته شده باید در نظر گرفته شود.» 

گارسیا همچنین به دولت پیشنهاد داده که به مردم اجازه داده شود موارد سبک‌تر ابتلا به آنفلوانزا  را خود تشخیص دهند و سه روز از کار خود مرخصی بگیرند و دیگر نیازی نباشد که به پزشک مراجعه کنند و از او گواهی دریافت نمایند. 

اسپانیا یکی از آخرین کشورهای اروپایی بود که پس از همه‌گیری کووید-۱۹ الزامات استفاده ماسک را کنار گذاشت و به مردم گفته شد تا فوریه ۲۰۲۳ در وسایل نقلیه عمومی و تا ژوئیه در مراکز بهداشتی و داروخانه‌ها از ماسک استفاده کنند.

در ایتالیا هم بر اساس داده‌های منتشر شده توسط موسسه ملی بهداشت این کشور، در دو هفته آخر سال ۲۰۲۳ تعداد افرادی که به بیماری‌هایی چون کووید و آنفلوانزا مبتلا شده‌اند به رکورد بالایی رسید. کارشناسان این نهاد ایتالیایی می‌گویند این افزایش می‌تواند از عدم استفاده از ماسک توسط افراد نشات بگیرد. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در پرتقال هم مانوئل پیزارو وزیر بهداشت این کشور با وجود اذعان به اینکه کشور در حال تجربه یک اپیدمی آنفلوانزا است تاکید کرده که هنوز دلیلی برای توصیه عمومی برای استفاده از ماسک وجود ندارد. بر اساس مقام‌های بهداشتی تعداد کسانی که در آخرین هفته سال ۲۰۲۳ به بیماری  آنفلوانزا مبتلا شده‌اند به رکورد کم‌سابقه‌ای رسیده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرد ۶۲ ساله آلمانی که ۲۱۷ بار واکسن کرونا زده بود مورد مطالعه قرار گرفت

ساخت ماسکی با حسگرهای پیشرفته که می‌تواند ویروس‌های کووید و آنفولانزا را تشخیص دهد

بازگشت آنفولانزا؛ اتحادیه اروپا با تهدید طولانی‌ مدت «دو همه‌گیری» مواجه است