اجتناب تانکرهای سوخت از تردد در دریای سرخ؛حوثی‌ها در پاسخ به حمله آمریکا به قایق‌هایشان بیانیه دادند

عکس آرشیو: عبور ناوهای آمریکایی از تنگه باب‌المندب
عکس آرشیو: عبور ناوهای آمریکایی از تنگه باب‌المندب Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تنش در دریای سرخ در پی حملات شبه‌نظامیان حوثی به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل و متحد نزدیکش ایالات متحده همچنان امنیت کشتیرانی تجاری در این منطقه را مختل کرده است.

آگهی

اغلب شرکت‌های حمل و نقل دریایی ترجیح می‌دهند برای دوری جستن از هرگونه خطر، به جای کانال سوئز که کوتاه‌ترین مسیر کشتیرانی بین اروپا و آسیا است و حدود یک ششم ترافیک دریایی در جهان را به خود اختصاص می‌دهد، مسیر دیگری را برگزینند که عمدتا بسیار دورتر و پرهزینه‌تر است.

به خطر افتادن امنیت دریای سرخ که همچنین سبب افزایش قیمت نفت و هزینه‌های حمل و نقل دریایی شده، کشتی‌ها را مجبور کرده تا با دور زدن دماغه جنوبی آفریقا مسیر خود را چندین برابر طولانی کنند و حدود ۱۰ تا ۱۴ روز به طول سفر خود بیافزایند.

در همین راستا، داده‌های مرتبط با ردیابی‌ کشتی‌ها نشان می‌دهد که دست کم چهار تانکر حامل گازوئیل و سوخت جت از خاورمیانه و هند به سوی اروپا، برای اجتناب از در پیش گرفتن راه دریای سرخ، مسیر طولانی‌تری را در اطراف آفریقا طی می‌کنند.

به گزارش رویترز، انحراف این مسیر در اطراف دماغه امید نیک، سفر نفتکش‌ها به سوی اروپا را تا سه هفته طولانی‌تر می‌کند و منجر به بالا رفتن هزینه های حمل و نقل و احتمال اختلال در عرضه می شود.

شرکت مرسک همچنان سیاست عدم انتقال محموله از مسیر دریای سرخ را دنبال می‌کند

رویترز همچنین در گزارش دیگری آورده است که شرکت کشتیرانی دانمارکی «مرسک» که قراربود روز سه‌شنبه در خصوص ادامه اعزام کشتی‌ها به دریای سرخ و عبور از کانال سوئز و یا منحرف کردن مسیر آنها به سمت دماغه جنوبی آفریقا تصمیم گیری کند در نهایت اعلام کرد که به تعلیق ارسال کلیه محموله‌های خود از طریق دریای سرخ ادامه می‌دهد.

این تصمیم در حالی اعلام خواهد شد که مرسک در پی حمله دو روز گذشته صورت گرفته به یکی از کشتی‌های متعلق به این شرکت در دریای سرخ ادامه فعالیت کشتی‌های خود در این مسیر را به حال تعلیق درآورده بود.

کشتی باری «مرسک هانگژو» روز یکشنبه گذشته در حالی که سعی داشت از تنگه باب‌المندب عبور کند هدف حمله موشکی حوثی‌ها قرار گرفت و متعاقب آن چهار قایق یمنی برای تصرف و تحت کنترل درآوردن آن وارد عمل شد.

این عملیات اما به گفته سنتکام با مداخله هلی‌کوپترهای نیروی دریایی آمریکا خنثی شد؛ ایالات متحده مدعی شد که در این حمله ۱۰ شبه نظامی حوثی کشته شدند.

بیانیه حوثی‌ها در محکومیت حمله آمریکا

«وزارت امور خارجه یمن» که حوثی‌ها اداره آن را در دست دارند حمله اخیر آمریکا به قایق‌های نیروی دریایی این کشور در دریای سرخ را به شدت محکوم کرد و از واشنگتن خواست تا ضمن تلاش برای «حفظ اعتبار و بازسازی چهره ایالات متحده در میان مردم منطقه»، نسبت به هرگونه مداخله خویشتنداری کند.

حوثی‌های یمن که قدرت را در صنعا، پایتخت، به دست گرفته‌اند به طور مشخص اقدام بالگردهای آمریکایی در هدف قرار دادن سه قایق نیروی دریایی یمن را که منجر به کشته شدن ۱۰ سرباز این کشور شد به شدت محکوم کرده و یادآور شده است که این نیروها درگیر وظایف معمول خود بودند و از تردد کشتی‌های مرتبط با اسرائیل یا کشتی‌هایی که مقصد آنها سواحل این کشور بوده است، جلوگیری می‌کردند.

به گفته حوثی‌ها، هدف از این ماموریت «توقف تجاوزات اسرائيل به نوار غزه و تسهیل ورود بلامانع کمک‌های بشردوستانه، دارو، غذا و سوخت به این منطقه محاصره شده از اراضی فلسطینی عنوان شده است.

در بیانیه وزارت خارجه حوثی‌ها تاکید شده است که «حمله غیرموجه آمریکا به قایق‌های یمنی، رهبری و مردم یمن را از حمایت بی دریغ خود از آرمان فلسطین منصرف نخواهد کرد.»

این بیانیه از واشنگتن می‌خواهد مسئولیت تجاوز آشکار خود را بپذیرد و هشدار می‌دهد که «عواقب حمایت بی قید و شرط ایالات متحده از اسرائیل به فراتر از یک منطقه خاص سرایت خواهد کرد و تهدیدات فزاینده‌ای برای صلح و امنیت جهانی به همراه خواهد داشت.

تهدید یک فرمانده یمنی: به حمله آمریکا پاسخی سریع و ویرانگر خواهیم داد

محمد القادری، فرمانده تیپ پدافند ساحلی حوثی‌ها نیز روز سه‌شنبه تاکید کرد که در پی حمله بالگردهای ارتش آمریکا به قایق‌های یمنی، نیروهای مسلح و یگان‌های دریایی این کشور اجازه نخواهند داد «خون شهدا» به هدر برود.

وی با صدور هشداری به آمریکا و اسرائیل که آنها را «دشمن» خواند، تاکید کرد که واکنش به این حمله «قریب الوقوع، سریع و قاطعانه» خواهد بود و در آن «مکان‌هایی مناسب با نیرویی متناسب» هدف قرار خواهد گرفت.

این فرمانده بلند پایه نیروی دفاع ساحلی حوثی‌ها وابسته به دولت حاکم بر صنعا همچنین به المسیره گفت که آمریکایی‌ها به دروغ مدعی حفاظت از کشتی های تجاری هستند.

وی مدعی شد که ناوگان دریایی ایالات متحده اساسا از کشتی‌هایی که به سمت اسرائیل در حرکت هستند، محافظت می‌کند و دلیل حضور آنها در آب‌های منطقه، تسلط بر کشورهای عربی و اسلامی در راستای تامین منافع ایالات متحده و اسرائیل است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بریتانیا و آمریکا برای حمله به حوثی‌های یمن آماده می‌شوند»

آیا افزایش ارزش سهام شرکت‌های کشتیرانی در پی حملات حوثی‌ها تداوم خواهد داشت؟

حوثی‌ها تصاویر مربوط به سرنگونی یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکایی را منتشر کردند