دومین محموله گندم اوکراین از طریق دریای سیاه وارد استانبول شد

کشتی فله‌بر «آرویات» که غلات اوکراین را از بنادر این کشور بارگیری کرده و از یک کردیدور تازه برای دور زدن محاصره روسیه تردد می‌کند
کشتی فله‌بر «آرویات» که غلات اوکراین را از بنادر این کشور بارگیری کرده و از یک کردیدور تازه برای دور زدن محاصره روسیه تردد می‌کند Copyright AFP
Copyright AFP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کشتی باری «آرویات» که ۱۷ هزار و ششصد تن گندم اوکراین را به مقصد مصر حمل می‌کند بامداد روز یکشنبه در خروجی جنوبی تنگه بسفر قرار گرفت.

آگهی

دومین کشتی حامل گندم تولید شده در اوکراین به رغم پایان یافتن توافق کی‌یف و مسکو بر سر صادرات غلات این کشور وارد آب‌های ترکیه گرفت.

این محموله در حالی از طریق دریای جابجا می‌شود که مسکو در پی تن ندادن به تمدید توافقنامه صادرات غلات، تهددید کرده بود کشتی‌های ورودی به بنادر اوکراین و یا خروجی از بنادر این کشور را مورد حمله قرار خواهد داد.

به گزارش فرانس‌پرس؛ کشتی فله‌بر «آرویات» Aroyat با پرچم پالائو که روز جمعه گذشته گندم تولیدی اوکراین را از بندری در نزدیکی اودسا بارگیری کرده بود روز یکشنبه وارد آب‌های ساحلی استانبول شد.

این دومین کشتی حامل محموله غلات اوکراین است که به ابتکار کی‌یف برای دور زدن محاصره بنادر این کشور از سوی روسیه، از یک کریدور دریایی دیگر در امتداد سواحل غربی دریای سیاه برای استفاده می کند.

به گزارش وب‌سایت‌های تخصصی ارائه دهنده اطلاعات ترافیک دریایی، کشتی باری «آرویات» که ۱۷ هزار و ششصد تن گندم اوکراین را به مقصد مصر حمل می‌کند بامداد روز یکشنبه در حال تردد در خروجی جنوبی تنگه بسفر در دریای مرمره مشاهده شد.

کشتی فله‌بر «آرویات» قرار است از همین مسیر خود را به تنگه داردانل برساند تا بدین ترتیب راهی آب‌های مدیترانه شود.

مسکو ماه ژوئیه گذشته از توافقنامه بین‌المللی امضا شده در ژوئیه ۲۰۲۲ که هدف از آن تضمین صادرات محصولات کشاورزی اوکراین از طریق دریای سیاه بود، کنار کشید.

این توافقنامه پیش‌تر به اوکراین امکان داده بود تا نزدیک به ۳۳ میلیون تن غلات تولیدی خود را طی یک سال به کشورهای دیگر عمدتا در خاورمیانه و آفریقا صادر کند.

نخستین کشتی بارگیری شده با محموله‌ای حاوی ۳ هزار تن گندم پیش‌تر در روز سه‌شنبه گذشته بدون وقوع حادثه‌ای مشخص، از بندر چورنومورسک در جنوب اوکراین خارج شد و روز پنجشنبه به استانبول رسید.

کی‌یف تلاش دارد برای مقابله با نفوذ روسیه در بازارهای آفریقایی مسیرهای تازه‌ای به منظور صادرات غلات خود به این منطقه ایجاد کند.

مسکو تابستان گذشته به برخی از کشورهای آفریقایی وعده داده بود که برای تامین نیازهای آنها در زمینه مواد غذایی پس از قطع شدن صادرات غلات اوکراین، گندم را رایگان در اختیارشان قرار دهد.

روسیه و اوکراین دو قدرت بزرگ کشاورزی در جهان به شمار می‌روند و محصولات تولیدی در این دو کشور برای امنیت غذایی جهانی بسیار اهمیت دارد.

تهاجم نظامی روسیه به همسایه غربی خود در فوریه سال گذشته میلادی و تحریم های بین‌المللی وضع شده از سوی غرب علیه مسکو، عرضه این محصولات را مختل و بازار جهانی را بی ثبات کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، نیروهای مسلح اوکراین چندین هفته است که برای کاستن از توان روسیه درکنترل بنادر ین کشور در دریای سیاه تلاش می کنند.

کی‌یف در همین راستا روز شنبه مدعی شد که درجریان حمله نظامیان این کشور به مقر ناوگان دریای سیاه روسیه در سواستوپل، چندین «فرمانده ارشد» نیروی دریایی روسیه کشته یا زخمی شدند.

صفحه ایکس (توییتر سابق) یورونیوز فارسی را دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه زیرساخت‌های نظامی اوکراین را با موشک‌های کروز هدف قرار داد

روسیه: توافق «صادرات غلات اوکراین» تمدید نمی‌شود و ارتباطی با حمله پهپادی به پل کریمه ندارد

تهدید پهپادهای شکارچی روسیه؛اوکراین تانک‌های۱۰ میلیون دلاری آبرامز آمریکا را از خط مقدم بیرون می‌کشد