صدور احکام بدوی سنگین برای دو خبرنگار زن که از زمان جان باختن مهسا و شروع اعتراضات زندانی هستند

الهه محمدی و نیلوفر حامدی
الهه محمدی و نیلوفر حامدی Copyright شبکه های اجتماعی
Copyright شبکه های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حکم دو خبرنگار زن که از زمان جان باختن مهسا امینی و شروع اعتراضات سال گذشته ایران در زندان هستند صادر شد.

آگهی

طبق گزارشی که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران منتشر کرد، الهه محمدی به «اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا»، به تحمل ۶ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم شد.

طبق این گزارش نیلوفر حامدی نیز به اتهام همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل ۷ سال حبس، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم بر ضد امنیت کشور ۵ سال حبس و به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به تحمل یک سال حبس محکوم گردید

تسنیم نوشت هر دو خبرنگاران طبق مجازات تکمیلی به مدت ۲ سال از عضویت در احزاب، گروه‌ها، دسته‌جات سیاسی و فعالیت در فضای مجازی، رسانه‌ها و مطبوعات محروم شدند.

طبق قانون در صورت نهایی شدن حکم، مجازات اشد که شامل شش سال حبس برای الهه محمدی و هفت سال حبس برای نیلوفر حامدی است اجرایی می‌شود. این احکام بدوی است و قابلیت تجدید نظر دارد.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم میهن است که سال گذشته برای تهیه گزارش از مراسم خاکسپاری مهسا امینی به سقز سفر کرد و پس از انتشار گزارشش، در تاریخ هفتم مهر بازداشت شد.

نخستین جلسه دادگاه خانم محمدی ۹ ماه پس از بازداشت در خرداد ۱۴۰۲ به‌طور غیرعلنی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. جلسه دوم دادگاه وی نیز چهار مرداد بود و پس از چند ماه انتظار در نهایت حکم بدوی وی صادر شد.

وی در دفاع پایانی خود در دادگاه اعلام کرد: «هیچ ارتباطی با هیچ دولت خارجی‌ای نداشته‌ام و افتخار می‌کنم که در کنار مردم ماندم تا صدایشان باشم.»

مجله تایم وی را یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار عنوان کرد.

نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق نیز در ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ بازداشت شد. وی یکی از نخستین خبرنگارانی بود که با حضور در بیمارستان کسری جایی که مهسا امینی بستری بود درباره او اطلاع رسانی کرد و عکس پدر و مادر مهسا امینی پس از شنیدن خبر جان باختن او را منتشر کرد.

نخستین جلسه دادگاه وی به مانند الهه محمدی در خرداد ماه برگزار شد و جلسه دوم نیز مرداد ماه بود. وی مانند الهه محمدی یکی از ۱۰۰ شخصیت تاثیرگذار مجله تایم معرفی شد.

واکنش همسر الهه محمدی

سعید پارسایی، همسر الهه محمدی در توییتی در واکنش به حکم همسرش و نیلوفر حامدی نوشت: «شرم بر شما ظالمان، برای آنچه بر شرافت و انسانیت روا می‌دارید.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جایزه پارلمان اروپا برای آزادی اندیشه به «مهسا امینی و جنبش زن، زندگی، آزادی» تعلق گرفت

واکنش‌ها به حکم اعدام توماج صالحی؛ اسماعیلیون: به خیابان‌ها برمی‌گردیم

دادگاه انقلاب اصفهان توماج صالحی را به اعدام محکوم کرد