آمریکا و سه کشور اروپایی در بیانیه‌ای مشترک تشدید غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران را محکوم کردند

برنامه هسته‌ای ایران
برنامه هسته‌ای ایران Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای مشترک افزایش میزان تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کردند.

آگهی

در بیانیه مشترک کشورهای غربی هیچ اشاره‌ای به پیامدهای این اقدام ایران نشده، اما ضمن درخواست برای لغو آن تاکید شده است که این چهار کشور همچنان به یافتن راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای متعهدند. 

در بخشی از این بیانیه آمده است: «تولید اورانیوم با غنای بالا توسط ایران هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. این تصمیمات بیانگر رفتارهای بی پروا درمحیط پرتنش منطقه‌ای است.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گزارشی روز سه‌شنبه اعلام کرد که ایران کاهش چند ماهه تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: «ما این اقدام را  که به تشدید بی وقفه برنامه هسته ای ایران می‌انجامد محکوم می‌کنیم.»

پیش از این آژانس بین المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرده بود که تولید اورانیوم ۶۰ درصد غنی شده ایران در ماه‌های اخیر سه برابر افزایش یافته است. 

در مقابل تهران در واکنش به این گزارش تاکید کرد که «اتفاق جدیدی نیفتاده» و برنامه هسته‌ای ایران بر اساس قوانین و مطابق روال پیشین اجرا می‌شود. 

چهار کشور غربی در این بیانیه همچنین از ایران خواسته‌اند تا فورا این اقدامات را متوقف کرده و تشدید غنی‌سازی را معکوس کند در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «تهران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا تضمین دهد که برنامه هسته‌ای‌‌اش کاملا صلح‌آمیز است. ضمن اینکه ایران باید تصمیم برای تعلیق فعالیت بازرسان آژانس را لغو کند.»

طبق تعریف نظری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، تهران در حال حاضر دارای میزان اورانیوم با خلوص ۶۰ درصدی است که می‌تواند در صورت غنی‌سازی تا ۹۰ درصد سه بمب هسته‌ای بسازد. ایران البته همواره قصد دستیابی به سلاح هسته ای را رد کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار گروسی: از بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران غافل نمانید؛ باید به فکر توافق برجام ۲ بود

ترویکای اروپایی از گروسی خواستند تا گزارش برنامه‌ هسته‌ای ایران را به صورت علنی منتشر کند

رافائل گروسی: حمله به نیروگاه اتمی زاپوریژیا خطر فاجعه هسته‌ای را به شدت افزایش می‌دهد