سیاست های اتحادیه اروپا. نژادپرست‌ترین کشورهای اروپایی نسبت به سیاهپوستان کدام‌ها هستند؟

انتشار داده‌های گزارش «تجربه سیاه بودن در اتحادیه  اروپا»
انتشار داده‌های گزارش «تجربه سیاه بودن در اتحادیه اروپا» Copyright  Copyright Frank Augstein/Copyright 2020 The AP. All rights reserved / FRA
Copyright  Copyright Frank Augstein/Copyright 2020 The AP. All rights reserved / FRA
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مایکل اوفلاهتی، مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا در پیشگفتار گزارش مفصل این آژانس، نوشته «اجازه دهید بار دیگر تاکید کنم که نژادپرستی در اروپا جایی ندارد. اما مواجهه با آمار اخیر نژادپرستی هم تکان دهنده است و هم شرم‌آور.»

آگهی

داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی در اتحادیه اروپا از نسل اول و دوم مهاجران سیاهپوست در ۱۳ کشور قاره سبز نشان از آن دارد که نژادپرستی نسبت به آنها در اروپا رو به افزایش است. 

در همین زمینه آلمان و اتریش از جمله کشورهایی هستند که مهاجران سیاهپوست در آن بالاترین میزان تبعیض و آزار را تجربه کرده‌اند و در پرتغال، سوئد و لهستان کمترین آمار نژاد پرستی به ثبت رسیده است.

در این گزارش حدود ۶۷۵۰ سیاه پوست ساکن در ۱۳ کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، ایرلند، ایتالیا، لوکزامبورگ، لهستان، پرتغال، اسپانیا و سوئد مورد پرسش و ارزیابی قرار گرفتند.

مایکل اوفلاهتی، مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا در پیشگفتار گزارش مفصلی که روز چهارشنبه ۲۵ اکتبر روی وبسایت این مرکز منتشر شده، نوشته «اجازه دهید بار دیگر تاکید کنم که نژادپرستی در اروپا جایی ندارد. اما مواجهه با آمار اخیر نژادپرستی هم تکان دهنده است و هم شرم‌آور»

مواجهه با آمار اخیر نژادپرستی هم تکان دهنده است و هم شرم‌آور
مایکل اوفلاهتی، مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا

در آلمان، نژادپرستی تقریبا دو برابر شده است

بنابر داده‌های این گزارش «تجربه نژادپرستی» در اکثر کشورهای اروپایی بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ افزایش یافته است. اتریش و آلمان با جهش از ۴۲ درصد به ۶۴ درصد و ۳۳ درصد به ۶۴ درصد بیشترین افزایش را داشتند. در آلمان، نژادپرستی تقریبا دو برابر شده است.

بنابر داده‌های این نظر سنجی «در فاصله شش سال پس از مطالعه پیشین در همین زمینه، نسبت پاسخ دهندگانی که در ۱۲ ماه گذشته احساس تبعیض‌نژادی کرده اند از ۱۰ درصد [آمار دوره گذشته] به ۳۴ درصد افزاش یافته است.»

تجربه نژاد پرستی در میان نیمی از سیاه‌پوستان ساکن اتحادیه اروپا

آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا دریافته که «تقریبا نیمی از سیاه‌پوستان در اتحادیه اروپا تبعیض را تجربه کرده‌اند، افزایشی چشمگیر نسبت به آخرین گزارش مشابه سال ۲۰۱۸. با این حال، آژانس تاکید دارد که «تشخیص موارد مختلف نژادپرستی کار آسانی نیست و امکان دارد بسیاری موارد شناسایی نشده باقی بماند.»

نویسندگان این گزارش نیز هشدار داده‌اند که بسیاری از نژادپرستی «نامرئی باقی مانده و اثبات آن کار ساده‌ای نیست.»

آقای اوفلاهتی در همین زمینه توضیح داده «رویدادهای تبعیض نژادی، آزار و اذیت نژادپرستانه و خشونت اغلب گزارش نمی‌شوند و قربانیان را از حمایت قانونی که از سوی نهادهایی که قرار است از آنها محافظت می‌کنند، محروم کنند.»

