نتیجه یک تحقیق: احتمال موفقیت در ترک سیگار به کمک داروی سیتیزین دو برابر بیشتر است

canva
canva Copyright  Photo
Copyright  Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ترک سیگار یکی از رایج‌ترین تصمیماتی است که افراد در آغاز سال جدید می‌گیرند؛ اما به دلیل ماهیت بسیار اعتیادآور نیکوتین عملی کردن این تصمیم بسیار سخت است.

آگهی

اکنون تحقیقات نشان داده است مصرف نوعی از قرص‌ها که میل به نیکوتین را کاهش می‌دهند، احتمال موفقیت در ترک سیگار را تا دو برابر بیشتر می‌کنند.

در حالی که بسیاری از سیگاری‌ها معمولا به محصولاتی روی می‌آورند که نیکوتین را ایمن‌تر از تنباکو تولید می‌کنند (مانند انواع سیگارهای الکترونیک، چسب‌ها و آدامس‌ها) پزشکان یک تیم تحقیق در آرژانتین دریافتند دارویی به نام سیتیزین (cytisine) که یک ماده طبیعی از دانه‌های لابورنوم است، در کمک به افراد سیگاری برای ترک اعتیاد موثر است.

محققان در جریان آزمایش‌های بالینی در آرژانتین دریافتند که میزان موفقیت سیگاری‌هایی که سعی در ترک سیگار با مصرف سیتیزین دارند، در مقایسه یا سیگاری‌هایی که به دنبال ترک آن از مسیر دارونماها یا استفاده از داروهایی مانند وارنیکلین (Champix) یا درمان‌های جایگزین نیکوتین مانند چسب و آدامس هستند، بطور قابل توجهی بیشتر است.

البته چندین دهه است که داروی سیتیزین در اروپای مرکزی و شرقی استفاده می‌شود اما در بیشتر کشورها از جمله ایالات متحده چندان در دسترس نیست. در اروپا نیز این دارو اخیراً تأییدیه‌های نظارتی لازم را در بریتانیا به دست آورده و انتظار می‌رود که از اواخر این ماه به شکل قرص در این کشور در دسترس باشد.

عمر دوسانتی، سم شناس بیمارستان ملی «پوساداس» در آرژانتین و مدیر تیم تحقیق می‌گوید: «مطالعات ما نشان داد که سیتیزین یک کمک موثر و ارزان برای ترک سیگار است. در سرتاسر جهان، سیگار عامل اصلی مرگ و میرهای قابل پیشگیری در نظر گرفته می‌شود و سیتیزین این پتانسیل را دارد که یکی از پاسخ‌های بزرگ برای این مشکل باشد.»

در بریتانیا نیز اگرچه سیگار کشیدن طی ۵۰ سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته، اما همچنان علت اصلی ابتلا به بسیاری از بیماری‌های قابل پیشگیری و مرگ است.

تحقیقات انجمن سلطنتی بهداشت عمومی بریتانیا حاکی از آن است که سالانه ۱۰۰ هزار نفر در این کشور به دلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست می‌دهند.

اگرچه قرص‌های سیتیزین تا پایان ماه ژانویه در بریتانیا با نسخه‌ پزشک در دسترس متقاضیان قرار خواهد گرفت اما هزینه آن همچنان بالاست و باید مبلغ ۱۱۵ پوند را برای دریافت ۱۰۰ قرص ویژه یک دوره ۲۵ روزه پرداخت کرد.

رابرت وست، پروفسور روانشناسی سلامت و مدیر مطالعات تنباکو در مرکز تحقیقات سرطان انگلستان، ضمن استقبال از این خبر که سیتیزین «بالاخره» برای فروش در بریتانیا تأیید شده، می‌گوید: «هزینه نباید بازدارنده باشد؛ بویژه آنکه انتظار می‌رود با توسعه بازار و افزایش استقبال استفاده از این دارو، بهای آن نیز به تدریج کاهش یابد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راست‌آزمایی یک باور سیگاری‌ها؛ آیا سیگار کشیدن شما را لاغر نگه می‌دارد؟

طرح پیشنهادی دولت بریتانیا: نسل‌های آینده هرگز امکان خرید سیگار را نداشته باشند

دیوید کامرون به فالکلند می‌رود؛ جزایری که آرژانتین خواهان احیای مذاکرات حاکمیت بر سر آن است