چراغ سبز کمیسیون به آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا؛ فن درلاین: روز تاریخی است

اورزولا فن در لاین
اورزولا فن در لاین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه اعلام کرد که بازوی اجرایی اتحادیه اروپا آغاز مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا با اوکراین و مولداوی و اعطای وضعیت نامزدی به گرجستان را توصیه می‌کند.

آگهی

خانم فن در لاین با اعلام نظر مساعد کمیسیون برای آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین و مولداوی به خبرنگاران گفت: «امروز یک روز تاریخی است.»

امروز قرار بود مقامات اجرایی اتحادیه اروپا در مورد آمادگی اوکراین و مولداوی و اعطای وضعیت نامزدی گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا اعلام نظر کنند. به گفته این کمیسیون، شورا به گرجستان با توجه به انجام اصلاحات خاص انجام شده، نامزدی اعطا کرده است.

در همین زمینه هم سالومه زورابیشویلی، رییس جمهوری گرجستان از کسب وضعیت نامزدی کشورش برای الحاق در اتحادیه اروپا استقبال کرد.

او روز چهارشنبه اعلام کرد از توصیه کمیسیون اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی برای الحاق گرجستان به اتحادیه اروپا «خوشحال» است.

او با وعده «پیشبرد اصلاحات ضروری» در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «من و مردم گرجستان خوشحال هستیم و از نظر مثبت کمیسیون اروپا برای اعطای وضعیت نامزدی گرجستان برای پیوستن به این بلوک استقبال می‌کنیم.»

علاوه بر اعلام نامزدی گرجستان برای پیوستن به بلوک ۲۷ کشور اروپایی، امروز قرار بود وضعیت الحاق اوکراین و مولداوی به اتحادیه اروپا هم بررسی شود.

تا صبح امروز انتظار می‌رفت که در بروکسل، اوکراین به همراه مولداوی از حمایت کمیسیون اروپا برای حرکت به مرحله بعدی عضویت در این بلوک برخوردار شود و حالا هم به نظر می‌رسد، وضعیت به همان سو در حال حرکت است. 

 در همین زمینه هم ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در نامه‌ای نوشته است: «اوکراین اتحادیه اروپا را قوی‌تر و امن‌تر خواهد کرد و ما با هم ثبات را در کل اروپا افزایش خواهیم داد.»

به این ترتیب امروز کمیسیون اروپا آغاز مذاکرات الحاق اوکراین و مولداوی را هم توصیه کرد. به گفته فن در لاین «بیش از ۹۰ درصد» اقدامات لازم صورت پذیرفته در اوکراین شامل اصلاحات قضایی و تلاش‌های ضد فساد بوده است. اصلاحات باقی مانده اوکراین برای الحاق هم در حال انجام است. 

رئیس کمیسیون اروپا همچنین گفت که این کمیسیون آغاز مذاکرات الحاق اتحادیه اروپا با بوسنی و هرزه گوین را «پس از دستیابی به درجه لازم از انطباق با معیارهای عضویت» توصیه می‌کند. 

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که همه این کشورها برای پیوستن به اتحادیه اروپا سال‌ها و شاید دهه‌ها فاصله داشته باشند. 

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا روی اصول بلوک و اصلاحات اصرار دارند و حتی کشورهایی مانند هلند تاکید دارند که هیچ میانبری در مسیر عضویت وجود ندارد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آغاز رسمی مذاکرات برای الحاق منوط به نظر موافق رهبران اتحادیه اروپا در نشست ماه دسامبر است. البته دیپلمات‌های کشورهای اتحادیه اروپا اذعان می‌کنند که بحث الحاق دشوار خواهد بود و موافقت برای شروع مذاکرات می‌تواند مشروط به اصلاحات بیشتر باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش جدید: الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا می‌تواند به‌قیمت ۱۳۶ میلیارد یورو برای بروکسل تمام شود

چرا عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا پرچالش‌ است؟

مسکو: تصمیم مولداوی برای پیوستن به تحریم‌های اتحادیه اروپا را تلافی می‌کنیم