حملات روسیه به پایتخت و زیرساخت‌های بندری اوکراین؛هلند ۱۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» به کی‌یف تحویل می‌دهد

Avdiivka, Ukraine
Avdiivka, Ukraine Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روسیه تنها ساعاتی پس از نیمه‌شب پنج‌شنبه با ۲۸ پهپاد به پایتخت اوکراین حمله کرد که منجر به زخمی شدن دو نفر و تخریب ساختمان‌های مسکونی شد.

آگهی

 بنا بر اعلام نیروی هوایی اوکراین، این ششمین حمله هوایی به کی‌یف در این ماه بود و همزمان پهپادهای دیگری نیز به بخش‌هایی از مرکز، جنوب و غرب اوکراین حمله کردند.

اوکراین اعلام کرد که پدافند هوایی این کشور در این روز توانسته است ۲۴ پهپاد از ۲۸ پهپاد را سرنگون کند و ویتالی کلیچکو، شهردار کی‌یف نیز در کانال تلگرام نوشت که برخورد یک پهپاد به یک بلوک آپارتمانی در جنوب شهر، باعث آتش سوزی در طبقات بالایی شده که این حریق به سرعت کنترل شده است.

حملات آغازین ساعات روز جمعه، در چند صد متری یک زایشگاه روی داده است و ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده نیز شعله نارنجی‌رنگ عظیمی را نشان می‌دهد که در تاریکیِ شب رو به آسمان زبانه می کشد.

حمله روسیه به زیرساخت‌های بندری اوکراین

اوکراین می‌گوید که این حملات به انبار غلات در مناطق جنوبی نیز آسیب رسانده‌اند.

در جنوب اوکراین، روسیه سعی داشته است بار دیگر به زیرساخت‌های بندری این کشور ضربه بزند. روسیه از زمان خروج از توافق غلات که با میانجیگری سازمان ملل حاصل شده بود، همواره سعی داشته مانع از عبور امن محموله‌های غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه شود.

فرماندهی ارتش جنوب در پیام‌رسان تلگرام با اشاره به حملات پهپادی به بندر اودسا نوشت که آنها موفق شده‌اند برخی از این پهپادها را سرنگون کنند. با این وجود افزود که لاشه برخی از پهپادهای سرنگون شده به یک انبار غله آسیب رسانده و باعث آتش‌سوزی در آنجا شده که این آتش به سرعت توسط نیروهای حاضر در محل مهار شده است.

میکولا اولشچاک، فرمانده نیروی هوایی اوکراین نیز روز جمعه از سرنگون شدن سه جنگنده بمب افکن SU-34 روسیه در مناطق جنوبی خبر داد. او اطلاعات بیشتری در این باره منتشر نکرد.

هلند ۱۸ فروند جنگنده «اف-۱۶» به اوکراین تحویل می‌دهد

دولت هلند روز جمعه اعلام کرد که هلند ۱۸ جت جنگنده «اف-۱۶» را برای کمک به نبرد اوکراین در برابر تهاجمات روسیه، به این کشور تحویل خواهد داد.

مارک روته، نخست‌وزیر موقت هلند در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «امروز من رئیس جمهور زلنسکی را از تصمیم دولتم برای آماده کردن مقدمات تحویل ۱۸ فروند جنگنده "اف-۱۶" مطلع کردم. تحویل این جنگنده‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر توافق‌نامه‌های منعقده در مورد حمایت نظامی از اوکراین است.»

او تاریخ مشخصی را به عنوان زمان تحویل این جنگنده‌ها اعلام نکرد و افزود: «روند تحویل پس از صدور مجوز لازم از سوی وزارت خارجه هلند همچنین آماده شدن نیروها و زیرساخت‌ها در اوکراین برای استفاده از آنها، آغاز خواهد شد.»

Netherlands Ukraine F-16s
Netherlands Ukraine F-16sAP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین نیز در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «من با مارک روته صحبت کردم تا از تصمیم دولت هلند برای تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین تشکر کنم.»

دانمارک، نروژ و بلژیک نیز پس از آنکه دولت آمریکا با فرستادن این هواپیماها به اوکراین (به محض تکمیل آموزش خلبانان) موافقت کرد، از قصد خود برای ارسال هواپیماهای مشابه به این کشور خبر دادند.

اوکراین و لهستان مذاکره برای حل و فصل «مشکلات دوجانبه» را آغاز می‌کنند

اوکراین و لهستان روز جمعه اعلام کردند که آماده هستند برای حل و فصل «مشکلاتی» که در روابطشان بوجود آمده، به ویژه مشکل مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی توسط کامیون‌داران لهستانی، با یکدیگر گفتگو کنند.

این خبر در جریان دیداردمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین و رادوسلاو سیکورسکی، همتای لهستانی او در شهر کی‌یف اعلام شد.

لهستان همسایه غربی اوکراین و یکی از نزدیک‌ترین اعضای اتحادیه اروپا به خاک این کشور محسوب می‌شود و اوکراین در جریان جنگ حدودا دوسالۀ خود با روسیه، همواره بر حمایت‌های ورشو حساب کرده است.

لهستان نیز در این مدت از اوکراین با کمک‌های گاه بشردوستانه و گاه نظامی حمایت کرده و میلیون‌ها پناهنده اوکراینی را نیز پذیرفته است.

با این وجود روابط دو همسایه، بویژه پس از اعتراضات رانندگان کامیون‌های لهستانی که چندین گذرگاه مرزی را بسته و جریان ورود کمک به داخل اوکراین را مسدود کردند، تیره شده و اوکراین دولت لسهتان را به نداشتن ابتکارعمل برای حل این مشکل متهم کرده است.

کامیون‌داران خشمگین لهستانی می‌گویند که از زمان شروع این جنگ، به کامیون‌داران اوکراینی فرصت دسترسی بدون مجوز به سراسر قلمرو اتحادیه اروپا داده شده است و همین موضوع باعث شده که در حوزۀ کسب و کار آنها، اوکراینی‌ها فرصت‌های کاری و در نتیجه سود بیشتری داشته باشند.

آگهی

آنها خواهان وضع محدودیت‌های مشابه آنها برای کامیون‌داران اوکراینی هستند؛ درخواستی که از نظر کی‌یف و کمیسیون اروپا در حال قابل مذاکره نیست. این اعتراضات هم باعث وارد آمدن خسارات اقتصادی به اوکراین شده و هم روند ورود کمک‌های نظامی به این کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

دمیترو کولِبا، وزیر خارجه اوکراین در جریان نشست خبری روز جمعه گفت: «تمایل به حل این مسائل در هر دو طرف وجود دارد. ما باید بنشینیم و با جزئیات صحبت کنیم تا راه حل‌های متوازن و قانونی پیدا کنیم.»

رادوسلاو سیکورسکی، وزیر خارجه لهستان نیز گفت که کشورها باید امکان «رقابت منصفانه» را مهیا کنند تا همه از تجارت و حمل و نقل سود ببرند.

او افزود: «اختلافات میان همسایگان گاه ریشه تاریخی دارد و گاه به امور جاری برمی‌گردد. به همین دلیل نیز در این سفر وزیر حمل و نقل و وزیر کشاورزی را با خود آوردم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

لهستان و لیتوانی مردان اوکراینی مشمول خدمت سربازی را به این کشور برمی‌گردانند

مرگ دست‌کم ۵ نفر در بمباران‌های آغاز سال نو در اوکراین؛ زلنسکی گفت نیروهای روسیه را «ویران» می‌کند

سومین راننده کامیون اوکراینی در پی مسدود شدن گذرگاه‌های مرزی با لهستان درگذشت