نوبل پزشکی ۲۰۲۳ به دو محقق ساخت واکسن کرونا رسید

برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۳
برندگان نوبل پزشکی ۲۰۲۳ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

آگهی

آکادمی نوبل روز دوشنبه ۲ اکتبر (۱۰ مهر) جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی سال ۲۰۲۳ خود را به طور مشترک به «کاتالین کاریکو» مجارستانی-آمریکایی و «درو وایسمن» آمریکایی، دو پژوهشگر پیشتاز در زمینه فناوری ساخت واکسن کرونا اهدا کرد.

تحقیقات این دو دانشمند برجسته منجر به توسعه فناوری ام‌آر‌ان‌ای (mRNA) شد که دو واکسن فایزر و مدرنا برای بیماری کووید-۱۹ بر پایه آنها تولید شدند.

آکادمی نوبل در بیانیه‌ خود گفت: «تحقیقات کاتالین کاریکو و درو وایسمن منجر به ساخت دو واکسن بسیار موفق بر پایه ام‌آر‌ان‌ای در اواخر سال ۲۰۲۰ شد. این واکسن‌ها جان میلیون‌ها نفر را نجات دادند و از وخامت بیماری در بسیاری از افراد دیگر جلوگیری کردند.»

این نهاد سوئدی اضافه کرد: «آنها کشف کردند که تزریق ام‌آر‌ان‌ای اصلاح‌شده به سلول می‌تواند برای جلوگیری از فعال شدن واکنش‌های التهابی و همچنین برای افزایش تولید پروتئین به کار رود. این دو نفر یافته‌های خود را در مقاله‌ای مهم در سال ۲۰۰۵ منتشر کردند که در آن زمان توجه کمی را جلب کرد، اما شالوده تحولات بسیار مهمی قرار گرفت که در طول همه‌گیری کووید-۱۹ به بشریت خدمت کرد.»

مجمع نوبل در موسسه کارولینسکای سوئد که از معتبرترین دانشگاه‌های علوم پزشکی اروپا محسوب می‌شود، هر سال وظیفه داوری و انتخاب برگزیده نهایی جایزه پزشکی را بر عهده دارد. 

جایزه نوبل سال گذشته به سوانته پابو، دانشمند ۶۷ ساله پالئوژنومی (دیرینه‌شناسی ژنوم و تکامل انسان‌سانان) اهل سوئد تعلق گرفته بود.

اعلام تدریجیِ نام برندگان جوایز شش گانه نوبل سال ۲۰۲۳ میلادی از امروز آغاز شد و تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. علاوه بر بخش پزشکی و فیزیولوژی که امروز اعلام شد، این جوایز در بخش‌های فیزیک، شیمی، ادبیات، صلح و اقتصاد نیز به برندگان اعطا خواهند شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

برندگان نوبل امسال علاوه بر مدال طلا و دیپلم افتخار، برنده یک جایزه نقدی به ارزش ۱۱ میلیون کرون (معادل ۹۸۶ هزار دلار) نیز خواهند شد. این پول از محل وصیتی است که مبتکر جایزه، آلفرد نوبل مخترع سوئدی، از خود به جا گذاشته است. جایزه امسال به دلیل کاهش ارزش پول سوئد، ۱ میلیون کرون نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

از برندگان دعوت می‌شود تا جوایز خود را در مراسمی رسمی در ۱۰ دسامبر، سالمرگ آلفرد نوبل دریافت کنند. جایزه صلح طبق خواسته او در اسلو در نروژ اهدا می‌شود، در حالی که مراسم اهدای دیگر جوایز در استکهلم برگزار خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتایج یک تحقیق: برندگان نوبل پس از دریافت جایزه از لحاظ علمی اُفت می‌کنند

دو پژوهشگر سلول‌های گیرنده حسی برنده جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۱ شدند

برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۲۰ معرفی شدند