عجیب است که نسبت به آخرین نظرسنجی نه تنها بهبودی در وضعیت زندگی سیاهپوستان حاصل نشده که در عوض، آفریقایی‌تبارها تنها به دلیل رنگین پوست بودن با تبعیض بیشتری روبرو شده‌اند
مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا

تصور کنید برای شغلی تقاضا می‌دهید و هرگز پاسخی دریافت نمی‌کنید

گزارش آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا اذعان دارد که «افراد آفریقایی‌تبار به طور معمول با تبعیض نژادی، آزار و اذیت و خشونت در تمام جنبه‌های زندگی خود مواجه هستند.»

مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا می‌گوید: «تصور کنید برای شغل درخواست می‌دهید اما هرگز پاسخی دریافت نمی‌کنید. تصور کنید به دنبال خانه‌ای برای خانواده‌تان هستید اما هرگز موفق نمی‌شوید چنین سرپناهی بیابید. تصور کنید که آزار و اذیت یا خشونتی را تجربه می‌کنید که عمیقا شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد.» اینها همه مواردی است که پاسخ دهندگان در گزارش به آن اشاره داشته‌اند.

آقای اوفلاهتی می‌گوید: «عجیب است که نسبت به آخرین نظرسنجی نه تنها بهبودی در وضعیت زندگی سیاهپوستان حاصل نشده که در عوض، آفریقایی‌تبارها تنها به دلیل رنگین پوست بودن با تبعیض بیشتری روبرو شده‌اند.»

افزایش نژاد پرستی در کشورهای شاهد ظهور احزاب «راست افراطی»

برخی از بدترین نتایج مرتبط با «نژاد پرستی» در اتریش و آلمان به ثبت رسیده است؛ کشورهایی که بر اساس نظرسنجی‌ها جایگاه احزاب راست افراطی در آنها رو به ارتقاست. البته نباید این مساله را فراموش کرد که افزایش پدیده «نژادپرستی» در سراسر قاره اروپا قابل مشاهده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده که «دو سوم سیاه‌پوستان در اتریش (۶۷ درصد) و آلمان (۶۵ درصد) گفته‌اند که در ۱۲ ماه گذشته با تبعیض نژادی مواجه شده‌اند.» در پرتغال، سوئد و لهستان کمترین میزان نژادپرستی گزارش شده است.

بندهای مختلف این گزارش نشان می‌دهد که نژادپرستی بر زندگی روزمره این گروه از مردم تاثیر فراگیری داشته است. از هر چهار پاسخ دهنده (۲۳%) یک نفر گفته که به دلیل مسائل نژادی یا قومی از اجاره ملک منع شده است. در بخشی از این گزارش اقدامات پلیس مورد بررسی قرار گرفته است.

«دو سوم سیاه‌پوستان در اتریش (۶۷ درصد) و آلمان (۶۵ درصد) گفته‌اند
که در ۱۲ ماه گذشته با تبعیض نژادی مواجه شده‌اند.»
مدیر آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا

مدارک بالای تحصیلی، شغل‌های رده پایین

در همین زمینه شاهد هستیم که در سرتاسر اتحادیه اروپا، از هر چهار سیاه‌پوست یک نفر در پنج سال گذشته توسط پلیس برای سوال و جواب متوقف شده‌اند، و در این میان نیمی از همین افراد می‌گویند که دلیل چنین برخوردی از سوی پلیس بجز نژادپرستی نبوده است.

بنابر این گزارش، احتمال آن می‌رود که جوانان آفریقایی‌تبار سه برابر بیشتر از دیگران ترک تحصیل کنند.

در همین حال، نزدیک به یک سوم آنها در «شغل‌های رده پایین» (۳۲٪) و با قراردادهای موقت (۳۰٪) مشغول به کار هستند.

آگهی

داده‌های این گزارش نشان داده که سیاه پوستان برای موقعیت‌های کاری که در آن خود مشغول هستند، صلاحیت بیش از حد داشتند. بدین معنا که بیش از یک سوم (۳۵٪) از آنها با مدارک دانشگاهی در مشاغل کم مهارت یا متوسط کار می‌کردند. 

گزارش ارایه شده از سوی آژانس حقوق بنیادین اتحادیه اروپا شامل بندهای مختلف و مفصلی است. اگر مایل هستید به گزارش کامل دسترسی داشته باشید، می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دیدار با سیاهان»؛ کمدی علیه نژاد پرستی

گردهمایی مخالفان خشونت و نژاد پرستی در دو شهر آلمان

تظاهرات ضد اسلامی و برخورد با مخالفان نژاد پرستی در استرالیا