«خدای آشوب»، سیارکی نزدیک‌تر از همه سیارک‌ها به زمین؛ ناسا آپوفیس را زیر نظر می‌گیرد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اداره کل ملی هوانوردی و فضا در آمریکا (ناسا) اعلام کرد که فضاپیمای «اسیریس-رکس» سیارک آپوفیس را که در سال ۲۰۲۹ میلادی از نزدیکی کره زمین عبور خواهد کرد زیر نظر می‌گیرد.

آگهی

قطر سیارک آپوفیس که نام آن به اساطیر مصری به معنای «خدای آشوب» بر می‌گردد حدود ۳۷۰ متر است. این سیارک قرار است روز ۱۳ آوریل سال ۲۰۲۹ از نزدیکی زیستگاه بشر عبور کند. فاصله این سیارک با زمین در آن روز کمتر از فاصله کره خاکی با برخی ماهواره‌ها خواهد بود. 

به گفته ناسا از زمانی که بشر امکان اندازه‌گیری فواصل و بررسی پدیده‌های نجومی را پیدا کرده تاکنون هیچ سیارکی تا این حد به کره زمین نزدیک نشده است. وزن سیارک آپوفیس ۴۰ تا ۵۰ میلیون تُن تخمین زده می‌شود.

دانشمندان بر این باور هستند که سیارک آپوفیس هنگام عبور از نزدیکی کره زمین با چشم غیرمسلح در بخش‌هایی از کره زمین (نیمکره شرقی) قابل رویت خواهد بود. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

فاصله سیارک آپوفیس یا «خدای آشوب» با کره زمین در روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ کمتر از ۳۲ هزار کیلومتر خواهد بود. 

فضاپیمای «اسیریس-رکس» ماه سپتامبر گذشته نمونه‌هایی از سیارک بونو را به زمین منتقل کرد. ماموریت این فضاپیما مطالعه و بررسی سیارک‌ها است. 

هزینه تمدید ماموریت «اسیریس-رکس» از سوی ناسا ۲۰۰ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. دانشمندان ناسا از میان چند سیارک در نهایت آپوفیس را برای ماموریت بعدی «اسیریس-رکس» برگزیدند. قرار است این فضاپیما روز ۱۳ آوریل ۲۰۲۹ تا فاصله ۲۵ متری به آپوفیس نزدیک شود. 

یکی از ماموریت‌های «اسیریس-رکس» بررسی جاذبه بر روی سطح سیارک آپوفیس خواهد بود. 

شناسایی این سیارک در سال ۲۰۰۴ نگرانی‌هایی را در مورد امکان برخورد آن با کره زمین پدید آورد. با این حال دانشمندان در سال ۲۰۲۱ با قاطعیت فرضیه برخورد آپوفیس با کره زمین را دستکم طی یکصد سال آینده رد کردند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا فضای گیتی با وجود درخشش میلیاردها ستاره باز هم تاریک است؟

برخورد کاوشگر ناسا با یک سیارک منجر به پخش تخته سنگ‌هایی در فضا شد

کاخ سفید از ناسا خواست برای کره ماه استانداردهای زمانی تعیین کند