دولت بایدن هم مانند ترامپ در مرز با مکزیک دیوار می‌سازد

دیوار مرزی آمریکا و مکزیک
دیوار مرزی آمریکا و مکزیک Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت آمریکا می‌گوید که برای جلوگیری از عبور مهاجران از مکزیک، در بخش‌هایی از مرز خود با مکزیک دیوار می‌سازد تا از ورود مهاجران جلوگیری کند.

آگهی

این تصمیم دولت جو بایدن که یک چرخش سیاسی آشکار به شمار می‌رود خلاف رویه‌ای است که تاکنون از سوی کاخ سفید مشاهده شده بود. دولت دموکرات پیش از این با انتقاد از دونالد ترامپ تصمیم رئيس جمهوری پیشین برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک را به چالش می‌کشید. 

آقای بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۴ در یکی از نخستین اقدامات خود اعلامیه‌ای منتشر کرد که بر اساس آن وعده داده بود «دیگر دلارهای مالیات‌دهندگان آمریکایی را برای ساخت دیوار مرزی هدر» نخواهد داد. دونالد ترامپ که در حال حاضر در نظرسنجی‌های حزبی با فاصله زیادی نسبت به دیگر رقبای جمهوری‌خواه خود در صدر قرار دارد شعار «آن دیوار را بسازید» را به عنوان یکی از شعارهای کمپین انتخاباتی خود معرفی کرده است. 

با این حال الخاندرو مایورکاس، وزیر امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای در این رابطه گفت: «هیچ سیاست جدیدی در دولت دررابطه با دیوارهای مرزی وجود ندارد. همانطور که این دولت از ابتدا روشن کرده، دیوار مرزی راه حل نیست.» 

با این حال مقام‌های دولت بایدن می‌گویند همچنان انحرافی از وعده‌های نخستین خود انجام نداده‌اند و این تصمیم به این دلیل گرفته شده که پولی که در دوره ریاست‌ جمهوری ترامپ در سال ۲۰۱۹ برای این امر تخصیص داده شده باید خرج شود.

مایورکاس در این خصوص گفت: «پروژه ساخت و ساز در دوره مدیریت قبلی تعیین شده و قانون هم دولت را ملزم به استفاده از این بودجه می‌کند. ما بارها از کنگره درخواست کردیم که این بودجه را لغو کند اما آنها چنین نکردند و حالا ما مجبور هستیم از آن قانون پیروی کنیم.» 

دولت گفت که اقدام روز پنجشنبه از بیانیه بایدن منحرف نشد، زیرا پولی که در دوره ریاست جمهوری آقای ترامپ در سال ۲۰۱۹ تخصیص داده شده بود باید اکنون خرج می شد.

وزیر امنیت داخلی آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «هیچ سیاست جدید دولت در رابطه با دیوارهای مرزی وجود ندارد. از روز اول، این دولت روشن کرده است که دیوار مرزی راه حل نیست.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مایورکاس گفت که پروژه ساخت و ساز در دوره مدیریت قبلی تخصیص داده شده است و قانون دولت را ملزم به استفاده از این بودجه می کند و در اوایل سال اعلام شد. وی گفت: «ما بارها از کنگره درخواست کرده‌ایم که این بودجه را لغو کند، اما این کار را انجام نداده است و ما مجبور هستیم که از قانون پیروی کنیم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ماموران مرزی مکزیک می‌گویند دو ایرانی تحت‌نظر «اف‌بی‌آی» را دستگیر کردند

دفاع ترامپ از ساخت دیوار مرزی: چرخ از دیوار هم قدیمی‌تر است

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا