۱۰ سال پس از ناپدید شدن هواپیمای مالزی بستگان قربانیان در چین خواستار جستجوی دوباره شدند

China Malaysia Airlines Lawsuit
China Malaysia Airlines Lawsuit Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بستگان ده‌ها مسافر چینی که حدود ۱۰ سال پیش در پی ناپدید شدن هواپیمای خطوط هوایی مالزی جان خود را از دست دادند، روز دوشنبه خواستار آغاز تحقیقات جدید شدند.

آگهی

این درخواست در حالی مطرح شده که دادگاهی در پکن، رسیدگی به درخواست تجدیدنظر آنها برای دریافت غرامت را آغاز کرده است.

هواپیمای مسافربری MH370 روز ۸ مارس ۲۰۱۴ میلادی در جریان سفر خود از کوالالامپور به پکن ناگهان از صفحه رادار محو شد و ۲۳۹ سرنشین آن که عمدتا چینی بودند نیز ناپدید شدند.

بنا بر اعلام تلویزیون دولتی چین، بیش از ۴۰ خانواده علیه خطوط هوایی مالزی، شرکت هواپیماسازی بوئینگ، موتورساز رولز رویس و گروه بیمه آلیانز شکایت کرده‌اند و خواستار دریافت غرامت همچنین یافتن حقیقت پنهان شده در پشت این حادثه شدند.

این شکایت در حالی طرح شده که تا کنون اثری از این هواپیما در منطقه تحت جستجو در اقیانوس هند (به مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتر مربع) یافت نشده و تنها چند تکه زباله جمع‌آوری شده است.

عملیات جستجو تحت رهبری استرالیا نیز که بزرگترین عملیات در تاریخ هوانوردی محسوب می‌شد، سرانجام در ژانویه ۲۰۱۷ میلادی به حالت تعلیق درآمد.

خانواده‌های ناپدیدشدگان این حادثه، روز دوشنبه نامه‌ای سرگشاده خطاب به انور ابراهیم، نخست‌وزیر مالزی منتشر کردند و خواستار آغاز جستجوهای جدید برای یافتن هواپیما شدند.

در این نامه آمده است که اعضای خانواده قربانیان حتی آماده هستند که با سرمایه‌گذاری خود، با افراد و شرکت‌های توانمند در این زمینه همکاری کنند. آنها خواستار یک «ارتباط موثر» با دولت مالزی در این زمینه، برای شروع جستجوهای جدید شدند.

روز دوشنبه در خارج از دادگاه نیز بسیاری از بستگان، همزمان با بازگویی داستان‌های عزیزانشان، پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود: «جستجو را دوباره شروع کنید.»

آنها می‌خواهند که خطوط هوایی مالزی حقیقت را بگوید و اینکه چه اتفاقی برای عزیزانشان افتاده است؟

وزارت حمل و نقل مالزی همچنین خطوط هوایی این کشور از هرگونه اظهارنظر درباره این دادگاه و درخواست‌ها خودداری کردند.

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز روز دوشنبه گفت که پکن «اهمیت زیادی به موضوع پیگیری» ناپدید شدن این هواپیما می‌دهد و «امیدوار است که همه طرف‌ها به ارتباطات نزدیک در این باره ادامه دهند».

غرامت درخواست شده از سوی خانواده‌ها

بنا بر گزارش خبرگزاری دولتی چین، خانواده هر کدام از قربانیان شاکی در این پرونده، خواستار دریافت یک غرامت مدنی بین ۱۰ میلیون تا ۸۰ میلیون یوان همچنین خسارت معنوی بین ۳۰ میلیون تا ۴۰ میلیون یوان شده‌اند.

پیش از این خانواده‌های بیش از ۱۱۰ مسافر دیگر، با متهمان این حادثه به توافق رسیده‌اند و رقمی بین ۲.۵ تا ۳ میلیون یوان چین دریافت کرده‌اند.

انتظار می‌رود که جلسات دادگاه تا اواسط ماه دسامبر ادامه داشته باشد.

گزارش نهایی درباره این فاجعه که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد، به نقص‌های کنترل ترافیک هوایی اشاره کرد و گفت که مسیر هواپیما به صورت دستی تغییر کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

راز هواپیمای ناپدید شده مالزی؛ سانحه یا خودکشی خلبان؟

قطعه پیدا شده «به احتمال زیاد» به هواپیمای خطوط هوایی مالزی تعلق دارد

رئیس‌جمهور چین در دیدار با وزیر خارجه آمریکا: دو کشور باید شریک یکدیگر باشند نه رقیب هم