از ماجرای حمله در بروکسل که منجر به کشته شدن دو سوئدی شد چه می‌دانیم؟

Belgium Shooting
Belgium Shooting Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مرد اسلامگرای افراطی که تبعه تونس بود، مظنون اصلی حمله مسلحانه عصر دوشنبه در بروکسل پایتخت بلژیک معرفی شده است.

آگهی

اگرچه او پس از این حمله توانست از محل حادثه بگریزد اما همچنان تحت تعقیب پلیس بلژیک بود، تا اینکه سرانجام طی عملیاتی که بامداد سه‌شنبه برای دستگیری‌اش اجرا شد، با شلیک نیروهای پلیس زخمی شد و در بیمارستان درگذشت.

بنا بر اعلام دفتر دادستانی فدرال بلژیک که مسئول پرونده‌های تروریسم است، این مرد در شبکه‌های اجتماعی «خود را مهاجم این حمله معرفی و ادعا کرده که از دولت اسلامی [داعش] الهام گرفته است.»

در پی وقوع این حادثه، مرکز ملی بحران در بلژیک فعال شد و تهدید تروریستی در منطقه بروکسل به سطح ۴ یعنی «بسیار جدی» افزایش یافت. در بقیه نقاط این کشور نیز هشدار تهدید تروریستی به مرحله ۳ (سطح جدی) افزایش یافت.

روز سه‌شنبه همچنین مدارس اروپایی و برخی مؤسسات فلاندری (فلامان) در پایتخت بلژیک تعطیل شدند.

هویت مظنون حمله

بنا بر اعلام الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک، مظنون فردی تونسی‌الاصل بوده که به طور غیرقانونی در بلژیک اقامت داشته است. رسانه‌های بلژیک نیز او را «عبدالسلیم ال.» ۴۵ ساله معرفی کردند.

وینسنت ون کویکنبورن، وزیر دادگستری بلژیک نیز گفت فرد مظنون که از این کشور تقاضای پناهندگی کرده بود، پیش از این در تونس به دلیل ارتکاب برخی جرایم رایج محکوم شده بود اما هرگز گزارشی در این باره که او خطر تروریستی دارد، دریافت نشده بود.

زمان و مکان وقوع حمله

این حمله عصر دوشنبه کمی بعد از ساعت ۱۹ به وقت محلی (۱۷ به وقت گرینویچ) در نزدیکی میدان «سانکتلت» شهر بروکسل روی داد.

حمله زمان اندکی قبل از برگزاری مسابقه دو تیم فوتبال بلژیک و سوئد در ورزشگاه «بودوئن» شهر بروکسل در چهارچوب بازی‌های مقدماتی «یورو ۲۰۲۴» روی داد.

مهاجم سوار بر اسکوتر، در حالی که یک سلاح خودکار در دست داشته، افرادی که پیراهن تیم ملی فوتبال سوئد را بر تن داشتند تعقیب می‌کند؛ سپس به سمت آنها تیراندازی می‌کند و به سرعت از محل دور می‌شود.

به گفته نخست‌ وزیر بلژیک، در جریان این حادثه یک راننده تاکسی نیز بشدت زخمی شده است اما این جراحات، زندگیش را تهدید نمی‌کند.

وقوع این حادثه باعث شد که مسابقه فوتبال دو تیم بلژیک و سوئد، در نیمه دوم حدود ساعت ۲۱:۳۰ به وقت محلی متوقف شود. سپس ورزشگاه تخلیه شد و هواداران سوئدی برای بازگشت به کشورشان تا فرودگاه اسکورت شدند.

در پی این حادثه، نخست‌ وزیر بلژیک به اولف کریسترسون، همتای سوئدی خود تسلیت گفت و خواستار اتحاد کشورها در «مبارزه با تروریسم» شد.

قرآن‌سوزی و حمله بروکسل

اریک ون دویس، سخنگوی دادستان فدرال بلژیک اعلام کرد که «احتمالا» ملیت سوئدی قربانیان، انگیزه مهاجم از این حمله بوده است.

تابستان امسال در استکهلم همچنین شهر مالموی سوئد، چندین حرکت اعتراضی قرآن‌سوزی روی داد که توسط دو پناهجوی عراقی انجام شد.

ون دویس همچنین اعلام کرد که «تا این مرحله از تحقیقات، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد احتمالا میان این حمله با تحولات اسرائیل و فلسطین ارتباطی وجود دارد».

جمعه گذشته نیز در پی حمله یک جوان افراطی اهل چچن در دبیرستانی واقع در شهر «ارس» در شمال فرانسه، معلم ادبیات دبیرستان با چاقو کشته شد. در پی این حادثه، در فرانسه وضعیت اضطراری اعلام شد.

بلژیک پیش از این نیز هدف حملات متعددی بوده است که عمدتا گروه موسوم به «دولت اسلامی» یا همان داعش مسئولیت آن را بر عهده گرفته است.

مرگبارترین این حملات در ۲۲ مارس ۲۰۱۶ میلادی روی داد؛ یعنی زمانی که دو حمله انتحاری به فرودگاه بروکسل و ایستگاه مترو در وسط منطقه اروپایی آن؛ منجر به کشته شدن ۳۵ نفر شد.

آگهی

این حملات با هدایت گروهی از ستیزه‌جویان افراطی مستقر در سوریه انجام شد؛ همان گروهی که پیش از آن حملات ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ فرانسه را اجرا کرده و منجر به کشته شدن ۱۳۰ نفر شده بودند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله مرگبار با سلاح گرم به دو سوئدی در بروکسل؛ عامل حمله متواری است

«ترکیه عجله‌ای برای تایید عضویت سوئد در ناتو ندارد»

سوئدِ عضو ناتو به لتونی نیروی کمکی اعزام می‌کند