آیا محکومیت احتمالی ترامپ در دادگاه می‌تواند مانع از بازگشت او به کاخ سفید شود؟

آیا محکومیت احتمالی ترامپ می‌تواند مانع از بازگشت او به کاخ سفید شود؟
آیا محکومیت احتمالی ترامپ می‌تواند مانع از بازگشت او به کاخ سفید شود؟ Copyright AP Photo/Canva
Copyright AP Photo/Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در حالی در چهار پرونده قضایی تحت تعقیب قرار گرفته که بنا به نظرسنجی‌ها در رقابت برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ پیشتاز است.

آگهی

برای او تاکنون در پرونده پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، بازیگر فیلم‌های پورنو در نیویورک، پرونده نگهداری از اسناد طبقه‌بندی شده در فلوریدا، پرونده تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ در جورجیا و پرونده تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال ۲۰۲۰ در سطح فدرال کیفرخواست صادر شده است. 

محاکمه رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در برخی از این پروندها سال آینده همزمان با کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری انجام خواهد شد. برای دونالد ترامپ در صورتی که از سوی دادگاه مجرم شناخته شود ممکن است حکم حبس صادر شود. 

به این ترتیب حزب جمهوریخواه ایالات متحده ممکن است در آستانه انتخابات سال آینده شاهد مجرم شناخته شدن نامزد پیروز در رقابت‌های مقدماتی خود باشد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آیا تعقیب قضایی و محکومیت احتمالی می‌تواند مانع از نامزدی ترامپ شود؟

AP Photo
عکس بازداشت دونالد ترامپ در ایالت جورجیاAP Photo

به این ترتیب این پرسش به میان می‌آید که دونالد ترامپ در این صورت امکان شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به عنوان نامزد حزب جمهوریخواه و راهیابی به کاخ سفید را خواهد داشت یا خیر.

به گفته حقوقدانان آمریکایی و کارشناسان قانون اساسی این کشور، دونالد ترامپ حتی در صورت محکومیت از سوی دادگاه‌های ایالتی یا فدرال می‌تواند باز هم به کاخ سفید راه یابد. 

قانون اساسی ایالات متحده شروط اندکی برای انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور تعیین کرده است. یکی از این شروط  داشتن حداقل ۳۵ سال سن است. یکی دیگر از این شروط در اختیار داشتن شهروندی آمریکا به عنوان یک فرد متولد در این کشور است. نامزد رئیس‌جمهوری ایالات متحده همچنین باید به مدت ۱۴ سال ساکن این کشور بوده باشد. 

با این حال در قانون اساسی آمریکا اشاره‌ای به محدودیت برای انتخاب رئیس‌جمهوری از میان افرادی که تحت تعقیب قضایی قرار دارند و یا مجرم شناخته شده‌اند و حتی کسانی که در زندان هستند، نشده است. 

محکومیت در دادگاه‌های ایالتی می‌تواند مانع از نامزدی افراد برای مقام‌های محلی و ایالتی بشود اما این محکومیت‌ها مانعی برای نامزدی در انتخابات یک جایگاه فدرال (مانند رئیس‌جمهوری) ایجاد نمی‌کند. 

آیا رئیس‌جمهوری منتخب می‌تواند از داخل زندان قدرت را در دست بگیرد؟

AP Photo
رئیس‌جمهوری پیشین آمریکاAP Photo

در قانون اساسی آمریکا وضعیت انتخاب یک زندانی به عنوان رئیس‌جمهوری پیش‌بینی نشده است. پرسشی که حقوقدانان و کارشناسان قانون اساسی ایالات متحده با آن روبرو می‌شوند این است که در صورت پیروزی دونالد ترامپ به عنوان یک زندانی در انتخابات چه رخ خواهد داد؟

پاسخ اکثر آنها به این سوال این است که چنین سناریویی تاکنون روی نداده و پیش‌بینی هم نشده است. به این ترتیب شرایط بسیار مبهم و غیرقابل پیش بینی خواهد بود. 

با این حال یکی از احتمال‌هایی که مطرح می‌شود این است که رئیس‌جمهوری منتخب پس از آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود می‌تواند خود را عفو کند و از زندان آزاد شود. 

با این حال احتمالا این تصمیم در دیوان عالی آمریکا به چالش کشیده خواهد شد. 

از سوی دیگر وزارت دادگستری دولت آینده دونالد ترامپ می‌تواند اگر پرونده‌های فدرال او پیش از انتخابات به نتیجه نرسیده باشند آنها را مختومه اعلام کند. 

آیا ترامپ در صورت محکومیت حق رای خواهد داشت؟

دونالد ترامپ در صورتی که تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ در دادگاه فدرال یا دادگاه ایالتی نیویورک مجرم شناخته شود حق شرکت در انتخابات به عنوان رای‌دهنده را نخواهد داشت.

به این ترتیب او نمی‌تواند در روز پنجم نوامبر سال ۲۰۲۴ (تاریخ برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) در ایالت فلوریدا به خودش رای دهد. البته اگر دوره محکومیت رئیس‌جمهوری پیشین کوتاه باشد و تا پیش از روز رای‌گیری به پایان رسیده باشد او می‌تواند در انتخابات به عنوان رای‌‌دهنده شرکت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین واکنش یک مقام کاخ سفید به پرونده‌های قضایی ترامپ؛ هریس: اگر برای بایدن اتفاقی رخ دهد من هستم

مشهورترین عکس بازداشت یک رئیس جمهور؛ خشمی مقطعی یا برگ برنده ترامپ در انتخابات آمریکا؟

سیاست خارجی دونالد ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا