راستی‌آزمایی یک ادعا؛ آیا زلنسکی با خرید ویلا در فلوریدا به دنبال کسب تابعیت آمریکا است؟

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی طی روزهای گذشته مطالبی را مبنی بر خرید یک ویلا از سوی ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در آمریکا منتشر کرده‌اند.

آگهی

در مطالب بازنشرشده از سوی این گروه از کاربران شبکه‌های اجتماعی آمده است که ولودیمیر زلنسکی با خرید ویلایی چند میلیون دلاری در ایالت فلوریدای آمریکا به این کشور گریخته است و یا قصد دارد به آنجا بگریزد.

در مطالب منتشرشده در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) آمده است که ولودیمیر زلنسکی قصد دارد تابعیت آمریکایی دریافت کند. 

این ادعاها در حالی مطرح می‌شود که بحث بر سر ادامه کمک‌ها به اوکراین در کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی طی روزهای گذشته خبرساز شده بود. شماری از اعضای حزب جمهوریخواه آمریکا از قطع کمک‌های مالی و نظامی این کشور از اوکراین دفاع می‌کنند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در همین راستا نگرانی‌هایی نیز بابت چشم‌انداز پیروزی دونالد ترامپ، نامزد احتمالی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ و تاثیر آن بر جنگ اوکراین پدید آمده است. 

حساب‌های کاربری نزدیک به کرملین در شبکه اجتماعی ایکس مدعی شده‌اند که ولودیمیر زلنسکی پس از «خالی کردن خزانه» آمریکا حالا به دنبال خرید ویلایی مجلل در فلوریدا است. این ادعا از سوی برخی از اعضای حزب جمهوریخواه نیز تکرار شده‌ است.

یکی از نامزدهای پیشین این حزب برای عضویت در سنای آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس این ادعا را با انتشار عکس ویلایی در فلوریدا منتشر کرد.

واقعیت ماجرا چیست؟

جستجوی عکس‌هایی که به عنوان عکس ویلای مجلل ولودیمیر زلنسکی در فلوریدا منتشر شده است نشان می‌دهد که این عکس‌ها مربوط به ویلایی در پانته ودرا بیچ در فلوریدا است. 

این در حالی است که بنا به ادعاهای مطرح‌شده ولودیمیر زلنسکی ویلایی در فاصله ۳۰۰ کیلومتری در ورو بیچ خریداری کرده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد این عکس‌ها ارتباطی با ویلای مورد نظر در ورو بیچ ندارند. 

از سوی دیگر جستجوها نشان می‌دهد که آگهی فروش ویلای مورد نظر همچنان در یک پایگاه‌ اینترنتی معاملات املاک و مستغلات وجود دارد. 

داده‌های مربوط به اسناد معاملات املاک و مستغلات در آمریکا در دسترس عموم قرار دارد. بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ویلای مورد نظر همچنان متعلق به زوجی است که آن را در سال ۲۰۱۹ خریداری کرده‌اند. به این ترتیب ادعای خرید این ویلا از سوی ولودیمیر زلنسکی نیز صحت ندارد. 

از سوی دیگر اسناد منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی که به گفته پخش‌کنندگان آن نشان‌دهنده کسب تابعیت آمریکا از سوی ولودیمیر زلنسکی است نیز جعلی هستند. جستجوهای اینترنتی نشان می‌دهد که عکس مورد استفاده در این اسناد از پایگاه‌های اینترنتی دولت اوکراین برداشته شده است. 

از سوی دیگر نام کامل ولودیمیر زلنسکی در این اسناد قید نشده است. اثری از امضای او نیز در این مدارک دیده نمی‌شود. این در حالی است که درج نام کامل به همراه امضای فرد در اسناد هویتی آمریکا الزامی است.

یکی از روزنامه‌نگارهای مستقر در آمریکا دریافته است که منبع اطلاعات جعلی مربوط به خرید ویلا از سوی ولودیمیر زلنسکی و کسب تابعیت آمریکایی از طرف او یک رسانه نزدیک به روسیه به نام «دی سی ویکلی» است. 

نگارنده گزارش «دی سی ویکلی» یک خبرنگار سرشناس معرفی شده است. این در حالی است که جستجوی نام او در اینترنت نشان می‌دهد که تاکنون مطلب و گزارشی به نام او منتشر نشده است. علاوه بر این عکسی که برای این خبرنگار منتشر شده نیز متعلق به یک نویسنده دیگر است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی در دیدار با بلینکن: تحریم‌ها و فشارها به روسیه باید ادامه داشته باشد

پایان ماه عسل سیاسی در اوکراین؛ شهردار کی‌یف زلنسکی را به «اقتدارگرایی» متهم کرد

«توطئه روسیه برای کنار زدن زلنسکی»؛ اطلاعات اوکراین مانع سفر و دیدار پوروشنکو با اوربان مجارستان شد